Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Přes dvě třetiny Čechů používá mobilní telefon ke správě financí a k platbám. V Evropě je to v průměru více

21.9.2017  |  Zdeněk Bubák, zpráva VISA
  


Mobilní telefonZatímco v bezkontaktních platbách jsou Češi světovou špičkou, u využívání mobilního telefonu nebo jiného přenosného zařízení k finančním transakcím tomu tak není. I když 67 % občanů ČR využívá mobilní telefon ke sledování svých výdajů a ke každodenním platbám, v Evropě je průměrný podíl lidí využívajících mobilů k těmto účelům dokonce 77 %. Situace u nás může souviset s tím, že v Česku jsou drahé mobilní datové tarify, takže naši mobilní operátoři vyššímu online připojování klientů k bance přes mobil tolik nepřejí jako jinde v Evropě.


Stále větší počet Čechů používá mobilních zařízení pro správu svých peněz, vedení účtů a provádění plateb. 67 % z nich je využívá ke sledování svých výdajů a placení za parkování, zábavu nebo účty. V Evropě si mobilní zařízení jako chytré telefony, tablety či nositelnou elektroniku ke správě svých financí osvojilo již 77 % lidí*. Vyplývá to z výsledků pravidelné studie Visa o spotřebitelském chováním v oblasti digitálních plateb a postojích spotřebitelů k ochraně soukromí a bezpečnosti.

* Pozn. nejde jen o aplikace mobilního bankovnictví, kde je správcem aplikace přímo banka, ale i o ostatní možnosti placení, např. u společností PayPal, Amazon, Uber, Apple apod.

Čtěte také zde:

Češi platí kartou stále více. Kde lze očekávát nárůst transakcí kartou v blízké budoucnosti?

U jaké banky se do smartbankingu přihlásíte otiskem prstu, případně jím potvrdíte transakce?


reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více



Co ještě letošní studie společnosti VISA odhalila?


  • 50 % české populace a bezmála dvě třetiny Evropanů (62 %) kontrolují svůj zůstatek nebo se přihlašují k dalším službám prostřednictvím bankovní aplikace. Pro srovnání, v roce 2015 mělo aplikaci pro mobilní bankovnictví pouze 29 % dotázaných Evropanů a jen 7 % ji použilo pro správu svých peněz.
  • Takřka polovina (47 %) Čechů již použila některou z digitálních peněženek (například PayPal), službu card-on-file (kde webové stránky ukládají platební údaje – např. Amazon či Uber) nebo mobilní platební službu jako je Apple Pay, Android Pay či Samsung Pay. V Evropě alespoň jednu z těchto služeb vyzkoušelo 68 % osob. Ještě v roce 2016 to přitom bylo o 5 % méně.
  • Používání mobilních zařízení namísto stolních počítačů a notebooků je pro spotřebitele čím dál tím pohodlnější. 40 % českých spotřebitelů slouží k nákupům právě chytré telefony, tablety nebo nositelná elektronika. V případě Evropanů je to dokonce 48 %. 
  • Oproti evropskému průměru jsme zdrženlivější i v jiných ohledech. Zatímco 45 % respondentů evropské studia odpovědělo, že posílá prostřednictvím chytrého telefonu či tabletu peníze přátelům nebo rodině, Češi takto mobilní zařízení využívají jen v 36 % případů.
„Inovace byly pro Visu vždy prioritou. Proto spolupracujeme se širokým spektrem partnerů a zajišťujeme přístup k bezpečným digitálním platbám zákazníkům, ať už jsou kdekoli a bez ohledu na to, jaké zařízení chtějí používat. Z výsledků studie jsme nadšení stejně jako z důvěry i zápalu, které spotřebitelé v souvislosti s novými způsoby placení vyjádřili. Potvrzuje se, že tyto digitální produkty a služby vyhovují rychlému životnímu stylu zákazníků a spotřebitelé jsou na ně připravení,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko.
 

Směr udávají mileniálové



V čele digitalizace plateb stojí mileniálové. To platí jak pro český trh, kde se mezi uživatele mobilního placení řadí 75 % osob ve věku 18 až 34 let, tak Evropu, kde se svými penězi pomocí telefonu, tabletu či nositelné elektroniky operuje 86 % respondentů.
  • 89 % českých mileniálů pak podle studie očekává, že bude využívat mobilní zařízení k placení do tří let. V Evropě takto odpovědělo dokonce 92 % zástupců této věkové skupiny.
  • Mileniálové také výrazně častěji využívají online bankovnictví. V Česku činí rozdíl v jeho používání oproti celkovému věkovému průměru 7 % (57 % vs. 50 %), v Evropě pak 8 % (70 % vs. 62 %).
  • Ve srovnání s průměrem populace vedou tuzemští mileniálové také v používání mobilních zařízení k převodu peněz přátelům a rodině, což činí 43 % z nich (o 7 % více než celkový český průměr). Evropští mileniálové překračují s 57 % průměr studie o celých 13 %.

Obavy o bezpečnost a soukromí



Jako důvody odrazující od využívání digitálních plateb označili čeští spotřebitelé obavy o jejich soukromé údaje (47 %) a zabezpečení plateb (66 %). Dlouhodobě ale těchto pochybností u lidí ubývá. V roce 2016 strach o soukromí označilo jako bariéru před placením mobilním zařízením 51 % Evropanů a letos už jen 46 % z nich. Ještě větší pokles zaznamenaly pochybnosti o zabezpečení plateb (z 65 % v letech 2015 a 2016 na dnešních 59 %).

Biometrie na vzestupu



O tom, že roste popularita biometrických údajů jako metody autentizace, vypovídají i následující zjištění:
  • Češi ji považují za nejvhodnější formu ověření platby - 86 % z nich ji označilo za bezpečnou. Biometrii tak věříme častěji než průměrní Evropané (84 %), u nichž stoupla důvěra v metodu meziročně o 25 %.
  • Tzv. baby boomers (55-64 let) a mileniálové (18-34 let) sdílejí podobnou důvěru v biometrii (85 % a 88 %).
  • Skenování otisků prstů a duhovky jsou vnímány jako nejbezpečnější formy biometrické autentizace v Čechách (78 % a 77%) i Evropě (75 % a 74 %).
Čtěte také zde:

Jak na novinku skenování obličeje mobilem reagují české banky? Kdy Face ID najdete v mobilním bankovnictví?

Obavy při sdílení osobních údajů



Navzdory tomu, kolik informací ze svého soukromého života lidé zveřejňují na sociálních sítích, na poskytování osobních údajů, jako jsou platební karty nebo bankovní údaje, jsou mnohem opatrnější.  
  • Nejmenší problém sdílet své osobní údaje mají čeští respondenti své rodině (44 %) a bankám či platebním sítím (23 %). V evropském měřítku získali nejvíce důvěry rovněž rodinní příslušníci (46 %), poté banky (35 %) a vládní agentury (31 %).
  • 88 % Čechů odpovědělo, že by jim bylo nepříjemné sdílet své citlivé informace na sociálních sítích a 74 % respondentů by se necítilo komfortně při sdílení bankovních údajů či informací z platební karty s kontakty ze svých profilů.
  • Biometrické údaje nevadí českým respondentům sdílet s bankami (50 %), podobně jako s vládními agenturami (49 %). V Evropě mají tyto instituce vyšší důvěru (63 % a 62 %).
  • Z institucí i osob by byli Češi nejméně ochotní poskytnout svá biometrická data sociálním sítím (ve 32 % případů).

Přijímání digitálních plateb na stále více místech



Evropští obchodníci stále častěji zavádějí nové technologie, podporující NFC platby kartami i mobilními zařízeními.   
  • Pěti nejpopulárnějšími obchodními kategoriemi v Evropě pro placení mobilními zařízeními jsou restaurace, supermarkety, přeprava, občerstvení, volný čas a zábava.
  • Při používání mobilního zařízení k nakupování utratí evropský zákazník v průměru 9 eur v kamenném obchodě a 38 eur při online nákupu. 
  • Během cestování do zahraničí Evropané použili svá mobilní zařízení k nákupu ve 103 zemích světa. To dokazuje, že lidé se při nakupování svými chytrými telefony a tablety v jiných zemích cítí bezpečně.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz