Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jaké finty používají současní vykradači kont?

18.3.2013  |  Miroslav Čermák
  


Jaké finty používají moderní bankovní lupiči. Na snímku: mobilní telefonBankovní malware je škodlivý kód, který se na počítač klienta dostává mnoha různými způsoby, a jeho výsledkem je převod částky o určité výši na zcela jiný účet, zpravidla v jiné bance, z kterého je daná částka následně vybrána.

V zásadě existují dva základní způsoby, jak dochází k realizaci těchto neautorizovaných transakcí. Buď jsou prováděny ze zcela jiného počítače, anebo přímo z počítače napadeného klienta, a takových případů přibývá.



Zcizení identity



První způsob, který je však pomalu na ústupu, spočívá v získání přihlašovacích údajů (identity theft) prostřednictvím keyloggeru (zaznamenává stisknuté klávesy na vybraných stránkách) a phishingu (mail tvářící se, že je od banky, a požadující přihlášení se na uvedeném odkazu). Přihlašovací údaje získané tímto způsobem jsou uloženy do drop zóny, odkud si je útočník vyzvedne. Tyto přihlašovací údaje jsou pak prodány dalšímu útočníkovi, který je použije k přihlášení do internetového bankovnictví.

Ovšem vzhledem k tomu, že stále více bank používá dvoufaktorovou autentizaci a autorizaci transakce jiným kanálem (Out-Of-Band, zkr. OOB), může se útočník v nejhorším případě pouze přihlásit do aplikace a tam provádět pasivní operace, tj. zjistit zůstatek, pohyby na účtu a další informace o klientovi. Může se samozřejmě pokusit transakci zadat, ale bude neúspěšný, protože se mu ji nepovede dokončit, neboť k tomu by musel znát ještě jednorázový autorizační kód (mTAN zasílaný jako SMS na mobil klienta nebo TAN generovaný kalkulátorem), případně by musel mít čipovou kartu, na které se nachází privátní klíč, kterým klient transakce podepisuje. Někteří útočníci jsou ale tak drzí, že klientovi zavolají, představí se jako zaměstnanci banky a požádají ho, aby jim mTAN nadiktoval. Jedná se o tzv. vishing.


MitB a MitMo



Mnohem častěji ale útok probíhá tak, že se škodlivý kód usídlí přímo v prohlížeči klienta a začlení se do stránky internetového bankovnictví (Man-in-the-Browser, zkr. MitB). Tím, že je její součástí, může zobrazovat ve formulářových polích hodnoty, které zadal klient, a po kliknutí na tlačítko odeslat změnit cílové číslo účtu a částku na hodnotu definovanou útočníkem. Kromě toho může do stránky včlenit další formulářové pole, ve kterém bude z důvodu vyššího zabezpečení požadováno zadání čísla mobilního telefonu nebo zde bude uveden odkaz na stažení certifikátu nebo aplikace pro smartphone za účelem zvýšení bezpečnosti. Pokud klient tyto údaje zadá nebo se pokusí stáhnout do svého smartphonu daný certifikát, stáhne si do svého smartphonu akorát malware.

Klient obvykle nepojme žádné podezření, protože se nachází na stránce banky. V adresním řádku se nachází ikonka zámečku a certifikát byl vydán důvěryhodnou certifikační autoritou pro daný web a společnost a jeho otisk souhlasí s otiskem, který je uveden na smlouvě. Pokud je k potvrzení transakce používána čipová karta, která je propojena s počítačem, zadá klient PIN a provede se jakákoliv transakce. Tedy i ta, kterou chce útočník. Pokud je k autorizaci transakce nutno přepsat mTAN, musí útočník spoléhat na to, že SMS buď detaily transakce neobsahuje nebo si klient danou SMS pořádně nepřečte a mTAN opíše, aniž by si zkontroloval, jaký cílový účet byl v SMS uveden. V novějších verzích pak malware v telefonu (Man-in-the-Mobile, zkr. MitMo) danou SMS zmodifikuje nebo ji přepošle útočníkovi, jehož stroj daný autorizační kód přepíše rychleji než klient.

Závěr: Obrana před tímto i novým bankovním malwarem je poměrně snadná, pro autorizaci transakce stačí používat kalkulátor pracující na principu challenge-response, to znamená, že do výpočtu OTP (one-time-password, čili jednorázové heslo) vstupuje číslo účtu, částka a měna a na straně banky pak stačí nasadit nějaký FDS.

Článek v originální podobě naleznete ZDE.




    


Související články:
Air Bank překonala ostatní banky v počtu aktivních uživatelů mobilního bankovnictví. V My Air budou další novinky

Česká spořitelna postupně plošně spustí nové internetové a mobilní bankovnictví George

Je smartbanking bezpečnější než internetbanking?

Jak se nestat obětí finančního poradenství?

Je bezpečné přistupovat k účtu v bance ze smartphonu?

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde





všechny články
Dále v rubrice

Air Bank překonala ostatní banky v počtu aktivních uživatelů mobilního bankovnictví. V My Air budou další novinky

Air Bank Mobilní aplikaci My Air má ve svém telefonu přes 285 tisíc klientů Air Bank, tedy přibližně každý druhý. Měsíčně se do ní přihlásí přes 200 tisíc klientů, a denně je to už dokonce stejný počet lidí jako...

Česká spořitelna postupně plošně spustí nové internetové a mobilní bankovnictví George

George Česká spořitelna začíná plošně přecházet na nové internetové a mobilní bankovnictví, které se jmenuje George. Podle banky nabídne intuitivní ovládání, nová zabezpečení, fulltextové vyhledávání...

Hello bank! podporuje městský bikesharing

Kolo Hello bank! by Cetelem se rozhodla i letos podpořit městský bikesharing projektu Rekola. Službu využívá již přes 90 000 uživatelů bez ohledu na věk, kteří nejčastěji jezdí trasy do 9 minut. Hello bank! hradí...

mBank nabízí k dětskému kontu dárek a finanční bonus. Akce skončí v červenci

mBank K nově otevřenému účtu mKonto pro děti u mBank klienti dostanou dárek a rodiče finanční příspěvek. V tiskové zprávě banka uvádí, že finanční bonus za zasílání peněz na mKonto pro děti může dosáhnout...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


Termínovaný vklad NEY
Úroková sazba až 3,4 % ročně
NEY spořitelní družstvo


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz