Ve spokojenosti s bankovním sektorem nás předběhlo Nizozemí. Jak konkurují FinTech společnosti bankám?
26.5.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva Capgemini | |
I přes růst spokojenosti českých zákazníků retailových bank o 5,6 procentního bodu klesla Česká republika oproti předchozímu roku z první příčky na druhou pozici. Celosvětově došlo k nárůstu o 6,6 procentního bodu a na prvním místě v Evropě je Nizozemí, které odsunulo ČR i v Indexu zákaznické zkušenosti. Vyplývá to z 13. výroční zprávy o retailovém bankovnictví, kterou zveřejnily společnosti Capgemini a Efma.
Společnosti Capgemini a Efma představily výroční zprávu o světovém retailovém bankovnictví (World Retail Banking Report, WRBR), kterou vydávají již třináctým rokem. Finančně technologické společnosti (FinTech) se podle ní stále více snaží oslovit zákazníky bank. Banky přiznávají, že nejsou dostatečně připravené FinTech společnostem konkurovat. Podle zprávy téměř dvě třetiny zákazníků (63 procent) využívá FinTech produkty nebo služby a mnohem pravděpodobněji odkáže přátele a rodinu na svou FinTech společnost (55 procent) než na svou banku (38 procent). Nicméně i když se 96 procent vedoucích bankovních pracovníků shoduje, že trh se vyvíjí směrem k digitálnímu bankovnímu ekosystému, kde FinTech poskytovatelé hrají mnohem větší roli, jen 13 procent říká, že mají vlastní systémy, které by tento trend podpořily. V Česku jsou příkladem zmíněných FinTech společností tzv. P2P půjčkové platformy jako Bankerat, Benefi, Zonky, Banking Online, finGood, Loanis a Prestito a Žlutý meloun. P2P platformu pro firmy u nás nabízí společnost Půjčméfirmě a SymCredit. V oblasti směnárenství funguje P2P platforma Valuto. Čtěte zde: P2P platformy půjčí peníze i žadatelům bez pracovní smlouvy na dobu neurčitou reklama
|
Poskytovatelé FinTech služeb pronikají nejvýrazněji na rozvíjející se trhy a oslovují především mladší spotřebitele. Popularitu získávají zejména díky tomu, že je spotřebitelé oceňují za snadné použití (82 procent), rychlý servis (81 procent) a dobrý uživatelský komfort (80 procent). Banky nicméně podceňují hodnotu těchto služeb a pouze 36 procent souhlasí, že FinTech nabízí rychlý servis (rozdíl 45 procentních bodů) a jen podle 40 procent poskytují FinTech dobrou zkušenost (rozdíl 40 procentních bodů). Lepší zkušenosti zákazníků s bankami ale nezpomalují FinTech společnosti Banky celosvětově zlepšily zkušenosti zákazníků o 2,9 procentního bodu v Indexu zákaznické zkušenosti společnosti Capgemini (Customer Experience Index, CEI), nárůst byl u více než 85 procent zkoumaných zemí. Na prvním místě v CEI je Kanada a na druhém Nizozemí. Česká republika si kvůli poklesu o 2,9 procentního bodu pohoršila o jedno místo oproti předchozímu roku a umístila se na 3. pozici. Celkové zlepšení se ovšem nepromítlo do hmatatelných výsledků v podobě ziskového chování zákazníků jako doporučení banky známým a křížový prodej. Například pouze 16 procent zákazníků uvedlo, že si pravděpodobně koupí další produkt od své banky. Banky vidí důvěru jako svou největší výhodu (70 procent), ale i když si nyní užívají vyšší míru důvěry zákazníků, FinTech firmy je rychle dohánějí. Více než 88 procent zákazníků napříč všemi regiony zcela nebo částečně důvěřuje svému FinTech poskytovateli. Navzdory rychlým změnám vyjádřilo obavy 90 procent vedoucích pracovníků bank. Podle méně než čtvrtiny mají banky výhodu oproti FinTech organizacím z pohledu flexibility a schopnosti inovovat při řešení problémů. Nové strategie pro novou éru bankovnictví V souvislosti s hrozbou, kterou představují FinTech společnosti pro tradičnější modely, téměř dvě třetiny vedoucích bankovních manažerů uvádí, že musí vidět FinTech organizace jako partnery. Většina rozvojových strategií bank počítá s nějakou formou spolupráce (46 procent) a investic (44 procent). Méně než jedna pětina (18 procent) uvedla, že plánují akvizice FinTech firem nebo jejich technologií. Banky a FinTech společnosti mají silné stránky, které se vzájemně doplňují a mohly by společně umožnit vytvoření lepších finančních služeb. Zatímco FinTech vynikají ve flexibilitě, inovacích a využití nových technologií, banky nabízí kapitál, silnou zákaznickou základnu a odborné znalosti při práci s regulátory. Podle zprávy WRBR 2016 potřebují banky „myslet ve velkém“, aby splnily vyvíjející se požadavky zákazníků v digitálním věku. Hlavními prioritami bude vylepšení klíčových systémů a určení jasných kompetencí při vývoji softwaru využívajícího tzv. API (Application Programming Interface pozn. redakce). Banky dosáhnou plného potenciálu růstu, jedině když uznají zvětšující se úlohu FinTech poskytovatelů a vytvoří cesty pro spolupráci při rozvoji digitální finanční sítě.
všechny články | |
Dále v rubrice
Jak na hypotéku pro samoživitele?
Rozpočet domácností samoživitelů bývá často vypjatý. Musí se totiž sami postarat o jedno či více svých dětí a současně vydělat dost peněz na zajištění potřeb rodiny. Ne vždy se ovšem podaří dostatek financí zajistit. Najde se ovšem řada samoživitelů...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Raiffeisenbank nabízí 10 tisíc korun za převedení závazků od jiných poskytovatelů
Od 1. března do 30. dubna 2024 mohou klienti Raiffeisenbank v rámci produktu RePůjčka získat odměnu až 10 tisíc korun za převedení svých závazků z jiných finančních institucí. Výše odměny se odvíjí od částky...
|
Jak banky hospodařily a jaké produkty nabízely v roce 2023?
Banky začínají zveřejňovat výsledky hospodaření za rok 2023. Výsledky budeme postupně doplňovat do tabulky s výsledky za rok 2022. Ve druhé tabulce jsme zveřejnili výsledky za produktovou nabídku bank, tzn. které banky mají...
|
všechny články v rubrice
|