Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Předsudky o vztahu Čechů k financím neplatí, dokazuje UniCredit Bank

1.2.2017  |  Zdeněk Bubák, zpráva UniCredit Bank
  


UniCredit BankUniCredit Bank se snaží vyvrátit zažitá klišé o tom, jak se různé generace Čechů staví k penězům a k bance. Nový projekt UniCredit Bank s názvem „Nevěřte všemu!“ odhaluje skutečné chování české populace v oblasti financí a dokazuje, že zažité stereotypy rozhodně neplatí.


Mladí si peníze posílají jen přes chytré telefony. Bankovní pobočku navštívili naposledy, když si zakládali účet. Jejich prarodiče moderním technologiím naopak nerozumí vůbec a doma mají pod polštářem hotovost. Češi v produktivním věku jsou pak natolik finančně konzervativní, že svou banku téměř nemění, investovat se nenaučili a ani to neplánují. Na tyto a další předsudky, které mají Češi vůči svému bankovnímu chování, se zaměřila UniCredit Bank ve svém projektu „Nevěřte všemu!“ a rozhodla se je vyvrátit. Díky výsledkům průzkumu finančního chování české online populace banka nastavuje zrcadlo zažitým stereotypům a na tvrdých datech ukazuje, že již dávno neplatí.

Předsudky o vztahu Čechů k financím a bankám
Autor: UniCredit Bank

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 5,3 % p.a. u měsíčního vkladuvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Spořicí účet s úrokem až 6,08 % p.a.více
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více



Hlavní závěry průzkumu UniCredit Bank o bankovních předsudcích



Pobočky jsou u mladých stále hitem



Mladí Češi si s technologiemi rozumí. Chytrý telefon má tři čtvrtiny Čechů do 29 let, tablet více než třetina. 95 % mladých klientů UniCredit Bank do 26 let pravidelně používá Online nebo Smart Banking. To ale podle banky neznamená, že by mladí Češi zcela zanevřeli na klasické „analogové“ bankovnictví. Naopak, až celá třetina mladých dokonce podle průzkumu UniCredit Bank o bankovních předsudcích výslovně preferuje ovládat bankovní služby osobní návštěvnou pobočky. To je zdaleka nejvíc ze všech generací.

Přehled přímého bankovnictví od různých bank najdete zde

„I když se v online světě pohybují s jistotou zkušených matadorů, ve financích je tomu přesně naopak, jsou často nejistí a stále se s nimi učí zacházet. Na pobočky chodí především poradit se o složitějších produktech nebo zjistit potřebné informace. Po dokončení studií řeší mladí Češi například vlastní bydlení a s ním spojenou hypotéku, nebo chtějí poradit jak zhodnotit své pravidelné investice. Ostatní věci jako je založení běžného či spořicího účtu zvládnou hravě online,“ vysvětluje Petr Plocek.

Srovnání hypoték najdete zde

Že se mladí nezdráhají věnovat svůj čas návštěvě pobočky, pokud některému produktu nerozumí, potvrzuje i 24letá studentka Jana Pfeiferová. „Nedávno jsem se rozhodla začít si odkládat peníze bokem a jako ideální mi přišly podílové fondy. V desítkách různých fondů v nabídce mé banky mi ale pomohla vybrat až bankéřka na pobočce, která se mnou vše trpělivě prošla,“ říká. Trend potvrzují i bankéři na pobočkách, kteří v posledních letech nezaznamenávají zásadní propad návštěv mladé generace Čechů.

Žebříčky podílových fondů najdete zde

Podobně průzkum vyvrací i častý předsudek o nezodpovědném chování mladých k penězům. Když se jich totiž zeptáte, co je pro ně z pohledu financí důležité, až šest z deseti označí dlouhodobé zhodnocení jejich peněz. A to není vše. Dokonce až 80 % tvrdí, že chce být finančně zajištěno pro případ nenadálých událostí, o něco víc myslí na řešení svého bydlení. A i když je pro ně důchod desítky let daleko, 55 % má v žebříčku hodnot vysoko i nutnost zajistit se na stáří. „Že se mladí ihned nezadlužují, ukazují i naše statistiky. Jen každý desátý z našich klientů do 25 let má sjednaný spotřebitelský úvěr a jen 15 % aktivně využívá kontokorent,“ potvrzuje Petr Plocek.

Žebříček penzijního spoření najdete zde

Vztah Čechů k financím - Graf č. 1

Nová banka? Žádný problém



O Češích se také často říká, že jsou své bance věrni a jen neradi ji mění. Průzkum UniCredit Bank ale naznačuje, že tento postoj se za poslední roky rychle mění. Až čtyři z deseti Čechů totiž za posledních pět let vyzkoušeli novou banku. A hledat ideálního poskytovatele bankovních služeb se nebojí zejména ekonomicky aktivní generace současných rodičů.

„Češi chtějí zkoušet nové věci, často dnes touží po moderní bance s jednoduchými produkty a různými online vychytávkami nebo propracovaným mobilním bankovnictvím. Proto má dnes více než třetina Čechů více než jeden účet a zkouší, co jim další finanční instituce může nabídnout,“ vysvětluje Petr Plocek.

Češi pohybující se na internetu investují stejně často jako Britové



Velké předsudky se pojí i se spořením a investováním, obecně se má za to, že Češi ani jedno pořádně neumí a nedělají. Přitom více než polovina z nás si spoří na spořicím účtu (54 %) nebo na penzi (celkem 64 %, Češi ve věku mezi 40-55 let dokonce až v 75 % případů). A pravidelně investuje až pětina Čechů, jež se pohybují na internetu, podobně, jako například Britové. Větší, jednorázové investice, si již vyzkoušel každý desátý Čech (11 %) a dalších 7 % je plánuje v budoucnu realizovat. Průzkum UniCredit Bank také ukázal, že Češi se při investicích spíše straní rizika, a investují tak do bezpečnějších aktiv. Průměrný klient banky každý měsíc investuje zhruba 1250 korun. Výrazně více přitom investují muži, 1424 korun, ženy pak 1 072 korun. Nejčastěji volí formu dluhopisových, akciových nebo komoditních fondů.

Přehled 2000 podílových fondů včetně cen, poplatků, vývoje a rizika najdete zde

„Ve Spojených státech investuje do podílových fondů až polovina lidí, Čechů jen pětina. I když zájem o investiční produkty roste, Češi se spíše podobají svým německým sousedům. Ti také v drtivé většině preferují konzervativní spořicí nástroje, jako třeba spořicí účty nebo spoření na penzi. Roli hraje potřeba mít své peníze rychle dostupné a větší averze Čechů a Češek k riziku, které za investováním stále vnímají. Z dlouhodobého hlediska však může pravidelné investování často dosahovat vyšších výnosů než peníze na spořicím účtu,“ dodává Petr Plocek.

„Žádné peníze v polštáři nemáme!“ vzkazuje generace prarodičů



Nejsilnější předsudky v souvislosti s bankovnictvím a jejich vztahem k penězům obvykle převládají o seniorech. Neumí používat bankovní služby, doma si do polštáře nebo skříně odkládají celoživotní úspory a technologie jsou pro ně velkým strašákem, kterému nerozumí. Průzkum UniCredit Bank ale ukazuje výrazný opak.

Spočtěte si věk vašeho odchodu do důchodu zde

Vyvrací zejména velkou fámu o seniorech a jejich ukládání si celoživotních úspor doma do polštáře. Naopak, většina má doma peníze jen na nejnutnější výdaje. Pouze každý pátý senior (22 %) má totiž doma hotovost vyšší než 5 000 korun, což je velmi podobné číslo jako u ostatních generací. Své peníze tak již běžně ukládají do banky. A navíc neváhají k jejich správě zkoušet nové technologie.

Vztah Čechů k financím - Graf č. 2
„Senioři bourají zažitý předsudek o své technologické nevyspělosti. Až třetina lidí nad 55 let s přístupem k internetu se online bankovnictví dávno nebojí a spravují své finance po internetu. A oblíbili si i používání platebních karet. Polovina seniorů (48 %) se v obchodě snaží kartou zaplatit vždy, když je to možné. Každý desátý si navíc již zkusil vložit peníze do banky prostřednictvím bankomatu,“ přibližuje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Vztah Čechů k financím - Graf č. 3

Průzkum UniCredit Bank o předsudcích Čechů v bankovnictví byl realizován v říjnu 2016 formou online dotazování. Zúčastnilo se jej celkem 900 respondentů s přístupem k internetu, a to ze všech věkových skupin obyvatel starších 18 let.

Poznámka:
Článek neslouží k poskytování osobního investičního poradenství, nepředstavuje investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani nabídku na uzavření smlouvy podle § 1732 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Před rozhodnutím k nákupu jakéhokoliv produktu vám proto doporučujeme kontaktovat investičního poradce nebo osobního bankéře, který vám poskytne více informací o produktech a doporučí, jestli se konkrétní produkt hodí k vašemu rizikovému profilu a do vašeho portfolia. Investiční nástroje uvedené výše nezaručují návratnost vložené investice. Hodnota investice může v čase kolísat, v závislosti na typu investice i výraznějším způsobem.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Jaké jsou plány XTB pro rok 2024?

Obrázek: Akcie Společnost XTB, globální fintech poskytovatel online investiční platformy a mobilní aplikace, představila svoje plány pro rok 2024. Zároveň oznámila nový milník – její služby nyní využívá jeden milion zákazníků po celém světě. Tento úspěch přišel něco málo přes tři roky poté...

Kde spořit na penzi? Přehled nabídky bank, pojišťoven a dalších institucí

Obrázek: Peníze v ruce Jaký produkt si vybrat pro finanční zabezpečení na stáří? Banky, pojišťovny a investiční společnosti nabízejí širokou paletu produktů. Jedná se o Dlouhodobý investiční produkt (zkratka DIP), doplňkové penzijní spoření/penzijní připojištění...

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz