Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jaké finty používají současní vykradači kont?

18.3.2013  |  Miroslav Čermák
  


Jaké finty používají moderní bankovní lupiči. Na snímku: mobilní telefonBankovní malware je škodlivý kód, který se na počítač klienta dostává mnoha různými způsoby, a jeho výsledkem je převod částky o určité výši na zcela jiný účet, zpravidla v jiné bance, z kterého je daná částka následně vybrána.

V zásadě existují dva základní způsoby, jak dochází k realizaci těchto neautorizovaných transakcí. Buď jsou prováděny ze zcela jiného počítače, anebo přímo z počítače napadeného klienta, a takových případů přibývá.



Zcizení identity



První způsob, který je však pomalu na ústupu, spočívá v získání přihlašovacích údajů (identity theft) prostřednictvím keyloggeru (zaznamenává stisknuté klávesy na vybraných stránkách) a phishingu (mail tvářící se, že je od banky, a požadující přihlášení se na uvedeném odkazu). Přihlašovací údaje získané tímto způsobem jsou uloženy do drop zóny, odkud si je útočník vyzvedne. Tyto přihlašovací údaje jsou pak prodány dalšímu útočníkovi, který je použije k přihlášení do internetového bankovnictví.

Ovšem vzhledem k tomu, že stále více bank používá dvoufaktorovou autentizaci a autorizaci transakce jiným kanálem (Out-Of-Band, zkr. OOB), může se útočník v nejhorším případě pouze přihlásit do aplikace a tam provádět pasivní operace, tj. zjistit zůstatek, pohyby na účtu a další informace o klientovi. Může se samozřejmě pokusit transakci zadat, ale bude neúspěšný, protože se mu ji nepovede dokončit, neboť k tomu by musel znát ještě jednorázový autorizační kód (mTAN zasílaný jako SMS na mobil klienta nebo TAN generovaný kalkulátorem), případně by musel mít čipovou kartu, na které se nachází privátní klíč, kterým klient transakce podepisuje. Někteří útočníci jsou ale tak drzí, že klientovi zavolají, představí se jako zaměstnanci banky a požádají ho, aby jim mTAN nadiktoval. Jedná se o tzv. vishing.


MitB a MitMo



Mnohem častěji ale útok probíhá tak, že se škodlivý kód usídlí přímo v prohlížeči klienta a začlení se do stránky internetového bankovnictví (Man-in-the-Browser, zkr. MitB). Tím, že je její součástí, může zobrazovat ve formulářových polích hodnoty, které zadal klient, a po kliknutí na tlačítko odeslat změnit cílové číslo účtu a částku na hodnotu definovanou útočníkem. Kromě toho může do stránky včlenit další formulářové pole, ve kterém bude z důvodu vyššího zabezpečení požadováno zadání čísla mobilního telefonu nebo zde bude uveden odkaz na stažení certifikátu nebo aplikace pro smartphone za účelem zvýšení bezpečnosti. Pokud klient tyto údaje zadá nebo se pokusí stáhnout do svého smartphonu daný certifikát, stáhne si do svého smartphonu akorát malware.

Klient obvykle nepojme žádné podezření, protože se nachází na stránce banky. V adresním řádku se nachází ikonka zámečku a certifikát byl vydán důvěryhodnou certifikační autoritou pro daný web a společnost a jeho otisk souhlasí s otiskem, který je uveden na smlouvě. Pokud je k potvrzení transakce používána čipová karta, která je propojena s počítačem, zadá klient PIN a provede se jakákoliv transakce. Tedy i ta, kterou chce útočník. Pokud je k autorizaci transakce nutno přepsat mTAN, musí útočník spoléhat na to, že SMS buď detaily transakce neobsahuje nebo si klient danou SMS pořádně nepřečte a mTAN opíše, aniž by si zkontroloval, jaký cílový účet byl v SMS uveden. V novějších verzích pak malware v telefonu (Man-in-the-Mobile, zkr. MitMo) danou SMS zmodifikuje nebo ji přepošle útočníkovi, jehož stroj daný autorizační kód přepíše rychleji než klient.

Závěr: Obrana před tímto i novým bankovním malwarem je poměrně snadná, pro autorizaci transakce stačí používat kalkulátor pracující na principu challenge-response, to znamená, že do výpočtu OTP (one-time-password, čili jednorázové heslo) vstupuje číslo účtu, částka a měna a na straně banky pak stačí nasadit nějaký FDS.

Článek v originální podobě naleznete ZDE.




    


Související články:
Ve spokojenosti s bankovním sektorem nás předběhlo Nizozemí. Jak konkurují FinTech společnosti bankám?

Desatero cestovatele do zahraničí. Jak nakládat s financemi o dovolené? Kolik kde letos zaplatíme?

Je smartbanking bezpečnější než internetbanking?

Jak se nestat obětí finančního poradenství?

Je bezpečné přistupovat k účtu v bance ze smartphonu?

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

reklama

ZUNO Účet Plus s Autopilotem pro Vaše penízevíce
Velký Tarif - 3 měsíce na zkoušku zdarmavíce
ZUNO 0 Kč za Účetvíce
Creditas běžný účet - bez poplatků za vedenívíce

mKonto - běžný účet bez poplatkůvíce




všechny články
Dále v rubrice

Ve spokojenosti s bankovním sektorem nás předběhlo Nizozemí. Jak konkurují FinTech společnosti bankám?

Banky a Fintech společnosti Banky a FinTech společnosti I přes růst spokojenosti českých zákazníků retailových bank o 5,6 procentního bodu klesla Česká republika oproti předchozímu roku z první příčky na druhou pozici...

Desatero cestovatele do zahraničí. Jak nakládat s financemi o dovolené? Kolik kde letos zaplatíme?

Cesty do zahraničí Při cestách do zahraničí je dobré se řídit osvědčenými radami. Nevozte s sebou zbytečně hotovost, pokud ji máte, rozdělte ji na více míst. Hodí se mít dvě platební karty, a to nejlépe jednu debetní...

Změny poplatků v květnu a plán úprav na další měsíce

Poplatky Změny ve svých sazebnících provedly v průběhu uplynulého měsíce, tj. na konci dubna a na začátku května, tyto banky: Česká spořitelna, která ze sazebníku vypustila některé položky a jiné naopak doplnila...

Pokladny z obchodů mohou v budoucnu zmizet. Jaké platební systémy se prosazují?

Obchod bez pokladny Tradiční způsob placení za nákup v obchodu u pokladny, zdá se, má na kahánku. Stále více se objevují nové způsoby, jak placení za nakoupené zboží zjednodušit a zautomatizovat...

všechny články v rubrice










   
 
Hledáte půjčku?
Požádejte online a získejte od ZUNO nízkou splátku
ZUNO Bank


Výhodné spoření
Úrok až 1,1 % ročně bez složitých podmínek
ZUNO Bank


Nej refinancování
V ZUNO dostává každý druhý klient úrok 6,9 % p.a.
ZUNO Bank


Běžný účet
S bezkontaktní kartou za 0 Kč měsíčně
ZUNO Bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz