Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Je bezpečné přistupovat k účtu v bance ze smartphonu?

1.10.2012  |  Miroslav Čermák


Klienti bank mohli doposud přistupovat ke svým účtům přes internet ze svého počítače. S rozmachem mobilních telefonů mnozí z nich začali používat GSM banking, kde komunikace mezi klientem a bankou probíhá prostřednictvím textových zpráv. S nástupem smartphonů a poklesem ceny datových tarifů začali mnozí z nich přistupovat do internetového bankovnictví přímo ze svého smartphonu.

Internetové bankovnictví mnohých bank se však na malém displeji ovládalo o poznání hůře než na velkém monitoru, a tak vznikly první smartphone banking aplikace. Ty mezi klienty získávají stále větší oblibu, neboť jim umožňují si prakticky kdykoliv a kdekoliv velice snadno a rychle zkontrolovat zůstatek na svém účtu, provést platbu apod. Některé banky již nabízejí své smartphone banking aplikace pro nejrozšířenější platformy jako je iPhone, Android, BlackBerry nebo Windows Phone na svých webech a marketech.

Smartphone je třeba chránit jako počítač

Přístup k bankovnímu účtu by měl být z těchto aplikací navíc i bezpečnější než z internetového prohlížeče, kterým je každý smartphone vybaven. Uživatelé smartphonů by si však měli uvědomit, že jejich smartphone obsahuje plnohodnotný operační systém a může být napaden v podstatě stejným způsobem jako klasický počítač, a proto by měli své zařízení odpovídajícím způsobem chránit a dodržovat základní bezpečnostní opatření.


Uživatelé smartphonů by si měli dát pozor, odkud aplikace do svého zařízení stahují, resp. měli by je stahovat výhradně z důvěryhodných zdrojů. Smartphone banking aplikace doporučujeme stahovat pouze přímo ze stránek bank, protože v marketu může být aplikace již modifikována a obsahovat škodlivý kód, který často ani nemusí antimalwarový nástroj identifikovat. Uživatelé iPhonu mohou být relativně v klidu, neboť Apple aplikace ve svém App Storu prověřuje. Ovšem uživatelé Androidu by si měli dát rozhodně velký pozor, co stahují a jaké oprávnění aplikace požaduje.

Co je to dvoufaktorová autentizace?

Pokud přistupujete ke svému bankovnímu účtu přes internet, měli byste se dvoufaktorově autentizovat. Bohužel ne všechny banky vědí, co je to dvoufaktorová autentizace (Two Factor Autnetication, zkr. 2FA) a dost často za 2FA vydávají něco, co definici vícefaktorové autentizace vůbec neodpovídá. Ne, jméno a heslo + kontrolní otázka 2FA opravdu není, neboť spadají do stejné kategorie. Stejně tak je značně diskutabilní jméno a heslo + samotné zařízení vystupující v roli druhého faktoru z kategorie „něco má“. 


Některé banky donedávna spoléhaly jako na druhý faktor na mobilní zařízení uživatele, na které posílaly jednorázové heslo (One Time Password, zkr. OTP) ve formě SMS, jednalo se tedy o out of band řešení. Uživatel v takovém případě zadal do aplikace své jméno a heslo + OTP. Podmínky vícefaktorové autentizace toto řešení splňuje, neboť uživatel něco ví (jméno a heslo) a něco má (smartphone). Ovšem s nástupem smartphonů se ukázalo, že tento koncept je zranitelný, viz nedávné útoky typu MITM. Kromě toho v okamžiku, kdy uživatel přistupuje ke svému bankovnímu účtu přímo ze smartphonu, již nelze hovořit o out of band autentizaci.

Je třeba si uvědomit, že pokud se na smartphonu uživatele nachází malware, tak ten může provádět prakticky cokoliv. Je evidentní, že ani 2FA založená na zadání správného jména a hesla z telefonu, který je svázán s identitou uživatele, nás před útoky tohoto typu neochrání a řešením není ani nějaká obskurní autentizační metoda.

Bezpečnost kontra uživatelský komfort!

Vzhledem k tomu, že smartphone nelze považovat za důvěryhodnou platformu, stojí před námi otázka, jakým způsobem pak provést autorizaci platby. Neměly by banky vybavit své klienty autentizačními kalkulátory, které by sloužily i pro generování kódu, kterým by potvrzovali platbu? Přepsalo by se do něj číslo účtu a částka a na jeho displeji by se pak zobrazil kód, který by se přepsal zpět do formuláře aplikace. Jistě, z pohledu použitelnosti strašně otravné řešení, z pohledu nákladů hrozně drahé, ale z pohledu bezpečnosti… Ano, opět narážíme na známý problém bezpečnost - náklady - použitelnost.

Zdroj: cleverandsmart.cz

Porovnejte si smartbanking českých bank zde.




    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz