Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Vánoce se blíží. Na co myslet, abychom si je nepokazili?

26.11.2014  |  Zdeněk Bubák
  


VánocePřipravili jsme pro Vás několik informací souvisejících s blížícími se Vánocemi. Jaké typy dárků budou letos v kurzu? Podnikatele bude zajímat, zda lze dárkové předměty odečítat ze základu daně ze zisku. Dozvíte se, jak postupovat při nákupech na internetu a dostanete pár rad, jak si počínat, aby Vánoce proběhly co nejpříjemněji, zejména z hlediska dopadu do Vaší finanční situace.



Hity letošních vánoc: tablety, smartphony a kuchyňské přístroje



Také letos budou mezi nejčastější vánoční dárky patřit chytré telefony, tablety, herní konzole, ale i vybavení do kuchyně. Vzhledem k letošnímu růstu maloobchodních tržeb se dá očekávat, že i prosinec bude co do prodejů elektroniky a bílého zboží oproti loňsku silnější. Podle odhadů společnosti Expert Elektro stoupnou v prosinci v meziročním srovnání prodeje elektroniky a domácích spotřebičů až o 15 procent.

„Prosinec je tradičně nejsilnějším obdobím v roce s vyššími tržbami. Tahounem vánočního trhu s elektrem budou zejména chytré telefony a tablety. Vzhledem ke stále rostoucí konkurenci mezi výrobci si lidé mohou vybírat s čím dál širší nabídky značek za příznivé ceny. Jen v případě smartphonů očekáváme pětinásobný nárůst zájmu oproti zbytku roku,“ odhaduje ředitel prodeje společnosti Expert Elektro Robin Weintritt s tím, že prodeje tabletů se ve sledovaném období zvýší až o 600 procent.

Děti ocení pod vánočním stromečkem herní zařízení a počítačové hry. Oblíbenost herních konzolí navíc rok od roku stoupá. „V porovnání s loňským rokem se prodeje herních platforem zvýší o dvacet procent, z toho výrazná část právě před vánočními svátky,“ řekl Robin Weintritt.

Prodej dárkového zboží, kam patří především malá bílá technika, jako například rychlovarné konvice, kávovary, toustovače, mikrovlnky, je v prodejnách Expert Elektro až pětinásobně vyšší oproti ostatním měsícům. „Kamenné prodejny čeká zejména ve druhé polovině prosince větší nápor kupujících, než je tomu u on-line obchodníků, protože ti nemusí stíhat doručovat některé zásilky těsně před Štědrým dnem,“ doplnil za Expert Elektro Robin Weintritt.

Pokud si na dárky náhodou půjčíte, přemýšlejte a srovnávejte nabídky



Vánoce jsou svátkem, kdy si lidé nejvíce půjčují peníze. Když svátky skončí, tak ti stejní lidé zase nejvíce refinancují, protože si častokrát vzali v rychlosti ne úplně správnou půjčku.

A nezdá se, že tento rok to bude jiné. Tento trend je způsoben zejména vysokou útratou, která je pro dovolené a svátky typická.

„Úvěr jako šitý na míru předvánočnímu období je půjčka Plus od banky Zuno s úrokem od 6,9 % ročně. Můžete s ní splácet, kdy sami chcete, nebo splatit peníze předčasně úplně zadarmo. Pokud by chtěl zákazník požádat třeba o snížení měsíční splátky, s půjčkou Plus za to nebude nic připlácet. Automaticky taky získá pojištění,“ říká mluvčí online banky Zuno Vladimír Michna.

Zdroj: zpráva Expert Elektro a Zuno Bank

Srovnávací kalkulačku spotřebitelských půjček najdete zde

Dárky uplatněné v daních? Reklamní předměty využívá 90 procent firem



Snaha o optimalizaci daní se na konci roku často dotýká i vánočních dárků. Jsou některé daňově uznatelné?

Náklady na dětské hračky nebo domácí spotřebiče může podnikatel využít jen tehdy, pokud provozuje mateřskou školu, pediatrii nebo nový sporák skutečně postaví do firemní kuchyňky místo do vlastní domácnosti. Jinak riskuje vysvětlování finančnímu úřadu.

Ideálním způsobem, jak si bezúhonně snížit základ daně před Vánocemi, jsou reklamní dárkové předměty a prospěšné dary na charitu.

U odečítaných položek musí být podnikatel schopen prokázat jejich stoprocentní využití pro svůj byznys.

Aby šly například dárky klientům bez problémů do daní zahrnout, musí jít o reklamní nebo propagační předměty v hodnotě do 500 korun za kus. „Měly by být opatřeny jménem společnosti, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží či služby. Pokud jejich hodnota nepřesahuje 500 korun a nejsou kromě neperlivého vína předmětem spotřební daně, jsou daňově uznatelným nákladem,“ popsala Blanka Štarmanová. Z obecné praxe daňových poradců vyplývá, že dárky v podobě vín, diářů, flash disků a dalších drobností dává svým obchodním partnerům k Vánocům více než 90 procent firem.

Od základu daně je také možné odečíst dar na veřejně prospěšné účely. Fyzická osoba si může odečíst nejvýše 15 procent ze základu daně pod podmínkou, že jde o dary na veřejně prospěšné účely, které v úhrnu přesahují částku 1000 korun nebo alespoň dvě procenta základu daně. Právnická osoba si může odečíst nejvýše 10 procent ze základu daně, pokud splňuje podmínku, že jde o dar na veřejně prospěšné účely, který každý jednotlivě přesahuje částku 2 000 korun.

Podle zkušeností daňové poradkyně Blanky Štarmanové si díky příspěvkům na veřejně prospěšné účely snižuje základ daně každý pátý podnikatel, který dosáhl zisku. Mezi nejoblíbenější charitu patří dary školám, dětským sportovním oddílům a nemocnicím.

„Pro daňové účely je pak třeba doložit darovací smlouvu nebo potvrzení o přijetí daru. U veřejných sbírek stačí odeslání daru prokázat výpisem z banky, kde je uvedeno číslo účtu veřejné sbírky. Na základě těchto dokumentů se uplatní odečet od základu daně v daňovém přiznání. Dárce zaměstnanec je předloží ve své mzdové účtárně, pak bude dar zohledněn v ročním zúčtování,“ vysvětlila Blanka Štarmanová z TaxVision.

Zdroj: zpráva TaxVision

Nákupy dárků na internetu: pozorně čtěte!



Stále více lidí podléhá pohodlí nákupů na internetu a zároveň si pořizování vánočních dárků nechává na poslední chvíli. Jak vyplývá z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci, celá třetina dotázaných se chystá pořizovat dárky z e-shopů až během prvních deseti prosincových dnů. Nákupy na poslední chvíli ale mají mnohdy za následek impulzivní objednávky bez porovnání s nabídkou konkurenčních e-shopů. Nedostatku času tak často využívají obchodníci, kteří lákají na nákup zboží za přemrštěné ceny. Zákazníci pak až zpětně zjišťují, že v jiném e-shopu mohli za stejné zboží utratit mnohem méně. Pokud už necháváte nákupy na poslední chvíli, odborníci doporučují před objednávkou porovnat cenu zboží ve srovnávači (např. Heuréka.cz).

@@Adverts_middle@@„Na druhou stranu, cena by nikdy neměla být jediným ukazatelem. Před samotným pořízením dárku je důležité prověřit, zda konkrétní e-shop splňuje zákonnou povinnost a na svém webu prezentuje identifikační údaje, nákupní řád či obchodní a reklamační podmínky,” říká Markéta Karman ze společnosti FerBuy. Objednávce by pak mělo předcházet jejich důkladné prostudování. „Při hledání spolehlivého e-shopu upřednostňujte zkušenosti vašich známých před anonymními recenzemi na internetu,” vysvětluje Markéta Karman.

Ne vždy se podaří koupit dárek, který potěší. Při pořízení na internetu ho lze bez udání důvodů vrátit do 14 dnů ode dne převzetí. „S ohledem na lhůtu je ale dobré si nákup dobře naplánovat. Snadno se může stát, že se vám nevhodný dar - i kvůli svátečnímu provozu na poště - nepodaří doručit e-shopu včas a možnost vrácení tím zaniká,” dodává Markéta Karman ze společnosti FerBuy. Stejná práva a povinnosti pak díky novému občanskému zákoníku platí také pro prodejce na sociálních sítích či aukčních portálech. Pokud se ale chystáte nakupovat dárky prostřednictvím slevového serveru, zjistěte si dobře podmínky a také údaje o konkrétním obchodníkovi. V opačném případě by se vám mohlo stát, že váš nárok odmítne jak portál samotný, tak i prodejce.

Pravidla pro nákupy na internetu nejen před Vánocemi:

  • Prověřte, zda stejné zboží nenabízí jiný obchodník za lepší cenu.
  • Dejte si pozor na dodací lhůty zboží, ať vše stihnete do Vánoc.
  • Lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu je ze zákona 14 dní. Ohlídejte si termín dodání zboží, ať nevhodný dárek stihnete vrátit.
  • Reklamace bez udání důvodu platí i pro prodejce přes aukce a sociální sítě. 
  • Při nákupu na slevovém serveru si vždy zjišťujte obchodní podmínky konkrétního prodejce.
Zdroj: zpráva FerBuy

Dárky na míru budou zvyšovat tržby v příštím roce



Podle společnosti MasterCard by klíčem ke zvýšení tržeb v roce 2015 mohly být dárky přizpůsobené „na míru“ nebo s osobním poselstvím. Takové dárky totiž nejraději dostává téměř polovina Evropanů.

Studie MasterCard s více než 15 tisíci respondenty ze 17 zemí zjišťovala, jak je v současné době vnímáno obdarovávání. Její výsledky odrážejí přetrvávající ekonomické tlaky v celé Evropě, které lidé pociťují na vlastní kůži. Průzkum podtrhuje, že v dnešní době zákazníkům záleží nejvíc na pozornosti věnované výběru dárku: nejvyššími prioritami při obdarovávání je pochopit, co obdarovanému skutečně udělá radost (87 %), a dát si na výběru záležet (86 %).

Peníze nejsou dárek



Kromě důrazu na pozornost při výběru průzkum zjistil, že třetina Evropanů považuje darování peněz za urážlivé, byť každý desátý přiznává, že to někdy udělal. Příjemci darovaných peněz jako jeden z důvodů uvádějí, že jejich blízcí nevěděli, co jim koupit (45 %). Zde se otevírá příležitost pro obchodníky, kteří by těmto kupujícím mohli pomoci k promyšlenějšímu nákupu, a zajistit si tak příliv tržeb, které se jinak v případě darování peněz jejich prodejně vyhnou.

Výsledky ukazují, že zvyklosti Evropanů při obdarovávání ovlivňuje věk. Zákazníci ve věku 55 a více let (55 %) jsou více než dvakrát náchylnější darovat hotovost než zákazníci ve věku 18 až 34 let (7 %). I přesto je procento lidí ve věku 55 a více let (23 %), kteří dárek pro blízkého důkladně promýšlí, skoro stejné jako u věkové skupiny 18–34 let (26 %). To ukazuje, že pečlivý výběr darů je obecným jevem.

Kromě peněz považují Evropané za netaktní dárky mj. i zlaté akvarijní rybky (52 %), domácí spotřebiče (35 %), ložní prádlo (26 %) a koupelovou kosmetiku (26 %). Je tedy na uvážení maloobchodníků, zdali takové zboží inzerovat jako ideální dar.

Nákupy na poslední chvíli



Studie dále zjistila, že většina respondentů (78 %) nakupuje dárky týden předem nebo i dříve. Na poslední chvíli si však nákupy nechává víc mužů (34 %) než žen (27 %). Na poslední chvíli nejvíc nakupují Řekové (60 %), kteří začínají plánovat nákupy na svátky teprve týden předem. Nejvíc v předstihu se plánuje v Británii, kde téměř 40 % respondentů začíná nakupovat měsíc předem,

Jak se dárky platí?


 
Studie také odhalila zajímavé rozdíly v přístupu v rámci Evropy. Za zmínku stojí mj. následující zjištění:
  • téměř dvě třetiny (66 %) Evropanů platí při nákupu v prodejně kartou
  • při nákupech na internetu spotřebitelé upřednostňují kreditní (39 %), resp. debetní karty (25 %)
  • 90 % spotřebitelů ve Švédsku a Francii platí v prodejnách kartami
„Protože při obdarovávání jednoznačně vede osobní přístup a pozornost věnovaná výběru dárku, věříme, že tato zjištění budou přínosem zejména pro maloobchodníky, kteří chtějí posílit svoje šance v roce 2015. Společnost MasterCard se vždy snažila poskytovat obchodníkům na celém světě poznatky a řešení, která podporují růst. Díky této studii a dalším poznatkům vzešlým zejména z průzkumů může MasterCard nabídnout maloobchodníkům informace, které jim pomohou s plány do budoucnosti,“ uvedl k výsledkům Javier Perez, prezident společnosti MasterCard Europe.

Zdroj: zpráva MasterCard

Co si Češi o Vánocích už nedělají sami?



Před třiceti lety by to bylo nemyslitelné, teď je to zcela běžné. Kapra už nezabíjíme doma, ale necháme si ho vykuchat u prodejce. Dárky si často nebalíme sami, ale v obchodním centru. S profesionálním balením dárků má zkušenost více než třetina lidí. Každý desátý obyvatel Česka rezignoval na vaření štědrovečerní večeře a raději půjde do restaurace. To jsou důkazy o tom, že Vánoce si chceme raději užít, než otročit u plotny a trouby. Ochotu Čechů investovat do typických vánočních služeb zjišťoval pro společnost Home Credit průzkum agentury STEM/MARK.

Nejčastěji využívaná služba spojená s Vánoci je zabití a vykuchání vánočního kapra. Za vykuchání kapra vloni bylo ochotno připlatit si 28 % Čechů; většina by byla ochotná zaplatit mezi 21 a 50 Kč. A polovina z nich s touto službou automaticky počítá i tentokrát a bere ji jako samozřejmost. Celkově má se zabitím a vykucháním kapra z rukou profesionálů zkušenost 39 % lidí. Vlastnoruční zabití a vykuchání kapra zvládají nejvíce lidé na Vysočině a v Libereckém kraji. Na Slovensku si přitom vloni nechalo kapra zabít pouhých 16 % respondentů.

Češi si nechávají uklízet, ale jako na Západě to ještě není



Se svátky je neoddělitelně spojena i představa většího úklidu domácnosti. Dávno už ale neplatí, že by se do úklidu vždy pouštěly všechny hospodyňky. Lidé dávají přednost klidným svátkům – než aby se stali otroky příprav, raději zaplatí a úklid nechají na někom jiném. Takovou zkušenost má už 13 % Čechů. 84 % jich ale tuto službu stále odmítá. Výsledky na Slovensku jsou podobné, zde si samo uklízí 83 % respondentů. „Na Západě je placení za úklid běžné; většina Čechů ale možnost najmout někoho na úklid stále odmítá. Je to totiž spojeno s určitým vpuštěním cizích lidí do svého soukromí. Jak je ale patrné, pomalu se to začíná měnit,“ interpretuje výsledky průzkumu Michal Kozub, analytik Home Credit. Nejčastěji za předvánoční úklid platí obyvatelé Karlovarského (31 %) a Královehradeckého kraje (27 %).

Uspěchaná doba nepřeje 20 druhům domácího cukroví



Velké změny nastaly i v typické oblasti Vánoc, a to je cukroví. „34 % Čechů už netrvá na tom, že si vlastnoručně napečou několik druhů domácího cukroví. I tradiční vánoční pečivo Češi raději nakoupí u profesionálů,“ vysvětluje Kozub, že mají Češi buď méně volného času, nebo se naopak před Vánocemi nechtějí stresovat. „To ale neznamená, že by lidé všechno kupovali v obchodech a spokojili se s čajovým pečivem a náhražkami. Mnozí mají dobré známé, kteří péci umí, nebo ví, že jim šikovná sousedka připraví krabici poctivého cukroví, u kterého použila kvalitní suroviny,“ myslí si Kozub. Jako optimální cenu za napečení vánočního pečiva si přitom Češi nejčastěji představují 200-500 Kč, tvrdí to 46 % lidí. Více než 500 Kč chce zaplatit 21 % respondentů. O Vánocích tak lidé na jednu stranu hledají cesty, jak si ulevit od starostí. Pro jiné to je dobrá forma přivýdělku, například právě pečením cukroví či úklidem.

Zdroj: zpráva Home Credit

Sedm tipů na skutečně klidné Vánoce



Ať už plánujete utratit za vánoční svátky jakoukoli částku, vždy je dobré nejprve zhodnotit svou finanční situaci. Seřaďte si zamýšlené výdaje od těch nejdůležitějších, bez kterých se na Vánoce neobejdete. Až pak zvažte, jestli se najdou peníze i na něco dalšího. Přinášíme několik rad od Františka Klufy, výkonného manažera útvaru Péče o klienta a interní komunikace ČSOB.

Sedm dobrých rad pro strávení klidných a pohodových Vánoc:

1. Dárky za „kačku“

Nejlepší je na vánoční dárky ušetřit. Jestliže jste ale s úsporami na štíru, co nejdříve svolejte rodinnou poradu. I když Češi za dárky dají kolem 5 000 Kč každý rok, existují i varianty, jak si svátky užít a moc neutratit. Domluvte se, že si dáte maličkosti a stanovte cenový strop, třeba 200 Kč na osobu nebo dárek.

2. Někdy i Ježíšek potřebuje založit

Pokud už teď víte, že vám peníze budou chybět, po půjčce se začněte ohlížet včas. Není nic horšího, než úvěr shánět v časové tísni a sáhnout po první „nejvýhodnější půjčce“, na kterou narazíte. Pozitivní zprávou je, že podle ČSOB 76 % klientů vyhledává nabídky půjček na internetu a srovnává je s konkurencí. Většina z nás tedy přistupuje k půjčkám zodpovědně.
 
3. Klidné nákupy = průběžné nákupy

Vánoční dárky se vyplatí kupovat průběžně. Patrně neutratíte méně, než když do obchodu vpadnete den před Štědrým dnem, ale utrácení menších částek po celý rok bude vaší peněženku zaručeně méně bolet. Vyhnete se tak situaci, kdy budete muset koupit vše najednou a dát tak za potěšení svých blízkých nemalý finanční obnos naráz. Ušetřit můžete tím, že si včas obejdete obchody a porovnáte ceny požadovaného zboží.

4. Jednou v roce na Vánoce

Podle Sdružení pro bankovní karty je poslední čtvrtletí roku dlouhodobě nesilnější co do objemu i počtu transakcí uskutečněných platebními kartami. Zatímco v roce 2012 jsme od října do prosince zaplatili přes 83 miliard korun, loni to bylo už 88,5 miliardy. Stále více lidí přitom objevuje kouzlo „kreditek“. Například klienti ČSOB a Ery v loňském prosinci prostřednictvím kreditních karet utratili o 53 % více oproti měsíčnímu průměru za celý rok. Pokud v bezúročném období vyčerpanou částku na kartě vyrovnáte, peníze jste si půjčili od banky zadarmo. Kreditní karty navíc nabízejí řadu výhod – třeba u ČSOB a Ery na zboží zakoupené kreditkou dostanete rok záruky navíc a pojištění na 6 měsíců proti poškození nebo krádeži. Pojištění se nově vztahuje na mobilní telefony či tablety a jejich displeje. Navíc pokud kreditku aktivně využíváte, můžete získat 1 % z každého nákupu zpět, maximálně až 1 000 korun měsíčně. Na pokrytí krátkodobého nedostatku financí se hodí také kontokorent, díky kterému můžete kdykoliv a opakovaně přečerpat svůj běžný účet do mínusu.

Srovnávací kalkulačku kreditních karet najdete zde

5. Na dražší dárky s půjčkou

U neúčelových spotřebitelských úvěrů banky od zájemců nechtějí znát účel, takže nejde jednoznačně říci, co z něj žadatelé konkrétně nakupují. Mnohdy jde o investice spojené s výbavou domácnosti ve formě elektroniky nebo nábytku. Půjčka je tím správným způsobem, jak financovat dražší dárky, které mají trvalou hodnotu. Všeobecně platí, že když už si na Vánoce musíte půjčit, mělo by se jednat o věc, která neztratí hodnotu dřív, než ji stačíte splatit.

6. Pohodlně a bezpečně

Opravdové žně zažívají v předvánočním období e-shopy. Z údajů Asociace pro elektronickou komerci vyplývá, že loni dárky z pohodlí gauče nakoupilo téměř 75 % uživatelů internetu. Obliba tohoto způsobu nakupování stoupá i díky rostoucímu počtu internetových obchodů, kde lze bezpečně platit kartou online. Většina bank k tomu využívá systém 3D Secure, který vaše údaje neposkytne obchodníkovi, ale pouze bance a riziko při platbě kartou online je tak omezeno na minimum.

7. Rychlá a výhodná půjčka? Nemusí to být „buď - anebo“!

Takzvané expres půjčky už podle názvu napovídají, že jejich devizou je rychlost vyřízení. Půjčit si můžete formou SMS nebo přes internet. Zde více než kdy jindy pozorně sledujte RPSN. Ne každá taková půjčka je výhodná a cena za nakoupené vánoční dárky může být neúměrně vysoká. Nejen rizikové půjčky se ale vyznačují rychlostí vyřízení. ČSOB například přichází s novinkou, která klientům umožní sjednat si půjčku bez čekání a online prostřednictvím nového webu pujcka.csob.cz.

Zdroj: zpráva ČSOB


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Co je to flipování nemovitostí a vyplatí se vůbec někdy?

Obrázek: Peníze a dům Flipování nemovitostí, proces nákupu a rychlého prodeje nemovitostí za účelem zisku, se v posledních letech stalo populární investiční strategií. Na českém trhu lze v roce 2024 očekávat pokračující zvyšování poptávky po bytech, zejména...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Aktuální data z hypotečního trhu

Banky pozvolna snižují hypoteční sazby. Počet poskytnutých hypoték vzrostl. Aktuální data ČBA Hypomonitoru a srovnání hypotečních úvěrů naleznete v našem článku...

všechny články v rubrice









   
 
Minutová půjčka
Minutová půjčka od 4,8 % p.a.
Raiffeisenbank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz