Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Finanční situace Čechů je dobrá. Výsledky nedávných průzkumů ukazují na spokojenost lidí s jejich financemi

26.5.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy Poštovní spořitelny a skupiny Wüstenrot
  


Výzkum Poštovní spořitelny a skupiny WustenrotČeši jsou podle posledních veřejných průzkumů se svou finanční situací většinou spokojeni. 93 procent z respondentů průzkumu, který proběhl ve všech krajích ČR na základě zadání Poštovní spořitelny, bez problémů pokryje základní životní náklady. Téměř dvě třetiny lidí si podle tohoto průzkumu mohou dovolit kvalitní potraviny. Podle jiného výzkumu, tentokrát od finanční skupiny Wüstenrot, více než 70 % obyvatel Česka si pravidelně ze svého měsíčního příjmu tvoří finanční rezervu. Jak na tom tedy Češi aktuálně jsou? Mají důvod si stěžovat?


Na základě průzkumu Poštovní spořitelny, který provedla ve všech regionech ČR na reprezentativním vzorku obyvatel je se svým životem v současné době spokojeno celých 82 procent Čechů. 93 procent obyvatel České republiky pak snadno zvládne pokrýt základní výdaje. Necelá polovina z nich si dokáže bez problému i spořit. Peníze nejčastěji odkládají na horší časy a také na dovolenou. Právě ta je pro Čechy fenomén – šetří na ni víc jak třetina domácností. Pravidelnou zahraniční dovolenou si může dovolit celá čtvrtina z nás. Průzkum byl zaměřen na spokojenost obyvatel v České republice, finanční chování českých domácností a dostupnost finančních produktů a služeb.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 5,3 % p.a. u měsíčního vkladuvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Spořicí účet s úrokem až 6,08 % p.a.více
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více


„Po zaplacení základních životních nákladů zbyde téměř dvěma třetinám obyvatel (63 procentům) dostatek prostředků na financování svých zájmů a koníčků a více jak polovina z nás (59 procent) si může bez problémů dovolit i nákup kvalitnějších a zdravějších potravin,“ konstatuje Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB zodpovědný mimo jiné za řízení Poštovní spořitelny.

Půjčujeme si s rozumem



Z průzkumu vyplynulo, že 58 procent obyvatel nevyužívá žádný úvěrový produkt. Spotřebitelský úvěr má pětina populace a hypotéku jen 12 procent lidí. Lidé jsou ochotni půjčovat si na nové bydlení (60 procent), na auto (41 procent) či na rekonstrukci domu a bytu (40 procent). Na dovolenou či dárky si lidé většinou nepůjčují.

Grafika: Na co si půjčujeme podle Poštovní spořitelny
Zdroj: Poštovní spořitelna, výsledky výzkumu zveřejněného 25. května 2017

Srovnání spotřebitelských půjček najdete zde

Většina lidí si spoří



Podle Poštovní spořitelny má 78 procent lidí sjednán nějaký spořicí produkt, nejčastěji jde přitom o produkty podporované státem, jako jsou penzijní připojištění, stavební spoření a životní pojištění. Spořit bez většího zatížení rozpočtu pak zvládá 48 procent z nás.

Grafika: Na co si spoříme podle Poštovní spořitelny
Zdroj: Poštovní spořitelna, výsledky výzkumu zveřejněného 25. května 2017

Údaje jsou ve shodě s výkumem zadaným finanční skupinou Wüstenrot. Podle něj si více než 70 % obyvatel Česka pravidelně ze svého měsíčního příjmu tvoří finanční rezervu. Úložky se nejčastěji (u 32 % respondentů) pohybují řádově ve stovkách korun. Zhruba polovina (51 %) dotazovaných využívá k odkládání spořicí účet.

Srovnání spořicích účtů najdete zde

Na druhé straně téměř pětina (19 %) je podle výzkumu skupiny Wüstenrot každý měsíc na nule a žije od výplaty k výplatě. Jen 2 % z dotázaných měsíční příjmy nestačí na pokrytí veškerých výdajů a peníze si musí půjčovat.

Průměrná měsíční mzda podle Českého statistického úřadu na konci roku 2016 činila 29 320 Kč, což je o 4,2 % více než v roce předchozím. Vzhledem k aktuální inflaci mzda ve skutečnosti roste o něco pomaleji.

„Pro udržení určité životní úrovně po odchodu do penze doporučuji odkládat alespoň desetinu současného čistého měsíčního příjmu. Zapomínat by lidé ale neměli ani na neočekávané výdaje, které mohou nastat například při ztrátě zaměstnání nebo s rozbitým autem. Tzv. pohotovostní rezerva by měla tvořit alespoň trojnásobek až šestinásobek měsíčních výdajů. Vhodným nástrojem k uložení rezervy je spořicí účet, kdy peníze můžete použít prakticky ihned,“ uvádí Pavel Hejzlar, produktový manažer finanční skupiny Wüstenrot.

Žebříček spořicích účtů najdete zde

Asi třetina (32 %) dotázaných odkládá stranou částku do výše 5 % svého měsíčního příjmu. Pětina Čechů zvládne uložit mezi 6 % až 10 %, do této skupiny patří častěji mladší respondenti ve věku 27 až 35 let. Až 20 % měsíčního příjmu si odloží 12 % dotázaných, častěji pak lidé ve věkové kategorii 36 až 53 let. Pětina respondentů žije od výplaty k výplatě, největší počet pochází z Královéhradeckého kraje (30 %).

Graf: Kolik si Češi spoří?
Zdroj: Wüstenrot

Lépe jsou na tom při spoření vysokoškoláci



Zatímco si každý měsíc stranou odloží více než 21 % celkového příjmu pětina vysokoškoláků, stejnou částku měsíčně uspoří jen 3 % lidí se základním vzděláním.

Čtěte zde:
Peníze by klientům nejlépe zhodnotila ČSOB. Představujeme roční výsledky Profitoskopu - modelu spoření a investování u českých bank


Raději off-line než on-line



Výsledky průzkumu Poštovní spořitelny ukázaly, že kamenné pobočky zůstávají i přes rozšiřující se nabídku on-line produktů a služeb důležitou součástí komunikace bank a pojišťoven s klienty. „Průzkum potvrzuje naši tezi, že lidé stále chodí na pobočky bank i kvůli nejběžnějším produktům. Pokud si chtějí například sjednat běžný účet, zvolí pobočku 61 procent Čechů,“ komentuje výsledky průzkumu Hutla a druhým dechem zdůrazňuje, že tradiční cestu při zakládání účtu preferují i mladší generace. V případě respondentů ve věku 18–35 let by si pro běžný účet zašla na pobočku více jak polovina z nich (56 procent).

Grafika: Pobočky kontra internet podle Poštovní spořitelny
Zdroj: Poštovní spořitelna, výsledky výzkumu zveřejněného 25. května 2017

Novou vlajkovou lodí v portfoliu produktů od Poštovní spořitelny se od 1. května 2017 stal Poštovní účet, který je dostupný na poštách, finančních centrech Poštovní spořitelny, ale i on-line. „Co se týče podmínek, které Poštovní účet nabízí, vyšli jsme vstříc jak rodinám s dětmi, rodičům na rodičovské dovolené, tak studentům i seniorům,“ konstatuje Jana Opršalová, výkonná manažerka útvaru Řízení segmentu Poštovní spořitelna. Po uvedení Poštovního účtu na trh prý Poštovní spořitelna zaznamenala obrovský nárůst zájmu o běžné účty, a to o více jak 30 procent.

Čtěte zde:
Poštovní spořitelna začala nabízet Poštovní účet - další produkt bez slova Era v názvu

Podle Petra Hutly bude v nabídce takto dostupných produktů Poštovní spořitelna pokračovat. „Pobočky bank se z menších měst a obcí stahují, my máme ale opačnou strategii a v regionech zůstáváme a posilujeme nabídku. Nabízíme produkty, které jsou nejdostupnější na trhu a našim znalostem o klientech přizpůsobujeme i komunikaci – mimo jiné sjednocujeme názvy našich produktů tak, aby se v nich každý orientoval a spojil si je právě s Poštovní spořitelnou,“ dodává Petr Hutla, čímž naráží na souběh značek Era a Poštovní spořitelna. Název Era už by se měl objevovat jen na tzv. Finančních centrech, což jsou typické bankovní pobočky Poštovní spořitelny s vlastním personálem a vybavením, které nejsou na poště. Na poštu by se měly dostat postupně i další produkty skupiny ČSOB, a to pojištění od ČSOB Pojišťovny a investice do podílových fondů od ČSOB Asset Managementu.

Grafika: Kde vybíráme peníze podle Poštovní spořitelny
Zdroj: Poštovní spořitelna, výsledky výzkumu zveřejněného 25. května 2017

Čtěte zde:
Seriál o bankovních poplatcích: Kolik stojí výběr z bankomatu v ČR?


O průzkumech:

Průzkum Poštovní spořitelny na téma spokojenosti obyvatel v České republice, finančním chování českých domácností a dostupnost finančních produktů a služeb byl realizován metodou CAWI na vzorku 1 426 respondentů ve věku 18+ ze všech krajů ČR.

Průzkum Jak spoří Češi finanční skupiny Wüstenrot byl realizován v březnu 2017 prostřednictvím online nástroje Instant Research. Sběr dat probíhal on-line formou. V dotazníku odpovídalo celkem 525 respondentů s reprezentativním zastoupením podle pohlaví, věku, regionu, velikosti bydliště a vzdělání.


      
  



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spotřebitelských úvěrů, nejvýhodnější bankovní půjčky - zde



všechny články
Dále v rubrice

Jak se zabezpečit na stáří

Průměrné dožití populace se prodlužuje. Jak se zabezpečit na odchod do důchodu a vytvořit si dostatečnou finanční rezervu?

Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

Obrázek: Dům a smlouva Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku. Při rozhodování mezi nájemním bydlením...

Jak investují různé generace?

Obrázek: iPhone akcie Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, tak každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky...

Index termínovaných vkladů v dubnu

Obrázek: Termínoindex Termínoindex nadále klesá. Nejvýrazněji si pohoršil roční vklad. Nejvyšší sazbu aktuálně nabízí Banka CREDITAS a Max banka s 5,3 % p.a. u měsíčního vkladu...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz