Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Česká spořitelna zveřejnila výsledky za rok 2014, vykázala čistý zisk přes 15 mld. Kč

27.2.2015  |  Veronika Dusová, zpráva České spořitelny
  


Česká spořitelna zveřejnila výsledky za rok 2014, vykázala čistý zisk přes 15 mld. Kč. Na snímku logo České spořitelny.Česká spořitelna zveřejnila výsledky hospodaření. K 31. prosinci 2014 vykázala předběžný neauditovaný konsolidovaný čistý zisk počítaný podle mezinárodních standardů pro finanční výkaznictví (IFRS) ve výši 15,07 mld. Kč. Meziročně tak poklesl o 3,3 % z 15,59 mld. Kč. Provozní zisk, který ukazuje úspěšnost podnikání v daném roce, mírně vzrostl na 22,91 mld. Kč.


Obchodní výsledky banky podpořil meziroční růst hrubého klientského úvěrového portfolia o 2,1 % na 518,19 mld. Kč a efektivní řízení nákladů.

“Klienti v loňském roce plně využili nejen rekordně nízkých úrokových sazeb korporátních a hypotečních úvěrů, ale také inovací, se kterými jsme přišli. K nim patřily i prodeje hypoték přes Facebook, které ocenili klienti i odborníci, a to zlatem v kategorii Nejlepší využití digitálních médii v soutěži FLEMA Media Awards,” uvedl Pavel Kysilka, předseda představenstva České spořitelny.

Inovativní řešení nabídla banka drobným klientům i firmám. Jako první na trhu představila speciální mobilní aplikaci pro korporátní klienty BUSINESS 24 Mobilní banka, díky které mohou spravovat svůj účet v chytrém telefonu. V srpnu pak otevřela v Plzni novou experimentální pobočku, jejímž posláním je přinášet klientům novinky v produktech, službách a poradenství.

“Letos slavíme 190. narozeniny. Je zajímavé, že idea, na níž Česká spořitelna vznikla - poskytovat lidem, firmám a obcím pevnou a spolehlivou oporu, péči, poradenství a řešení v turbulentních dobách - je beze zbytku atraktivní a platná pro jedenadvacáté století. Po celých sto devadesát let Česká spořitelna byla a nadále bude důvěryhodným průvodcem lidí a firem ve všech fázích jejich života v dramaticky se měnícím světě,” dodal Pavel Kysilka.

Česká spořitelna patřila díky zisku, který za rok 2014 přesáhl 15 mld. Kč, opět mezi nejvýznamnější přispěvatele do státního rozpočtu. Na dani z příjmu právnických osob odvedla státu 3,65 mld. Kč a na sociálním a zdravotním pojištění svých zaměstnanců dalších 1,93 mld. Kč.

Hlavní body z výsledků hospodaření za rok 2014



Níže jsou uvedené konsolidované, předběžné, neauditované údaje k 31. prosinci 2014, počítané podle IFRS. Je zde uvedeno srovnání s výsledky k 31. prosinci 2013, pokud není uvedeno jinak:
  • Provozní zisk se mírně zvýšil o 0,2 % na 22,91 mld. Kč z 22,87 mld. Kč
  • Zisk před zdaněním se snížil o 3,9 % na 18,72 mld. Kč z 19,48 mld. Kč 
  • Čistý zisk se snížil o 3,3 % na 15,07 mld. Kč z 15,59 mld. Kč
  • Čistý úrokový výnos poklesl o 2,1 % na 26,67 mld. Kč z 27,25 mld. Kč
  • Provozní náklady se snížily o 2,7 % na 18,23 mld. Kč z 18,74 mld. Kč
  • Bilanční suma se snížila o 6,8 % na 902,59 mld. Kč z 968,72 mld. Kč (bez vlivu Transformovaného fondu ČSPS se snížila o 1,7 %)
  • Brutto klientské úvěry se zvýšily o 2,1 % na 518,19 mld. Kč z 507,47 mld. Kč
  • Závazky ke klientům (vklady) se snížily o 6,4 % na 680,44 mld. Kč ze 726,59 mld. Kč, bez vlivu Transformovaného fondu ČSPS došlo k meziročnímu zvýšení o 0,5 % na 680,44 mld. Kč z 676,77 mld. Kč
  • Čistá úroková marže vztažená k úročeným aktivům mírně poklesla na 3,53 % z 3,61 %
  • Návratnost kapitálu (ROE) se snížila na 14,5 % z 16,2 % 
  • Výnosnost aktiv (ROA) se zvýšila na 1,7 % z 1,6 %
  • Poměr nákladů a výnosů (Cost/Income Ratio) se zlepšil na 44,3 % ze 45,0 %
  • Poměr klientských pohledávek (úvěrů) ke klientským závazkům (vkladům) vzrostl na 73,5 % z 67,3 % (bez vlivu Transformovaného fondu ČSPS dosáhl 72,3 % v 2013)
  • Kapitálová přiměřenost Tier I+II za skupinu dosáhla k 31. prosinci 2014 úrovně 18,5 %

Hlavní ukazatelé



Úrokové sazby jsou dlouhodobě na českém bankovním trhu i v celé Evropě na historicky nejnižších úrovních, a proto ani růst objemu klientských úvěrů nepřevážil další pokles úrokových příjmů. Výše úrokových sazeb tak měla hlavní vliv na snížení čistého úrokového výnosu o 2,1 % na 26,67 mld. Kč. Čistá úroková marže vztažená k úročeným aktivům se mírně snížila na 3,53 % z 3,61 %.

Čistý výnos z poplatků a provizí je meziročně stabilní, dosáhl výše 11,31 mld. Kč (v roce 2013 činil 11,29 mld. Kč). Narostl objem poplatků a provizí z operací s cennými papíry, zejména díky zvýšeným investicím klientů do investičních fondů. Rovněž se zvýšily provize z poskytování služeb aktiv ve správě a z prodeje pojištění. Meziroční pokles čistých výnosů z platebních transakcí a úvěrových obchodů je ovlivněn klesajícími cenami finančních služeb s tím, jak klienti stále více využívají internetové bankovnictví a zvýhodněné programy a produkty.

Čistý zisk z obchodních operací a aktiv oceňovaných reálnou hodnotou meziročně vzrostl o 4,8 % na 2,29 mld. Kč. Zlepšily se zejména zisky z obchodních operací s cennými papíry a výsledek z aktiv oceňovaných reálnou hodnotou.

Provozní náklady se meziročně snížily o 2,7 % na 18,23 mld. Kč. Meziročně se podařilo snížit personální náklady, náklady na kancelářské prostory a spotřebu materiálu. Nově provozní náklady zahrnují také příspěvek do Fondu pojištění vkladů v objemu 936 mil. Kč, na konci roku 2013 tento příspěvek činil 927 mil. Kč.

Vlastní kapitál náležející akcionářům dosáhl úrovně 107,81 mld. Kč, tedy vzrostl o 7,1 %. Objem vlastního kapitálu se zvýšil zejména díky nárůstu nerozděleného zisku. Kapitálová přiměřenost Tier I+II za skupinu dosáhla k 31. prosinci 2014 úrovně 18,5 %.

K 31. prosinci 2014 počet aktivních klientů přímého bankovnictví SERVIS 24 a BUSINESS 24 činil 1,76 milionu, což představuje meziroční nárůst o 10,6 %. Celkový počet vydaných aktivních platebních karet dosáhl výše 3,14 miliónu kusů, z toho kreditní karty představují 0,29 miliónu kusů. Objem transakcí uskutečněných u obchodníků kartami České spořitelny se meziročně zvýšil o 9,3 % na 114,75 mld. Kč, z toho objem bezkontaktních transakcí činil 50,9 mld. Kč. Počet bankomatů a platbomatů České spořitelny se zvýšil o 2,0 % na 1 561.

Vybrané důležité události roku 2014



Česká spořitelna představila v lednu 2014 jako první banka v České republice prodej hypoték přes Facebook a tento úspěšný prodej zopakovala také v červnu 2014. Klienti měli o tuto akci v obou případech velký zájem. Akce byla určena především klientům, kteří preferují řešit své bankovní záležitosti online. Česká spořitelna má na Facebooku více než 43 tisíc fanoušků a je tak jedničkou v sociálních sítích mezi českými bankami.

Na konci března otevřela Česká spořitelna nové prostory pro klienty ERSTE Premier a Erste Private Banking v Praze a v Liberci. Pražská pobočka se nachází v krásné vile v Dejvicích a nabízí komplexní služby privátního bankovnictví pro klienty ERSTE Premier a Erste Private Banking. Liberecké centrum privátního bankovnictví se nachází přímo v historické budově České spořitelny v centru města. V České republice má banka i s těmito prostory celkem 17 center určených pro obsluhu privátních klientů a disponuje tak nejširší sítí nadstandardních poboček určených pro bonitní klienty na trhu.

V srpnu 2014 se ČS penzijní společnosti podařilo dosáhnout u vyváženého i dynamického účastnického fondu hodnoty majetku přesahující 50 mil. Kč. V předstihu tak splnila zákonné požadavky kladené na každou penzijní společnost - do 2 let od získání licence k provozování účastnických fondů nashromáždit do každého z nich (kromě konzervativního) přinejmenším právě zmíněných 50 mil. Kč.

Klienti BLUE a Erste Premier mohou nově platit jednou kartou v různých měnách. Česká spořitelna nabízí možnost k debetní kartě navázat cizoměnový účet. Díky multiměnové funkci klientům nejsou při cizoměnových operacích přepočítávány transakce devizovým kurzem, ale placená či vybíraná částka se strhává rovnou z účtu v dané měně.

Banka začala od 1. října 2014 nabízet ve 138 pobočkách a dvou výhradních pobočkách v Praze a Brně osobní bankovnictví pod značkou BLUE. Značkou BLUE cílí na movitější klienty, kteří od banky očekávají široký servis a rozsah služeb osobního bankovnictví ve vysokém standardu. Česká spořitelna chce navázat celoživotní vztah s klientem a službu BLUE proto vystavěla tak, aby banka mohla efektivně řešit jeho potřeby v každé fázi jeho životního cyklu, od začátku produktivního věku až do penze.

Česká spořitelna vydala již 2 839 tis. bezkontaktních platebních karet (což je 90 % ze všech vydaných karet) a pokračuje v rozšiřování sítě bezkontaktních platebních terminálů. Klientům se tak rozšířily možnosti snadného placení nejen u obchodníků, ale i v dopravě. Ve spolupráci se společnostmi Arriva, Visa Europe a Telmax, Česká spořitelna jako první v ČR komerčně spustila placení bezkontaktní kartou v meziměstské autobusové dopravě. Rovněž ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy odstartovala v Praze pilotní provoz bezkontaktních prodejních automatů na jízdenky nové generace.
 
Po online a telefonickém objednávání v červenci nově nabídla Česká spořitelna další pohodlný způsob, jak si domluvit schůzku v pobočce. Prostřednictvím mobilní aplikace Lístkomat České spořitelny se klienti, ale i neklienti jednoduše objednají na konkrétní datum a čas, nebo si rovnou „vyzvednou“ pořadový lístek a jdou do vybrané pobočky. Schůzku přes mobilní aplikaci si mohou lidé domluvit ve 234 pobočkách.

Strategické cíle pro rok 2015



Strategickou ambicí České spořitelny je být hlavní bankou svých klientů, dosáhnout tak jejich vysoké loajality a dosáhnout nadprůměrné kapitálové a likviditní pozice, tak jako i finančních výsledků. Česká spořitelna si chce nadále udržet a posílit své vedoucí postavení na trhu v retailových segmentech, předstihnout konkurenci v korporátních segmentech a stát se hlavní bankou v cílových odvětvích. V dlouhodobém horizontu se Česká spořitelna chce stát vedoucí bankou pro malé a střední podniky a klíčovou bankou pro velké a mezinárodní korporace.

Pro dosažení této strategické ambice přijala Česká spořitelna v roce 2014 aktualizovanou strategii s označením „MIDI 17“, jejíž název je tvořen počátečními písmeny čtyř klíčových oblastí:
  • Multikanálová banka
  • Inteligentní využití klientských dat
  • Digitální transformace bankovních obchodů
  • Integrace finančních a nefinančních služeb s cílem získání hmatatelné přidané hodnoty


      
  



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde




všechny články
Dále v rubrice

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   
 
Minutová půjčka
Minutová půjčka od 4,8 % p.a. Samozřejmě
Raiffeisenbank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz