Praha má tramvaje s možností bezkontaktního placení za jízdenku. Ale zatím jsou jen dvě
12.4.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva ČSOB | |
Praha má nově dva vozy tramvajové linky 22 vybavené přístroji pro zakoupení jízdenky bezkontakní technologií. Včera nový systém představil Dopravní podnik hlavního města Prahy za účasti zástupců dodavatelů - ČSOB, MasterCard a Mikroelektroniky - a pražské primátorky Adriany Krnáčové. Cestující si tak budou moci pořídit jízdenku přiložením své bezkontaktní platební karty k prodejnímu terminálu přímo v tramvaji.
V pondělí proběhlo slavnostní otevření zrekonstruovené části tramvajové tratě mezi zastávkami Koh-i-noor a Kubánské náměstí ve Vršovicích v Praze. Při té příležitosti došlo k předvedení nového způsobu nákupu jízdenky přímo v tramvajovém voze, a to prostřednictvím bezkontaktní platby. Pražský dopravní podnik novými přistroji pro výdej jízdenek vybavil zatím dva vozy tramvajové linky číslo 22, které budou sloužit k ověření tohoto způsobu placení v rámci pilotního provozu. Následně dojde k jeho vyhodnocení a případnému rozšíření na další vozy a dopravní prostředky. Již nyní se počítá s instalací bezkontaktního placení na tramvajové lince 18 a v autobusech číslo 119. Praha se tak připojila k dalším českým městům jako je Liberec, Plzeň a Brno, kde nákup jízdenek bezkontaktními kartami už existuje. reklama
|
Během ročního pilotního provozu budou terminály umístěny ve dvou tramvajích 15T na lince číslo 22 vedoucí z Bílé Hory na Nádraží Hostivař. V tramvaji budou tři bezkontaktní terminály, a to u vstupu prvními, třetími a pátými dveřmi, a tři klasické označovače papírových jízdenek. Jízdenku vydanou na základě bezkontaktní platby již není nutné znovu označovat. Platby lze provádět i mobilními telefony vybavenými NFC technologií. Bezkontaktní terminál také ověří platnost časového kuponu na příslušné kartě - nově na tzv. Lítačce. V bezkontaktním terminálu mají cestující na výběr jak ze základní jízdenky za 24 Kč, 32 Kč, celodenní za 110 Kč, tak i zlevněné pro děti i seniory za 12 Kč, 16 Kč a 55 Kč. Při jedné transakci lze vždy zakoupit pouze jednu jízdenku Žebříček nejlepších nabídek v rámci běžných účtů najdete zde Prodejní automaty dodala zdarma firma Mikroelektronika. SIM karty, které jsou potřebné k validaci bankovních karet, dodala ČSOB a zároveň bude během zkušebního období hradit jejich provoz. Doprava je další oblastí, kde by se bezkontaktní platby měly rychle rozšiřovat „Věříme, že cestující v Praze bezhotovostní platby v tramvajích ocení a budou je hojně využívat. Při realizaci řešení v pražské MHD těžíme ze svých dosavadních bohatých zkušeností, které jsme získali na mnoha místech České republiky. Tento způsob odbavení cestujících je jedním z řešení, jež dopravcům nabízíme, a které do budoucna může zcela změnit možnosti cestování veřejnou dopravou – zejména z pohledu cestujících. Řešení umíme provozovat v různých modelech odbavení, jako je variabilní jízdné, check-in/check-out nebo časové kupóny, a jsme připraveni poskytnout Dopravnímu podniku i platformu, která umožní i tzv. virtualizaci jízdenek, takže cestující už při koupi lístku nedostane vytištěnou jízdenku,“ řekl Jan Kubíček, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB. „Jsem přesvědčena, že se tato služba osvědčí už během pilotního provozu a budou rychle přibývat další tramvaje, kde si půjde koupit jízdenku tímto způsobem. Dlouhodobě se velmi intenzivně zabýváme konceptem Smart City a tato služba do toho skvěle zapadá. Praha se sice nestane chytrým městem jen díky možnosti bezkontaktně platit za lístek v tramvaji, ale je to jedna z mnoha věcí, která díky využití moderních technologií zpříjemní a zjednoduší lidem život ve městě,“ řekla Adriana Krnáčová, primátorka hlavního města Prahy. „Podle výsledků našeho průzkumu je právě doprava jedním z míst, kde lidé chtějí nejčastěji využívat bezkontaktní platební kartu. Po projektech v dalších městech České republiky jsem rád, že se nyní připojuje i Praha. Věříme, že pilotní provoz bude úspěšný, a proto bychom chtěli bezkontaktní placení zavádět dále. Jsme připraveni na platební kartě uvést i předplatní časové kupóny nebo zavést digitální kupóny v mobilní aplikaci,“ dodal Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard pro ČR, SR a Rakousko. Jak tramvaj s bezkontaktním placením poznáte? Každá tramvaj s možností bezkontaktní platby za jízdné bude viditelně označena samolepkou umístěnou na každých dveřích soupravy. Pilotní projekt je naplánován na 1 rok, poté se bude projekt vyhodnocovat a rozhodovat o případném rozšíření na všechny tramvaje. Pokud se nový způsob nákupu jízdenek osvědčí, dojde ještě během zkušebního období k rozšíření prodejních terminálů do všech moderních tramvají 15T linky č. 18. V případě funkčního a bezproblémového pilotního provozu plánuje DPP plošné zavedení moderního způsobu nákupu jízdenek v ostatních pražských tramvajích.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|