Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Internetové bankovnictví čeká revoluce, přijde Era svět

23.11.2012  |  Petr Kučera
  


Po přihlášení do internetového bankovnictví hned zjistíte, že vám přišel "doporučený dopis" například z finančního úřadu. Můžete si jej v počítači okamžitě přečíst, nemusíte jít na poštu. Stejně rychle můžete odeslat i prokazatelnou odpověď, případně jedním kliknutím zaplatit předepsanou částku.

Takové propojení elektronického bankovnictví s datovou schránkou chce brzy spustit ČSOB, druhá největší banka v Česku. Lidem nabídne také snadnou archivaci ověřených dokumentů v elektronické podobě, které pak lze kdykoliv znovu odeslat bez návštěvy notáře.

O chystaných novinkách, ale i nedostatečném propojení stávajících služeb skupiny, je první část rozhovoru s Janem Lamserem, členem představenstva ČSOB, který je současně vrchním ředitelem pro masový trh i šéfem Poštovní spořitelny.

Aktuálně.cz: Před rokem jste mi říkal o vašem plánu na revoluci v internetovém bankovnictví. Jak jste letos pokročili, kdy službu spustíte?

Jan Lamser: Od loňska, kdy byla přijata zákonná norma umožňující propojení datových schránek s bankovním rozhraním, zbývalo vyřešit jen dvě drobnosti: technologicky se připravit na straně banky a současně vyřešit i konektivitu datových schránek vůči bankám, což je úkol hlavně státní správy, respektive jeho dodavatele, v tomto případě České pošty.

Během letošního roku jsme to na naší straně v zásadě dokončili, teď vlastně už jen čekáme, až stát dokončí ten proces na své straně.

A.cz: Čeká se jen na technické dořešení ze strany státu, nebo ještě potřebujete získat i nějaké povolení?

Musíme splnit technické i procesní podmínky stanovené ministerstvem vnitra v prováděcím předpisu k tomu zákonu. Banka musí doložit, že splňuje řadu povinností, například dostatečné zabezpečení klientských dat. Stát chce prostě předejít tomu, aby nedošlo k chybě, úniku dat. Ale mám za to, že se toto vše už chýlí ke konci, takže během pár týdnů bychom souhlas od ministerstva měli získat a pustit službu do ostrého provozu.

A.cz: Takže když ty formality budou hotové třeba do konce roku, můžete ji na začátku roku spustit naostro?

Ano.

A.cz: Na propojení internetového bankovnictví s datovými schránkami chcete lákat především klienty z řad firem, nebo i nejširší veřejnost?

Služba bude dostupná komukoliv. Ale samozřejmě že si snáze najde uživatele mezi těmi, kdo už datovou schránku povinně mají. Oproti tomu, jak musí se "státní" schránkou pracovat dosud, jim nabídneme mnohem přívětivější rozhraní a možnosti, které dosud neměli.

Zatímco největší firmy si ty nadstandardní funkce k datovým schránkám už vytvořily samy a propojily je s nějakým document managementem, tak třeba živnostník nebo advokát takové řešení obvykle nemá, protože je náročné, drahé na provoz a svou robustností přizpůsobené obrům, jako jsou třeba elektrárenské společnosti.

Zjednodušíme datové schránky

A.cz: Jak je přesvědčíte, aby používali zrovna vaše řešení, pokud zatím nejsou klienty Poštovní spořitelny nebo obecně ČSOB?

Nabídneme jim jednoduché řešení v prostředí elektronického bankovnictví, které jsou zvyklí používat. Po přihlášení do námi zřízené datové schránky si uživatel bude moci jednoduše stáhnout nové zprávy, a když zjistí, že mu přišla třeba faktura za telekomunikace nebo energie, může pak rovnou díky elektronickému bankovnictví zaplatit. A veškeré dokumenty bude moci archivovat mnohem pohodlněji, než to dosud umožňuje to standardní rozhraní datových schránek.

A.cz: Chcete hromadně lákat i běžné občany, kteří datovou schránku povinně mít nemusí?

Ano, dnes je tady velké množství lidí, kteří zdánlivě nemají žádný zásadní důvod, proč si ji zřizovat. Založení a používání datových schránek bohužel dosud předpokládalo, aby se člověk dobře orientoval v technologiích. Nebylo to intuitivně ovládané jako smartphone nebo tablet, ale musíte si to tam velmi pracně nastavit a navíc se to mění. Takže je pořád praktičtější vystavit si frontu na poště kvůli vyzvednutí doporučeného dopisu.

Ale věřím, že když jim to u nás začne chodit luxusním způsobem elektronicky, tak si to řada lidí zřídí. S došlou poštou budou moci celkem snadno nakládat a vyřizovat ji podobně, jako jsou zvyklí u e-mailů.


A.cz: Nabídnete jim pro začátek, že zjednodušíte založení datové schránky a všechno vlastně vyřídíte za ně?

Tak určité úkony ze strany klienta budou ze zákona vždy nutné, v té první fázi to nepůjde objednat zcela přes internet nebo telefon. Ze zákona je potřeba podepsat a ověřit příslušné dokumenty, ale samozřejmě se budeme snažit nastavit ten proces tak, aby zájemce co nejméně obtěžoval.

A.cz: Takže třeba to ověření totožnosti bude moci provést v Poštovní spořitelně, kam je zvyklý chodit?

Cílem je to maximálně zjednodušit. Ale teď ještě nevím úplně přesně, jak to bude vypadat.

Nebude to zadarmo


A.cz: Vedle jednoduššího ovládání chcete klienty lákat na snazší archivaci dokumentů, než je tomu ve standardním rozhraní datových schránek. Nabídnete jim i delší archivaci oproti "státní" aplikaci, v níž originál zprávy za tři měsíce prakticky zmizí?

Ano, to bude naše přidaná hodnota. Dosud platí, že standardně vám v datové schránce po třech měsících ověřený originál zmizí a máte jenom kopii. To je přece nesmysl. Takže my to obalíme takovou bezpečnostní vrstvou, časovými razítky a podobně, a klientům to pořád zůstane v archivu internetového bankovnictví jako vždy použitelný originál. Tedy jako ekvivalent notářsky ověřených dokumentů, ne jako když si to ofotíte sami.

A.cz: Dostanou lidé tuto službu v rámci internetového bankovnictví za stávající cenu, nebo si budou muset připlatit?

Musíme mít infrastrukturu, která nejen zachová důvěrnost informací, ale zaručí, že dokument nemůže být nějakým způsobem změněn. To nejsou úplně laciné věci, například časová razítka budeme odebírat od jiných dodavatelů.

Takže to nějak zpoplatníme, byť pro nás to není jaksi obchodní záměr, na kterém bychom chtěli okamžitě stavět základ budoucích výnosů banky. V této fázi na tom nechceme primárně vydělávat, ale použít to hlavně jako marketingový nástroj - ukázat lidem, že tohle umíme a že se tedy vyplatí s námi dělat primární bankovní styk.

A.cz: Kolik si tedy běžný klient připlatí k současné ceně internetového bankovnictví?

Konkrétními poplatky jsme se zatím detailně nezabývali.

A.cz: A kolik do projektu celkově investujete?

Na začátku jsou nutné investice zejména do rozšíření technologické kapacity. Kromě toho bude banka platit státu za provoz každé datové schránky 100 korun ročně. Ale v tuto chvíli by jakákoli další čísla byla jen odhady, neboť technické podrobnosti se státem stále dolaďujeme.

Zbývající část článku naleznete zde...




    


Související články:
Co chystají banky v pobočkových sítích? Jak se doposud vyvíjely počty poboček a čeká nás jejich rušení?

Banky se v komunikaci se svými klienty zlepšují. Převažuje profesionalita a rychlost

Při změnách poplatků banky nemají prázdniny. Co zdražily nebo ještě zdraží od července do září?

Co doporučuje ČNB v oblasti hypoték a jak se to dotkne českých bank?

Prověřili jsme výhodnost nabídek na refinancování půjček

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

reklama

Equa běžný účet - 0 Kč za výběr ze všech bankomatů v ČRvíce
Creditas termínovaný vklad - úrok až 3,5 % ročněvíce

mKonto - běžný účet bez poplatkůvíce
ZUNO Spoření - denní připisování úrokůvíce
ING Konto - výhodný úrok a peníze stále k dispozicivíce




všechny články
Dále v rubrice

K úvaze o odchodu ke konkurenci Čechy přivádí lepší nabídky. Skutečně přejde jen část lidí

Čechy nalákají lepší nabídky Češi jsou věrní klienti. Banku, úvěrovou společnost a pojišťovnu mění neradi. Nejdůležitějším faktorem pro zachování přízně současnému poskytovateli je vedle ceny...

Jak jde dohromady sport a mobilní telefon? Nejčastěji lidé mobilují na kole a při turistice

Lidé jsou čím dále více zvyklí využívat mobilní aplikace i při sportu. Nejčastěji to jsou sociální sítě a sportovní aplikace. Ukázal to srpnový průzkum společnosti NMS pro banku Zuno. Během sportu není...

Výsledky největších českých bank za první pololetí letošního roku. Zisk roste, ale mají to stále těžší

Banka Pět velkých českých bank vydalo zprávy o výsledcích svého hospodaření za první pololetí roku 2016. Všechny dosáhly zisku, z toho čtyři největší z nich, a to Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka a UniCredit Bank...

Pokud s ČSOB bezkontaktní nálepkou jednou měsíčně zaplatíte, máte ji zdarma

ČSOB bezkontaktní platební nálepka ČSOB nově nabízí vedení platební nálepky zdarma, pokud s ní klient alespoň jednou měsíčně zaplatí. Vyhne se tak poplatku 9 korun měsíčně, který banka jinak za vedení platební nálepky vybírá...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


Termínovaný vklad ANO
Úroková sazba až 3,45 % ročně
ANO spořitelní družstvo


ANO konto
Běžný účet zcela ZDARMA
ANO spořitelní družstvo


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz