Riziko kybernetického ohrožení elektronických plateb je v České republice jedno z nejmenších v Evropě
30.6.2016 | Monika Šimůnková, zpráva ČBA | |
Zabezpečení elektronických plateb českých bank je v rámci Evropy na nadstandardní úrovni. Česká republika je jednou ze zemí s nejvyšší mírou bezpečnostních pravidel. Kromě účinné identifikace a autentizace klientů české banky používají zabezpečené komunikační kanály, monitoring a vyhodnocování rizik.
Podle mezinárodní studie společnosti Grant Thornton Advisory jsou české banky v rámci zabezpečení elektronických plateb na nadstandardní úrovni. Česká republika jednou ze zemí s nejvyšší mírou implementovaných bezpečnostních pravidel. Přehled přímého bankovnictví najdete zde „Počet uživatelů internetového bankovnictví roste. Aktuálně ho používá 45 % obyvatel. Roste i počet hackerských pokusů o útoky na účty klientů a systémy bank. Proto jsme se rozhodli zmapovat, jak se k zabezpečení informací a dat o klientech staví i ostatní evropské instituce a státy,“ říká Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci z ČBA. Ze studie vyplynulo, že zabezpečení elektronických plateb je jedním z aktuálních témat nejen finančních institucí, ale také vlád a regulátorů. Podle slov Hládka je Česká republika leaderem těchto snah spolu s Estonskem, Moldavskem a Spojeným královstvím. Banky hodnotí rizika alespoň jednou ročně Studie se zaměřila na některé procesy spojené se zabezpečením bank, které by měly provádět v rámci svých procesů všechny banky. „Přehodnocení kybernetických rizik probíhá u všech bank alespoň jednou ročně, a to jak na kvalitativní, tak na kvantitativní úrovni,“ vysvětluje Michal Beneš, senior manager Grant Thornton Advisory. Přehled všech bank najdete zde K tomu jsou nejčastěji používány třístupňové klasifikace důležitosti systémů, zranitelnost informačních systémů prověřují pravidelné penetrační testy. „U českých bank je samozřejmostí tzv. Disaster Recovery plán, který určuje přesné postupy v případě ohrožení elektronických systémů,“ upřesňuje Hládek. Internetové bankovnictví je pravidelně aktualizováno České banky se svými klienty tradičně komunikují na osobní bázi, stále více jsou ale dostupné i online. Pro online komunikaci využívají zabezpečený komunikační kanál v podobě internetového bankovnictví. Ten je pravidelně aktualizován. reklama
|
„Při elektronickém kontaktu je nutné zajistit vysoké zabezpečení komunikace a vybudovat v klientovi důvěru v toto zabezpečení,“ doplňuje Beneš a dodává, že při autentizaci stávajícího klienta banky osobní kontakt již nevyžadují. Dotazované banky v jednotlivých zemích volí různé druhy autentizace stávajících klientů při elektronické komunikaci. V polovině zemí je obvyklý certifikát či elektronický podpis. V České republice se často používá SMS s kódem.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|