Nabídka zaměstnaneckých benefitů se mění. Klesá zájem o stravenky, roste o vzdělávání
26.11.2015 | Veronika Dusová, zpráva NN pojišťovny a penzijní společnosti | |
Nabídka zaměstnaneckých benefitů zaznamenala za posledních pět let posun od hmotných výhod k dlouhodobé podpoře zaměstnanců. Skokanem pětiletí jsou pojistné produkty – životní pojištění vzrostlo o 21 procentních bodů, příspěvek na spoření na penzi o 17 procentních bodů. Podle průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti a Svazu průmyslu a dopravy naopak již několik let klesá zájem o stravenky.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů rok od roku stoupá. Zatímco v roce 2010 firmy v průměru poskytovaly 8 zaměstnaneckých výhod, v letošním roce to je již 12. Nemění se však pouze jejich počet, ale i složení. Před pěti lety nabídce dominoval mobilní telefon, stravenky a služební auto, aktuálně mezi top 3 benefity patří mobilní telefon, vzdělávání a pitný režim. Skokanem jsou příspěvky na finanční produkty Dlouhodobě roste zájem hlavně o pojistné produkty – za posledních pět let se jejich nabídka rozšířila až o pětinu. Nejvíce láká penzijní připojištění, které nabízí o 17 p. b. více firem než v roce 2010, tedy 77 %. Za tuto dobu se benefit v pomyslném žebříčku popularity posunul ze 6. na 4. místo. „Pojistné produkty jsou dlouhodobě na vzestupu a k jejich popularitě významně přispívá i fakt, že jde o státem podporované produkty, které jsou atraktivní jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnance,“ vysvětluje Tomáš Nidetzký, generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti a dodává: „Na nabídku tohoto benefitu neměla vliv ani novela zákona o dani z příjmu upravující možnost průběžných výběrů prostředků na smlouvě životního pojištění. Je to další důkaz, že firmy zaměstnanecké výhody vnímají jako dlouhodobou investici do zaměstnance.“ Na životní pojištění v současnosti přispívá 60 % oslovených společností, to je o 21 p. b. více než před pěti lety. Životní pojištění je tak skokanem pětiletí. Oproti loňskému roku 3 % firem snížila příspěvek a 12 % přispívá jen některým zaměstnaneckým skupinám. Věcné benefity ztrácejí na oblibě V rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů se stále větší oblibě těší také vzdělávání, které od roku 2010 vzrostlo o 13 %. To je také již několik let nejdynamičtějším benefitem a i pro příští rok jeho růst deklarovalo 9 % firem. Na druhém pólu zájmu se ocitají hmotné výhody jako služební auto, mobilní telefon, očkování nebo stravenky. Tyto benefity jsou v nabídce zachovány, jejich rozšiřování je ale méně výrazné. Propad za posledních pět let naopak zaznamenal služební automobil a stravenky, a to o 2 %, resp. 3 %. Zejména pro stravenky se jedná o strmý pád – z prvního místa v roce 2010 na aktuální 7. příčku. „Věcné benefity mají často charakter rychlé spotřeby a lidé na ně brzy zapomínají. Dlouhodobé benefity sice nemohu okamžitě využít, ale jsou ukázkou perspektivnosti zaměstnance pro zaměstnavatele. Tento trend v západní Evropě panuje již nějaký čas, k nám se dostává v posledních letech,“ uzavírá Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Průzkum zaměstnaneckých benefitů realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost letos již podeváté, pošesté ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR. Sběr dat probíhal ve dnech 30. 6. – 30. 7. 2015 a účastnilo se ho 110 společností z České republiky. Dotazování probíhalo on-line.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|