Stále více Čechů nakupuje na internetu. Letošní Vánoce nebudou výjimkou. Je ale třeba dodržovat pravidla bezpečnosti
11.11.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva ČSOB | |
Tři čtvrtiny Čechů chce letos vánoční dárek koupit online. E-shopy čekají letos na Vánoce rekordní tržby. O tom, že si velká část lidí nedělá hlavu s bezpečností nákupů na internetu, hovoří i výsledky výzkumu, který si nechala udělat ČSOB. Například více než polovina lidí nevyužívá při platbách za zboží na internetu 3D Secure zabezpečení. Nejčastěji si lidé při nákupech na internetu ale stěžují na pozdní dodání zboží. Nicméně pokud nakupující zboží reklamují, většinou to proběhne úspěšně.
Podle průzkumu ČSOB se chystá alespoň některé dárky přes e-shop nakoupit 74 % procent Čechů. Rizika nákupů online však lidé často podceňují. Téměř 55 % dotázaných běžně platí na internetu bez 3D Secure zabezpečení, stejné procento lidí nemá nastaveny notifikační SMS, které je informují o použití karty nebo o pohybu na účtu, a téměř třetina lidí už někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému. Nákupy neproběhnou vždy podle očekávání, ale reklamace většinou dopadnou dobře „Češi nakupují na českých i zahraničních e-shopech stále častěji a utrácí zde rok od roku více peněz. Nicméně z našeho průzkumu vyplývá, že téměř čtvrtina lidí má s nakupováním na internetu špatnou zkušenost. Nejčastěji si stěžují na pozdní dodání zboží, což představuje 44 % všech negativních zkušeností,“ vysvětluje Oldřich Fremr, manažer útvaru Platební karty ČSOB. Celých 42 % dotázaných už v minulosti zboží zakoupené v e-shopu reklamovalo. „Pozitivní je, že 80 % z nich má s reklamacemi víceméně kladné zkušenosti,“ dodává Fremr. Žebříček nejlepších běžných účtů pro fyzické osoby najdete zde Banka vám může pomoci s vrácením peněz za nedodané zboží Pokud klient za produkt zaplatí v e-shopu kartou, zboží mu nedorazí a nedokáže se s obchodníkem sám dohodnout na vrácení peněz, může pomoci i banka. „Tato služba se nazývá chargeback a jejím prostřednictvím lze v určitých případech žádat vrácení peněz na kartu. Klienti využívají této možnosti stále častěji, meziroční nárůst činí přibližně 50 %,“ říká Fremr. Již 30 % lidí platí na internetu kartou Online nákupy nejvíce využívají klienti ČSOB a Ery Poštovní spořitelny ve věku od 26 do 50 let (65 % všech transakcí). Online platbu kartou volí 30 % nakupujících v e-shopech. „Lidé často podceňují bezpečnostní rizika. Při výběru obchodníka je pro ně rozhodující pouze cena, navíc si o obchodníkovi dopředu nic nezjistí, proto se může snadno stát, že naletí na podvodný e-shop, který je naláká na neobvykle nízké ceny,“ varuje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB. Používejte 3D Secure „Klientům doporučujeme vybírat obchodníky, kteří podporují 3D Secure zabezpečení. Platbu tak kupující musí vždy potvrdit SMS klíčem, který mu přijde na mobilní telefon,“ vysvětluje Vosála. Navíc komunikace mezi platební bránou a obchodníkem probíhá šifrovaně, takže obchodník se nedostane k citlivým údajům o kartě, čímž se v podstatě vylučuje možnost, že by tyto údaje jakkoli zneužil. V ČR je technologie 3D Secure běžným standardem, zahraničí v tomto ohledu pokulhává. Jednoduchým a efektivním řešením, jak mít online platby pod kontrolou, je možnost si online platby zapnout či vypnout dle potřeby. Klient na kartě povolí možnost platby přes internet pouze na dobu nezbytně nutnou pro provedení nákupu. Po uskutečnění transakce internetové platby ve svém elektronickém bankovnictví opět zakáže. Srovnání osobních bankovních účtů „Pokud lidé chtějí platit online skutečně bezpečně, měli by dodržovat základní pravidla. Základem je používat počítač, který máte plně pod kontrolou a kde je aktualizovaný software včetně antivirové ochrany. A klíčové je bedlivě chránit své citlivé údaje, a to nejen ty o platební kartě,“ vypočítává Vosála. Přehled platebních karet od českých bank Rady, jak nakupovat na internetu bezpečně - Vybírejte jen důvěryhodné e-shopy/obchodníky.
- Upřednostňujte e-shopy podporující platby s využitím vysokého standardu zabezpečení 3D Secure.
- Ověřte si, zda daný obchodník doručí zboží včas a jakým způsobem.
- Zjistěte si v recenzích, jak u daného obchodníka probíhá reklamace.
- Citlivé údaje o platební kartě chraňte stejně dobře jako přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
- Na kartě povolte možnost platby přes internet vždy jen na dobu nezbytně nutnou pro provedení nákupu.
- Nedůvěřujte slepě spamům a reklamám na nově vzniklé e-shopy, nízká cena není vždy všechno.
- Nemáte-li k obchodníkovi důvěru, zvolte jinou formu platby.
- Nastavte si takové limity plateb a výběrů hotovosti, jaké skutečně využijete.
- Nastavte si zasílání informačních SMS o transakcích platební kartou.
- Využijte pojištění proti ztrátě a krádeži platební karty.
- Při ztrátě, odcizení nebo podezření na zneužití karty kontaktujte banku a kartu ihned zablokujte.
- A hlavně věnujte dostatečnou pozornost zabezpečení počítače, na němž platby realizujete.
Výsledky výzkumu ČSOB v oblasti nákupů na internetu Autor: ČSOB, výzkum IPSOS
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|