Třetina Čechů má účty ve dvou bankách, další více než čtvrtina ve třech nebo více bankách
24.4.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Air Bank | |
Podle nedávného výkumu Air Bank používá v současnosti dva osobní bankovní účty najedou téměř třetina Čechů. Další více než čtvrtina lidí má dokonce účty u více bank, tj. u tří a více. Věrných klientů - těch, kteří používají pro své finance jen jednu banku - je podle tohoto průzkumu jen 40 %.
Jak může dnes vypadat využití bankovních služeb ze strany jednoho Čecha? Jednu banku využívá pro běžné platby, účet v druhé bance má kvůli hypotéce a do třetí banky si posílá peníze na spořicí účet. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank je dnes téměř 57 % lidí klientem více než jedné banky. Podle Air Bank je hlavním důvodem toho, že lidé využívají více bank najednou, především nabídka tzv. účtů zdarma. „S příchodem nových bank, které začaly nabízet účty bez poplatků, se lidem otevřela možnost, jak si snadno a hlavně bezplatně vyzkoušet služby i u jiných bankovních společností. Klienti tak jednotlivé služby využívají právě tam, kde je to pro ně nejvýhodnější, a nic navíc za to neplatí,“ říká Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank. Jednu banku dnes používá jen 40 % Čechů Pouze jednu banku využívá 40 % Čechů, dvě banky má 29 % lidí. Klientem tří a více bank je 28 % respondentů. Vůbec žádnou banku nemají jen 3 % lidí ve věku 18 až 60 let. Srovnání osobních běžných účtů - kolik za ně zaplatíte v různých bankách? K nejčastějším důvodům, proč jsou lidé klienty několika bank najednou, podle Air Bank patří to, že u jednotlivých společností využívají vždy tu výhodnější službu. Je to ale například také proto, že chtějí mít peníze rozložené u více finančních společností, anebo protože jejich banka konkrétní službu prostě nenabízí. Když nová banka, tak účet bez poplatků Podle průzkumu si nový běžný účet za poslední půlrok otevřelo 13 % respondentů a 14 % lidí to pravděpodobně udělá v následujících 12 měsících. Novou banku si podle průzkumu 85 % lidí vybírá podle nízkých nebo žádných poplatků spojených s běžným účtem. Otevřít si nový účet je dnes snadné. Osobně na pobočce to trvá obvykle do patnácti minut, a pokud nikam chodit nechcete, můžete si v současnosti účet založit kompletně online. Hlavní banku jen loni změnilo 14 % lidí Zatímco někteří klienti zkouší další banky třeba jen kvůli jedné službě, jiní rovnou změní svou hlavní banku. Obvykle tak označují tu, do které si nechávají posílat výplatu a kterou nejvíce využívají pro běžné placení. Z průzkumu vyplynulo, že hlavní banku v loňském roce změnilo 14 % lidí. Hlavní banku podle Air Bank nejčastěji měnili klienti velkých, tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna (31 %), Komerční banka (18 %) nebo Poštovní spořitelna (12 %). Naopak za svou novou hlavní banku pak respondenti nejčastěji označovali Air Bank (14 %), Komerční banku (12 %) a Fio banku (12 %). „Výzkumy ukazují, že hlavní banku mění v průběhu roku klienti všech bank. Liší se to jen v tom, že zatímco do některých bank přijde mnohem více klientů, než z nich odejde, u jiných je to přesně naopak,“ doplňuje Motl. O výzkumu: Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v lednu a únoru 2017 na reprezentativním vzorku 600 respondentů ve věku 18 až 60 let.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|