Nový zákon o platebním styku spotřebitelům přináší lepší orientaci v bankovních účtech
14.2.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva Spotřebitelského fóra | |
Zákon o platebním styku, jenž nabyl účinnosti 13. ledna 2018, spotřebitelům přinesl několik změn. Řada z nich slouží k výraznému zvýšení informovanosti a rozšíření volby. Spotřebitelské fórum zpracovalo shrnutí, jak nový zákon Čechům ulehčí každodenní platební styk.
Větší informovanosti klientů by mělo napomoci poskytnutí každoročního podrobného přehledu o úplatách za jednotlivé služby, připsaných úrocích, smluvních pokutách či úrocích z prodlení. Přehled bude poskytován bezplatně a v čitelné podobě. „Uživatelé platebních účtů by se tak měli do budoucna snáze orientovat v džungli poplatků a plateb za jednotlivé služby spojené s platebním účtem,“ uvádí k tomu předseda správní rady Spotřebitelského fóra Kryštof Kruliš. Díky zákonu se také vytvoří mantinely pro fungování internetových stránek srovnávajících platební služby, které podrobuje dohledu Česká obchodní inspekce a Česká národní banka. Ty budou na svých webech uveřejňovat údaje o těchto srovnávačích. „Srovnávací stránky byly cennou pomůckou pro uživatele platebních služeb. Zákonné vymezení podmínek jejich fungování může přispět k dalšímu rozšíření jejich užívání,“ říká Kruliš. reklama
|
Zákon také zavádí službu změny platebního účtu, která klientům zjednodušuje převod trvalých příkazů či souhlasů k inkasu. „Tuto službu dosud prováděly na dobrovolné bázi banky na základě Kodexu mobility České bankovní asociace. Nově to již bude povinnost všech poskytovatelů platebních služeb, na které se zákon vztahuje,“ vysvětluje Kryštof Kruliš. Nově zákon zakazuje dosavadní praxi některých obchodníků, kteří si za platby kartou účtovali přirážky. Omezeno je i požadování úplaty za použití jiného platebního prostředku, například bankovního převodu, a to na přímé náklady, které v souvislosti s použitím daného platebního prostředku obchodníkovi vznikají. „Spotřebitelé se od soboty 13. ledna 2018 mohou proti nezákonným přirážkám bránit a případné neoprávněně účtované přirážky požadovat nazpět, a to i dodatečně například cestou mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ dodává Kruliš. Zákon v neposlední řadě v návaznosti na právní předpisy Evropské unie (směrnice o platebním styku, tzv. PSD2) zavádí také možnost využívat služby tzv. správců informací o platebním účtu, kteří mohou pro své klienty zpracovávat a seskupovat přehledy o platbách na platebních účtech u různých poskytovatelů. „Pokud máte například účet u více bank nebo vám nevyhovuje internetové bankovnictví vašeho bankovního ústavu, budete v budoucnu moci služeb takového správce informací využít a nadále ke svým účtům přistupovat již přes jeho rozhraní a například si tak zjednodušit i vedení osobního účetnictví. Zákon stanoví povinné pojištění takovéhoto správce a získání licence od ČNB. Lze přesto očekávat, že zprvu u mnohých uživatelů převládne opatrnost. Pokud se však českému fintech sektoru vyhnou skandály ohrožující důvěru klientů, je možné, že se nový způsob ovládání platebních účtů dočká svého rozšíření i u nás,“ uvádí na závěr Kryštof Kruliš. O Spotřebitelském fóru: Spotřebitelské fórum je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojuje organizace a firmy působící na domácím trhu a hájí zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech, jako jsou maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh či finanční služby. Cílem Spotřebitelského fóra je v dlouhodobém horizontu vytvářet a moderovat dialog spotřebitelských organizací s byznysem a veřejnou sférou, edukovat spotřebitele o kvalitě zboží a služeb, k posílení jejich kvalifikovaného rozhodování a k budování vzájemné důvěry mezi spotřebiteli, státem a podnikateli. Projekty a kampaně přispívající k informovanosti spotřebitelů Fórum aktivně podporuje. |
všechny články | |
Dále v rubrice
Revolut k ochraně zákazníků před podvody s kartami začal využívat AI
Revolut oznámil spuštění pokročilé funkce detekce podvodů, která pomáhá chránit zákazníky před podvody s kartami. Zákazníci Revolutu mohou už nyní pocítit přidanou vrstvu bezpečnostní ochrany, nad rámec již zavedené technologie pro odhalování podvodů APP...
|
Co pro klienty připravila Raiffeisenbank ve své mobilní aplikaci?
Co připravila Raiffeisenbank pro své klienty v mobilní aplikaci? Nová verze Raiffeisen bankovnictví nabízí například zahraniční platby z mobilu nebo zadání trvalého...
|
Produktové novinky bank v únoru aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu února letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB...
|
Placení mobilem na horách, farmářském trhu, u řemeslníka, kadeřníka. Cvak startuje!
Air Bank přichází s unikátním řešením bezhotovostního placení u mikro podnikatelů v Česku. Nové platební řešení by mohlo navázat na Polskou službu Blik, prostřednictvím které se denně realizuje 6 milionů transakcí a funguje již od roku 2015. Služba Cvak používá...
|
všechny články v rubrice
|