Jak naše děti rozumí penězům?
GE Money Bank a občanské
sdružení AISIS v rámci projektu Rozumíme penězům,
který vznikl v roce 2006-2007 a postupně se
rozšířil do 5 krajů a v roce 2010-2011 i do Prahy,
provedly průzkum finanční gramotnosti žáků ve
srovnání s jejich rodiči.
Děti
jsou zodpovědnější, co se týká kontroly a
plánování osobních financí
Z výzkumu vyplynulo, že děti
jsou zodpovědnější, co se týká kontroly a
plánování osobních financí,
více než tři čtvrtiny z nich si chce vést rozpočet na
rozdíl od 29 % dospělých. Dobře znají
bezpečnostní pravidla používání
platebních karet. Devět z deseti dětí by nikomu nesdělilo
PIN ani nepůjčilo kartu a 77 % z nich uvedlo, že je podstatné
znát způsob, jak kartu zablokovat. Rovněž představy o
finančním světě dospělých mají realistické,
správně označují, že výdaje za kouření,
návštěvy restaurací a dovolené nejsou
nezbytné a rodina na nich může ušetřit.
„Zajímalo nás,
jak si děti, které prošly projektem Rozumíme
penězům, povedou ve srovnání se svými rodiči co se
týká znalosti světa financí. Ukázalo se, že
velmi dobře zvládají řešení
finančních situací v životě a jejich odpovědi jsou v
naprosté většině případů správné.
Děti svými znalostmi mnohdy převyšují i své
rodiče, kteří mají ovšem nesrovnatelně více
životních zkušeností,“ říká
Martin Ježek, ředitel projektu Rozumíme penězům.
Téměř 80 %
dětí by se snažilo při zadlužení spojit s věřitelem a požádat o odklad
splátek
Absolventi projektu prokazují
dobrou znalost využívání finančních
produktů a většina z nich by v případě zadlužení
zvolila správné varianty úniku z dluhové
spirály. Téměř 80 %
dětí by se snažilo spojit s věřitelem a požádat o odklad
splátek a přibližně tři čtvrtiny by usilovaly o
navýšení příjmu. V tomto se naprosto
shodují se svými rodiči a prokazují tak
velký přehled. Absolventi mají navíc díky
projektu leckdy zodpovědnější přístup ke kontrole
peněz než jejich rodiče, tři čtvrtiny z nich by si pravidelně
kontrolovalo výpisy z účtu a respektovalo své
finanční možnosti. Lze tedy očekávat, že jim
přílišné zadlužení v dospělosti hrozit
nebude.
Co s našetřenými penězi
Pozitivní zprávou je
také to, že si děti uvědomují hodnotu
domácího zázemí v období, kdy se
chtějí osamostatnit. Prioritou
pro absolventy projektu Rozumíme penězům je
pořízení (84 %) nebo vybavení bydlení (76
%) místo toho, aby peníze utratili například za
cestování (31 %). Prakticky tak
kopírují odpovědi rodičů, kteří odpovídali
na otázku, co by jejich děti měly udělat, až se
osamostatní. Děti se s rodiči rozchází pouze ve
své touze vlastnit auto, které by po skončení
studií chtělo mít 66 %. Vlastní vůz by dětem jako
prioritu doporučilo pouze 16 % dospělých.
Vyděláme si 20 tisíc
Absolventi projektu Rozumíme
penězům si také dovedou představit, s jakým
finančním obnosem mohou hospodařit, až se osamostatní, a
vidí tak svůj život v dospělosti reálně. Jejich odhad
průměrné mzdy, kterou určili na 20 100 Kč je srovnatelný
s představami rodičů (21 807 Kč) a blíží se realitě (23
144 Kč v prvním čtvrtletí 2011). Střízlivé
odhady mají děti také co se týká
prvního platu, 60 % z nich by nečekalo více než 20
tisíc Kč. Děti dokonce lépe odhadují
náklady na Vánoce, když v průměru určily částku 18
313 Kč oproti 13 057 Kč u rodičů. Deklarovaná útrata za
kompletní přípravu Vánoc je v ČR 19 459 Kč .
„Děti, které
prošly projektem Rozumíme penězům, jsou velmi dobře
připraveny na život v dospělosti. Mají reálné
představy o tom, co kolik stojí, a nemají přehnané
nároky na svou první mzdu. Vědí také, na
kterých výdajích může rodina
ušetřit,“ shrnuje výsledky výzkumu Martin
Ježek, ředitel projektu Rozumíme penězům.
Úspory na studium
Ani větší částka
peněz by mezi dětmi nevyvolala nezodpovědné
rozhazování. Kdyby totiž děti vyhrály milion
korun, uložily by jej do banky nebo by si koupily dům či byt. To jejich
rodiče mají větší fantazii a milion korun by
vložili do začátků podnikání, opravy domu nebo
splacení svých závazků. V
případě, že by se absolventi projektu mohli rozhodnout, na co
jim rodiče mají šetřit, více než polovina z nich
by chtěla, aby jim odkládali peníze na studium
vysoké školy. Děti by uspořené finance
raději využily na tvorbu trvalých hodnot než na předměty či
služby rychlé spotřeby jako je nový počítač (3 %)
nebo cestování (7 %).
O projektu Rozumíme penězům
Projekt Rozumíme penězům v
současné době probíhá na 71
základních školách ve Středočeském,
Plzeňském, Libereckém, Pardubickém kraji, na
Vysočině a nově také v Praze. V hlavním městě se od
nového školního roku do výuky zapojí
13 základních škol. Od roku 2006, kdy byla
spuštěna pilotní fáze, jím do
současné doby prošlo již přes pět tisíc
žáků a téměř dva tisíce učitelů.
„Naším plánem je do konce
školního roku 2011/2012 v rámci projektu
Rozumíme penězům proškolit dalších
téměř 4 500 žáků. Projekt se neustále
snažíme zdokonalovat, letos jsme například založili Klub
škol, který zapojeným školám
poskytuje podporu pro kvalitní výuku finanční
gramotnosti, například další lekce
finančního vzdělávání nebo
aktualizované materiály pro výuku,“
říká Martin Ježek, ředitel projektu Rozumíme
penězům.
Cílem projektu Rozumíme
penězům je zvýšit úroveň finančního
vzdělání školáků především na
druhém stupni základních škol,
seznámit je s principy hospodaření s penězi a na
reálných životních situacích
(řešení bydlení, řešení dopravy a
nákladů na ni, nákup dovolené apod.) je naučit
odpovědně řídit rozpočet rodiny. Důležitým bodem
finančního vzdělávání je také
zprostředkování základů zodpovědného
rozhodování.
Učebnice Rozumíme penězům
Základ celého projektu
tvoří kniha Rozumíme penězům, která představuje
unikátní pomůcku a jedinečný metodický
materiál projektu Rozumíme penězům. Učebnice je rozdělena
do deseti samostatných metodických lekcí, přičemž
pořadí lekcí není závazně dané, ale
pouze doporučené a tvoří tedy samostatné celky.
Kniha vznikla díky finanční a odborné podpoře GE
Money Bank, která projekt Rozumíme penězům v roce 2006
iniciovala a od té doby jej finančně podporuje. Projekt je
také podporován z Evropského
sociálního fondu a Státního rozpočtu ČR.
Fotogalerie z tiskové konference:
 
 
Autor fotografií: Zdeněk Bubák, Finparáda.cz
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|