Jak vznikala česká P2P pojišťovna? Rozhovor se spoluzakladatelem První klubové
V březnu 2016 začala nabízet své služby první P2P pojišťovna na českém pojistném trhu. Proč pojišťovna vznikla, jak probíhala příprava jejího fungování a v čem se pojišťovna liší od ostatních. Tyto a další otázky jsme položili Marku Orawskému, spoluzakladateli První klubové pojišťovny a přinášíme vám jeho odpovědi.
Co bylo stimulem pro vznik P2P pojišťovny, tj. První klubové? Jak Vás napadlo, že by bylo dobré ji založit? Hlavním podnětem bylo zkoumání výročních čísel pojišťovny, ve které jsem právě pracoval. Uvědomil jsem si, jak malá část pojistného vlastně jde na výplatu škod, a kolik toho pojišťovny spotřebují díky neefektivitě. Protože jsem celý život pracoval v likvidaci škod, věděl jsem, že i v kolonce „škody“ jsou velmi často položky, které by tam nemusely být, kdyby se neplýtvalo nebo nebo nedocházelo k pojistným podvodům. A přišlo mi nefér, že to zaplatí především ti odpovědní a poctiví. Co vše muselo proběhnout, než se z prvotního nápadu zrodila pojišťovna a jak dlouho to trvalo? Na snímku: Marek Orawski Nejdříve jsme museli dát dohromady lidi se zkušenostmi z různých pojišťovacích odborností. Následovalo období, kdy jsme hodně počítali, modelovali, diskutovali, zjišťovali si informace, ptali se svých přátel a jejich známých a prošlapávali různé slepé cestičky. Základní obchodní model se však ukazoval jako spolehlivý. Když jsme si byli jisti, že to bude fungovat, hledali jsme finančního investora, na kterého jsme měli specifické požadavky: hodně peněz s důvěryhodným původem, dobrou pověst a ideálně původem z České republiky. Když jsme si plácli s investorem, tak jsme se připravovali na licenční řízení v ČNB. V průběhu licenčního řízení jsme chystali provoz pojišťovny. Doba příprav do spuštění trvala zhruba tři roky. Jakým největším nástrahám a výzvám jste při procesu budování pojišťovny čelili? Myslím, že to bylo právě licenční řízení, které se natáhlo z půl roku na rok a půl. Při prověřování naší žádosti o licenci nešlo ani tak o prověřování obchodního modelu a nebo ochranu zákazníků, ale spíš o přepečlivé zkoumání a prověřování žádosti, která sama o sobě měla několik tisíc stran. V čem je První klubová vůči klientům jiná než ostatní klasické pojišťovny? Hlavní rozdíl mezi První klubovou a ostatními pojišťovnami je ten, že peníze, které vybereme za pojistky nepovažujeme za své. Po zaplacení škod vracíme klientům zbylé finance, z nichž 1/4 jde ještě na „rezervu“ na velké škody. Při vracení peněz jsou zvýhodněni ti, kteří neměli v daném roce škodu a také ti, kteří někoho ze svých přátel do pojišťovny doporučili. Zásadní rozdíl je také v nákladech na samotný provoz pojišťovny a případný zisk. Zde si První klubová bere pevně dohodnutých 17 % z vybraného pojistného. (Pro srovnání - většina zahraničích P2P pojišťoven si bere 20 %). Další rozdíl je v tom, že nevyplácíme provize zprostředkovatelům za „sjednání pojistek“. Pojišťovna funguje na systému doporučení, které je důležité pro zachování neanonymního vztahu mezi klienty a také z důvodu vnímání pojistného jakožto společných peněz. To že vracíme peníze, které zůstaly, má ještě jeden důležitý dopad. Peer to peer pojišťovny z principu nemohou vydělat na tom, že někomu zamítnou škodu nebo ji nějak „krátí“. A klienti nemají důvod pojišťovnu „natáhnout“ – jsou to totiž jejich peníze a peníze jejich přátel. Poslední neméně důležitý rozdíl je v tom, že od nás mohou klienti kdykoliv odejít, pojistky ukončit a vrátíme jim nespotřebované pojistné. Nepotřebujeme a hlavně nechceme klienty držet nějakými nesmyslnými výpovědními termíny a lhůtami. Jakou roli ve vašem projektu hrají on-line služby? Všechny produkty sjednáváme na internetu, bez papíru, a část z nich je úplně online. A budeme se snažit, aby podíl on-line smluv byl co nejvyšší. Přesto jsou klienti, kteří potřebují pomoci, poradit, nebo ujistit se, že vše probíhá správně. Kolik máte nyní členů (klientů) a jaký plán pro další období máte v této oblasti? Máme asi 1750 členů, což odpovídá zhruba tomu, co jsme čekali. Podle našich modelů bychom se měli dostat v během 3 let na 20-30 tisíc členů. Můžete nám sdělit, jak se nyní poměrově podílí na celkovém hrubém předepsaném pojistném jednotlivé produkty? Něco málo přes 70 % tvoří pojištění aut, a to z půlky havarijní pojištění a povinné ručení. Asi 20 % tvoří pojištění domácnosti, budov a odpovědnosti. Zbytek je pojištění úrazu a cestovní pojištění, se kterými jsme přišli nejpozději. Co chystáte nového v nejbližší budoucnosti, tj. do konce roku nebo v roce 2018? Převratné novinky v tuto chvíli nechystáme. Sám princip pojišťovny je natolik odlišný od ostatních, že bude ještě nějakou dobu trvat, než jej klienti začnou masově vnímat jako skvělou alternativu ke korporátnímu pojištění. Více než „překvapovat“ novinkami budeme ladit procesy a komunikaci tak, aby vše fungovalo hladce a k spokojenosti našich členů.
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v únoru aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu února letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB...
|
Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu
Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...
|
Na co potřebuji pojištění schopnosti splácet hypotéku, když se pojistím dostatečně životním pojištěním?
Splácíte hypotéku, ke které nemáte sjednané pojištění schopnosti splácet, protože si platíte životní pojištění? Víte ale, co vám „životko“ pokrývá a co ne? Otázky v článku zodpoví Martin Pejsar, ředitel produktu a marketingu pro region střední a východní Evropy...
|
Nově doplňujeme naše zpravodajství o videa, rozhovory, podcasty...
Datově analytická společnost Scott & Rose, která provozuje specializovaný finanční portál Finparáda s vlastním zpravodajstvím nabízí nově videa, rozhovory, podcasty zaměřené na finanční produkty, služby a související témata z bank, penzijních, investičních společností a pojišťoven.
|
všechny články v rubrice
|