Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Máme se elektronické evidence tržeb bát nebo ne? Rozhovor s odborníkem ze společnosti dodávající platební terminály

6.10.2015  |  Zdeněk Bubák
  


Elektronická evidence tržebElektronická evidence tržeb je v těchto dnech hodně skloňované téma. Na otázku, proč se jí nebát a zda ochrání třeba právě vás, odpoví Lenka Bukalová, obchodní ředitelka společnosti SONET, jednoho z předních dodavatelů platebních terminálů a souvisejícího softwaru.


Elektronická evidence tržeb (dále jen EET) není jediným nástrojem, který by měl zefektivnit výběr daní v České republice. Je to v pořadí již sedmý nástroj, sloužící ke kontrole toků finančních prostředků. Při kontrole plateb přitom nejde jen o transakce s klasickými penězi, ale i o platby kartou či různými poukázkami, například stravenkami.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více


Elektronická evidence je jen částí širší škály opatření



Kromě elektronické evidence vzniká od 1. ledna 2016 plátcům daně z přidané hodnoty zákonná povinnost podávat tzv. kontrolní hlášení. Toto opatření by mělo zamezit krácení DPH.

Finanční úřady se také hodlají při daňových kontrolách českých společností a podnikajících fyzických osob plošně zaměřit na kontrolu nastavení převodních cen u transakcí mezi personálně či majetkově spojenými osobami (tzv. spřízněnými subjekty). Ty mohou vzájemné transakce upravovat tak, aby zdanitelné zisky plynuly do zemí s nižší mírou zdanění.

Dalším nástrojem pro zvýšení efektivity výběru daní je Centrální registr účtů. Registr umožní dohledání majitelů konkrétních účtů a pomůže tak účinněji potírat daňové podvody.

K potírání daňových úniků slouží také tzv. Daňová kobra, společný tým Útvaru odhalování korupce finanční kriminality, Generálního finančního ředitelství a Generální ředitelství cel. Od počátku své existence se jí podařilo uchránit hodnoty ve výši 2,4 mld. korun.

„Státní složky se intenzivně zabývají tvorbou opatření proti úniku spotřebních daní, na kterých stát ztrácí velké finanční prostředky. Jedná se například o oleje, které jsou přimíchávány do pohonných hmot. Elektronická evidence tak dovršuje celou škálu těchto opatření, jejímž výsledkem má být více vybraných peněz do státního rozpočtu. Jak se to ministru financí, Andreji Babišovi, podaří, uvidíme v příštích měsících,“ říká Lenka Bukalová, obchodní ředitelka společnosti SONET.

EET, SONET, platba, terminál

Skutečnost nebo jen mýty?



Téma EET je opředeno mnohými mýty. Jedním z nich je podle Lenky Bukalové ukončení činnosti stovek podnikatelů v Chorvatsku, jehož vzorem se Andrej Babiš inspiroval. Když se však podíváme do detailu na to, proč tomu tak bylo, zjistíme, že EET skutečně vede k ochraně poctivých podnikatelů.

„V Chorvatsku mnohé firmy skončily jen proto, aby po zavedení EET nemusely vykazovat nárůst zisků například o 200–500 %. Tím se uvolnil trh pro nové podnikatele, kteří chtějí vykazovat svoje zisky řádně a podle zákona. Došlo k narovnání trhu a vytvoření rovných podmínek pro všechny. Česká republika není průkopníkem v zavedení EET. Mnohé okolní státy již k určité formě evidence dávno přistoupily. Jedná se o 13 zemí EU: Itálie, Slovensko, Belgie, Malta, Rumunsko, Řecko, Kypr, Maďarsko, Polsko, Litva, Švédsko, Bulharsko a Chorvatsko,“ vysvětluje Lenka Bukalová.

Kdy bude elektronická evidence uvedena v praxi a jak se na ni připravit?



Podle posledních vyjádření by měla EET vejít v platnost v první čtvrtině příštího roku. Již počátkem roku budou uveřejněny technické specifikace, nutné pro dodavatele zařízení. Jedná se především o pokladní systémy, platební terminály a další. Na základě těchto specifikací bude možné nachystat zcela funkční zařízení, splňující veškeré normy a požadavky zákona.

Srovnání běžných účtů bank a záložen najdete zde

Platební terminály - SONET Poté se subjekty, jichž se EET týká, zaregistrují na finanční správě. Ta přidělí jednotlivým podnikatelům příslušné identifikační certifikáty. Jejich počet na jednoho podnikatele není omezen. To znamená, že podnikatelé si budou moci zvolit, zda budou chtít přidělit certifikát na firmu jako celek, na jednotlivé provozovny či přímo na konkrétní pokladny nebo platební terminály. To vám umožní lepší zpětnou dohledatelnost provedených transakcí.

První vlna elektronické evidence se bude týkat hotelů a restaurací. Je to především z důvodu relativně malého počtu těchto zařízení, kdy hrozí jen minimální riziko přetížení dodavatelů systémů pro EET. V další fázi budou následovat maloobchody a velkoobchody a následně ostatní subjekty s významným podílem hotovostních transakcí, do nichž spadá i platba kartou.

Žebříček nejlepších běžných účtů

To, zda-li bude právě váš podnikatelský subjekt zařazen mezi skupiny podléhající EET, můžete podle kódu NACE zjistit na portálu finanční správy nebo v případě sporných případů nechat posoudit odborně vyškoleným daňovým poradcem či finanční správou.

Režimy zasílání informací na finanční správu budou dva – on-line a off-line. Při on-line režimu, který bude primární, odešle pokladní systém vybrané údaje o tržbě na server finanční správy. Ten okamžitě odešle zpět potvrzení o přijetí údajů s unikátním potvrzovacím kódem, který pokladní systém následně vytiskne zákazníkovi na účtenku.

Kde si pojistit budovu nebo vybavení kanceláře? Přehled pojištění najdete zde

Off-line režim je určený pro provozovny, které se nachází v místě s nedostatečným signálem k odeslání transakce nebo v případě, kdy dojde k výpadku na straně serveru finanční správy. I v tomto případě však bude muset obchodník jednou za určitý počet dnů donést pokladní zařízení na místo s pokrytím signálu, aby došlo k odeslání všech pozdržených plateb.   

Tento systém přináší výhody jak pro zákazníka, tak pro obchodníka. Zákazník si pomocí kódu vytištěného na účtence může na webových stránkách finanční správy ověřit, zda tržba byla v systému finanční správy skutečně zaevidována. Na druhé straně si  podnikatel může ověřit, jaké tržby byly evidovány pod jeho jménem a z jaké konkrétní pobočky či terminálu.  

Řešení od společnosti SONET



Společnost SONET nabízí tři typy řešení vhodné od malých podnikatelů až po velké obchodní řetězce. Pokud obchodník nepotřebuje pokladní systém, může využít platební terminál s tzv. rozšířenu pamětí. Díky mobilní verzi tohoto terminálu je vhodný  také pro stánkový prodej nebo pro provozovatele rozvážkových služeb. Obchodník tak jistě ocení jeho nízkou hmotnost a kapesní rozměry.

Hledáte nejbližší pobočku banky?

Platební terminál - SONET Pro náročnější klienty nabízí firma SONET propracovanější platební terminál s integrovaným pokladním systémem. Stejně jako předchozí model umožňuje akceptaci hotovostních i bezhotovostních plateb, ale obsahuje také čtečku kódů a tiskárnu pro tisk účtenek.

Třetím řešením je kombinace platebního terminálu a pokladního systému, určeného pro obchody a restaurace, které vyžadují jednoduchou a rychlou obsluhu zákazníka. Tato sestava se skládá z obchodní nebo restaurační verze pokladny včetně dotykového monitoru a tiskárny účtenek, a platebního terminálu.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz