Riziko kybernetického ohrožení elektronických plateb je v České republice jedno z nejmenších v Evropě
30.6.2016 | Monika Šimůnková, zpráva ČBA | |
Zabezpečení elektronických plateb českých bank je v rámci Evropy na nadstandardní úrovni. Česká republika je jednou ze zemí s nejvyšší mírou bezpečnostních pravidel. Kromě účinné identifikace a autentizace klientů české banky používají zabezpečené komunikační kanály, monitoring a vyhodnocování rizik.
Podle mezinárodní studie společnosti Grant Thornton Advisory jsou české banky v rámci zabezpečení elektronických plateb na nadstandardní úrovni. Česká republika jednou ze zemí s nejvyšší mírou implementovaných bezpečnostních pravidel. Přehled přímého bankovnictví najdete zde „Počet uživatelů internetového bankovnictví roste. Aktuálně ho používá 45 % obyvatel. Roste i počet hackerských pokusů o útoky na účty klientů a systémy bank. Proto jsme se rozhodli zmapovat, jak se k zabezpečení informací a dat o klientech staví i ostatní evropské instituce a státy,“ říká Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci z ČBA. Ze studie vyplynulo, že zabezpečení elektronických plateb je jedním z aktuálních témat nejen finančních institucí, ale také vlád a regulátorů. Podle slov Hládka je Česká republika leaderem těchto snah spolu s Estonskem, Moldavskem a Spojeným královstvím. Banky hodnotí rizika alespoň jednou ročně Studie se zaměřila na některé procesy spojené se zabezpečením bank, které by měly provádět v rámci svých procesů všechny banky. „Přehodnocení kybernetických rizik probíhá u všech bank alespoň jednou ročně, a to jak na kvalitativní, tak na kvantitativní úrovni,“ vysvětluje Michal Beneš, senior manager Grant Thornton Advisory. Přehled všech bank najdete zde K tomu jsou nejčastěji používány třístupňové klasifikace důležitosti systémů, zranitelnost informačních systémů prověřují pravidelné penetrační testy. „U českých bank je samozřejmostí tzv. Disaster Recovery plán, který určuje přesné postupy v případě ohrožení elektronických systémů,“ upřesňuje Hládek. Internetové bankovnictví je pravidelně aktualizováno České banky se svými klienty tradičně komunikují na osobní bázi, stále více jsou ale dostupné i online. Pro online komunikaci využívají zabezpečený komunikační kanál v podobě internetového bankovnictví. Ten je pravidelně aktualizován. „Při elektronickém kontaktu je nutné zajistit vysoké zabezpečení komunikace a vybudovat v klientovi důvěru v toto zabezpečení,“ doplňuje Beneš a dodává, že při autentizaci stávajícího klienta banky osobní kontakt již nevyžadují. Dotazované banky v jednotlivých zemích volí různé druhy autentizace stávajících klientů při elektronické komunikaci. V polovině zemí je obvyklý certifikát či elektronický podpis. V České republice se často používá SMS s kódem.
všechny články | |
Dále v rubrice
Revolut k ochraně zákazníků před podvody s kartami začal využívat AI
Revolut oznámil spuštění pokročilé funkce detekce podvodů, která pomáhá chránit zákazníky před podvody s kartami. Zákazníci Revolutu mohou už nyní pocítit přidanou vrstvu bezpečnostní ochrany, nad rámec již zavedené technologie pro odhalování podvodů APP...
|
Co pro klienty připravila Raiffeisenbank ve své mobilní aplikaci?
Co připravila Raiffeisenbank pro své klienty v mobilní aplikaci? Nová verze Raiffeisen bankovnictví nabízí například zahraniční platby z mobilu nebo zadání trvalého...
|
Produktové novinky bank v únoru aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu února letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB...
|
Placení mobilem na horách, farmářském trhu, u řemeslníka, kadeřníka. Cvak startuje!
Air Bank přichází s unikátním řešením bezhotovostního placení u mikro podnikatelů v Česku. Nové platební řešení by mohlo navázat na Polskou službu Blik, prostřednictvím které se denně realizuje 6 milionů transakcí a funguje již od roku 2015. Služba Cvak používá...
|
všechny články v rubrice
|