Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pouze 4 z 10 Čechů vědí, že mohou reklamovat zboží jen s fotkou účtenky

11.10.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva Air Bank
  


Mobilní telefonKaždý druhý Čech má za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. 56 % lidí totiž kvůli ztracené nebo vyblednuté účtence nakonec vůbec nereklamuje. Přitom stačí účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku.


Air Bank upozornila na skutečnost, že lidé často nereklamují zboží jen proto, že buď ztratili či nenašli příslušnou účtenku, nebo jim daný doklad vybledl natolik, že je již nečitelný. Banka přitom podotýká, že si stačí účtenku vyfotit pomocí mobilního telefonu a při reklamaci použít fotku účtenky. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 % lidí.


„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ říká Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.

Srovnání bankovních osobních účtů najdete zde

Tomu, že při reklamaci lze použít i elektronickou kopii papírové účtenky, ale podle průzkumu věří jen 4 z 10 lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě. 64 % lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde

I v samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. 16 % respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu, použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky a uspělo s ní 95 % lidí. 6 % lidí zkusilo papírový výpis z účtu a 4 % elektronickou kopii účtenky a obchodníci jim reklamaci vždy umožnili. Pouze 3 % lidí, co použili elektronický výpis z účtu, se v polovině případů setkala s odmítnutím.

Když účtenka vybledne nebo se ztratí, více než polovina lidí už nereklamuje



Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. 7 z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli něco reklamovat, nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. 56 % lidí pak v případě ztracené nebo vyblednuté účtenky zboží vůbec nereklamovalo.

Žebříček běžných účtů najdete zde

„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit. Našim klientům to usnadňujeme virtuálním Šanonem, kde mohou mít všechny své účtenky i jiné dokumenty hezky po kupě. Nikdy jim nevyblednou, a když je budou potřebovat, rychle a jednoduše je v něm najdou,“ dodává Pivoda.

Air Bank nabízí k ukládání složenek originální službu Šanon



Šanon je místo v internetovém a mobilním bankovnictví, kam si mohou klienti Air Bank ukládat své dokumenty spojené s placením. Na jednom místě pak mají nejen všechny své účtenky, ale i složenky nebo faktury. Díky složkám nebo fulltextovému vyhledávání vždy najdou ten doklad, který zrovna potřebují. Šanon totiž všechny potřebné informace z elektronické i papírové faktury sám přečte. U faktur nebo složenek navíc předvyplní i platební příkaz a klient ho po kontrole správnosti jen potvrdí. Nejen pro tyto vlastnosti získal Šanon ocenění Novinka roku v soutěži Zlatá koruna 2016.

O výzkumu:
Výzkum společnosti STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2016 na reprezentativním vzorku 501 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Výzkum na téma dokladů potřebných pro reklamaci - Graf 1
Autor: STEM/MARK, Air Bank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =
Výzkum na téma dokladů potřebných pro reklamaci - Graf 2
Autor: STEM/MARK, Air Bank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz