Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Podrobné srovnání internetového bankovnictví II. díl

29.8.2011  |  Zdeněk Bubák


Nedávno jsme provedli srovnání internetového bankovnictví a slíbili jsme pokračování, a to s rozšířením o další funkce, případně o další banky. Do dnešního srovnání byly zahrnuty tyto banky: Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, UniCredit Bank, Raiffeisenbank, GE Money Bank, mBank, Citibank, Volksbank, FIO banka a ZUNO.
 
Jaké mají jednotlivé aplikace hlavní menu?
Nejdříve nás zajímalo, jak vypadá hlavní menu aplikací internetového bankovnictví u jednotlivých bank. Většina bank má hlavní menu umístěno vodorovně nahoře (8), ostatní vlevo svisle (4). Pokud je menu nahoře, vejde se do něho méně voleb, ale je možné jej pak kombinovat s dílčím menu umístěným vlevo, které se mění se změnou horní volby (např. Raiffeisenbank, GE Money Bank, Citibank). Na ukázku Vám přinášíme obrázky jednotlivých řešení s výčtem voleb v hlavním menu. Zuno má navíc ještě pravé svislé menu, kde nabízí různé tipy a další informace (nicméně pro informace a rady využívá celou plochu).

Česká spořitelna (ČS)
Vodorovné menu jako záložky nahoře na stránce


Kromě voleb na obrázku jsou vpravo ještě volby
: Nastavení, Informace a kontakty

ČSOB
Vodorovné menu jako záložky nahoře na stránce

Kromě voleb na obrázku je ještě vpravo volba Nastavení.

Komerční banka (KB)                     UniCredit Bank (UB)
Svislé menu vlevo na stránce       
   Svislé menu vlevo na stránce
Volby:                                                Volby:


Raiffeisenbank (RB)
Kombinace vodorovného a svislého menu (volby z horního menu jsou i ve svislém menu)


Ve skutečnosti je 2. svislé menu na obrázku pokračováním prvního svislého menu a vodorovné menu je nahoře více vpravo.

GE Money Bank (GE)
Vodorovné menu nahoře na stránce

Volby:
Účty a transakce, Spoření, Karty, Půjčky, Hypotéky, Investování

Era / Poštovní spořitelna (ERA)
Vodorovné menu jako záložky nahoře na stránce



mBank (MB)
                                   Volksbank  (VB)
Svislé menu vlevo na stránce         Svislé menu vlevo na stránce
Volby:                                              Volby:



Citibank (CITI)

vodorovné menu nahoře na stránce

Volby:
Úvodní obrazovka (přehled účtů, úvěrů se zůstatky a kreditních karet; rychlé volby)
Informace o účtech, Platební styk, Terminované vklady, Služby zákazníkům, Informační centrum, CitiAlert (podmíněné zprávy)


FIO banka (FIO)
Vodorovné menu jako záložky nahoře na stránce

Volby:
Přehledy, Správa účtů, Podání pokynu, Hlásiče, Moje zprávy, Nastavení, Globální nastavení / Fio servis


ZUNO bank (ZUNO)

Vodorovné menu nahoře na stránce

Volby:
Domů, Účet a Spoření, Vklad, Karty, Platby, Nastavení a pomoc


Srovnání vybraných funkčností internetových bankovnictví
Dále jsme srovnali vybrané funkčnosti internetových bankovnictví a převedli informace do přehledné tabulky. Seřadili jsme je do čtyř oblastí: Přehledy, Operace, Hlásiče, Ostatní. Vybrali jsme většinou ty transakce, které nejsou úplně samozřejmé a jednotlivé banky je teoreticky nemusí mít ve svém internetovém bankovnictví. Banky větší a déle působící na trhu mají většinou portfolio služeb větší, což odpovídá i jejich nabídce v rámci internetového bankovnictví a své mladší a menší sestry převálcovaly. Překvapením je ERA poštovní spořitelna, která se ze všech srovnávaných bank umístila na první místě společně s ČSOB. Je to zejména z toho důvodu, že co do šíře a kvality těží z internetového bankovnictví své mateřské společnosti, tj. ČSOB, která se umístila také na prvním místě. Z menších a nových bank vyniká FIO a překvapivě i nová ZUNO, jejíž systém ale opět vznikal za asistence zkušené Raiffeisen International, která si zřejmě na vývoj systému vybrala dobré odborníky.

Vítězí ČSOB společně s ERA Poštovní spořitelnou, za nimi dobíhá Česká spořitelna a Raiffeisenbank
Oproti předchozímu porovnání, kdy jsme brali v úvahu jen hlavní parametry internetového bankovnictví a nezabíhali jsme do detailů a doplňkových služeb, si banky vyměnily místo. Původně první Raiffeisenbank předala žezlo ČSOB a její divizi ERA Poštovní spořitelně a umístila se jako třetí. Na druhé místo se vyšvihla Česká spořitelna.

Funkčnost / Banka: ČS ČSOB KB UB RB GE
Přehledy
zůstatek na účtu (aktuální), pohyby na účtu (transakční historie)
přehled platebních karet včetně limitů
zůstatky denní, měsíční
(Pozn: RB jen denní)
-
-
-
trvalé příkazy, inkasa
nezaúčtované transakce, čekající na zpracování (Pozn: RB jen nerealizovaná inkasa)
limit kontokorentu
-
poskytnuté úvěry (spotřebitelské, hypotéky) 
-
detailní přehled o činnosti uživatele v rámci internetbankingu (s uvedením data a času akce) - - - - -
Funkčnost / Banka: ČS ČSOB KB UB RB GE
Operace
změna hesla (Pozn: ČSOB, KB - certifikát) - - -
hromadný příkaz k úhradě, dávkový příkaz -
šablony k příkazům (příjemci apod.)
příkaz k inkasu, souhlas s inkasem - nastavení (Pozn: RB, GE jen souhlas s inkasem)
inteligentní trvalé příkazy - udržování zůstatku na běžném účtu (inteligentní spoření) - - - -
export tisk elektronických výpisů -
změna dispozice s úroky - - - - - -
odemykání/zamykání karty - - - - -
konverze měn mezi účty v různých měnách - - -
Funkčnost / Banka: ČS ČSOB KB UB RB GE
Hlásiče, Alerty, Podmíněné zprávy
o zůstatku
po každém pohybu (podle protiúčtu)
(Pozn: ČS - hlášení každé změny zůstatku)
-
o nezvalidovaném, nepodepsaném příkaze, nezúčtování kvůli nedostatku zdrojů - - - -
o hotovostní transakci - - - - -
o transakci platební kartou
-
-
-
o blížící se obnově vkladu - - - - -
zprávy z banky
Funkčnost / Banka: ČS ČSOB KB UB RB GE
Ostatní
SMS (jiná zpráva) s kódem pro přihlášení nebo autorizaci transakce (přihlašovací, autorizační) -
token (elektronické zařízení "kalkulačka/klíč" pro generování kódu pro přístup do aplikace) - - - -
nastavení výpisů (frekvence, forma)
(Pozn: UB jen žádost o změnu přes internetbanking, GE jen forma)
- -
dobíjení mobilu -
kurzovní lístky - - -
změna vlastních kontaktních údajů
(Pozn: UB jen telefon a email)
-
- -
správa disponentů (pověřených osob)
(Pozn: KB zmocněné osoby k internetbankingu)
  - - -
změna limitů - - - -
výpověď vkladu (SÚ), výběr vkladu (TV), nastavení obnovy (RTV) - - - -
eFaktury, komfortní vyúčtování (od ČEZ, EON, RWE, Kooperativa, ČSOB poj. - elektronicky) - - - -
modelování výnosů na spořících nebo terminovaných účtech -
- - - -
modelování splátek úvěrů (Pozn: GE - hypotéka) - - -
Součet bodů: 23 25 19 19 22 20

Pokračování (další banky):

Mezi menšími bankami vyniká FIO a ZUNO následuje Citibank
 

Funkčnost / Banka: ERA MB CITI VB FIO ZUNO
Přehledy
zůstatek na účtu (aktuální), pohyby na účtu (transakční historie)
přehled platebních karet, včetně limitů
-
- -
zůstatky denní, měsíční - - - -
trvalé příkazy, inkasa
nezaúčtované transakce, čekající na zpracování  -
limit kontokorentu -
- - -
poskytnuté úvěry -
- -
detailní přehled o činnosti uživatele v rámci internetbankingu (s uvedením data a času akce)
(Pozn: CITI - akce jen za poslední přihlášení)
-
-
-
Funkčnost / Banka: ERA MB CITI VB FIO ZUNO
Operace
změna hesla / přístupového kódu
(Pozn: VB změna PIN pro token)
-
-
hromadný příkaz k úhradě, dávkový příkaz -
šablony k příkazům (příjemci apod.)
příkaz k inkasu, souhlas s inkasem - nastavení
inteligentní trvalé příkazy - udržování zůstatku na běžném účtu -
-
-
-
-
export tisk elektronických výpisů
změna dispozice s úroky - - - - -
odemykání/zamykání karty - - - - - -
konverze měn mezi účty v různých měnách - - - -
Funkčnost / Banka: ERA MB CITI VB FIO ZUNO
Hlásiče, Alerty, Podmíněné zprávy
o zůstatku (Pozn: u mBank po zakoupení SMS Push služby)
-
-
po každém pohybu
- -
o nezvalidovaném, nepodepsaném příkaze, nezúčtování kvůli nedostatku zdrojů
(Pozn: mBank jen u varianty All inclusive u služby SMS Push - placená služba)
-
o hotovostní transakci - - - - -
o transakci platební kartou
(Pozn: mBank jen u varianty All inclusive u služby SMS Push - placená služba)
- -
o blížící se obnově - - -
zprávy z banky -
Funkčnost / Banka: ERA MB CITI VB FIO ZUNO
Ostatní
SMS (jiná zpráva) s kódem pro přihlášení nebo autorizaci transakce (přihlašovací, autorizační) - -
token (elektronické zařízení "kalkulačka/klíč" pro generování kódu pro přístup do aplikace) - - - -
nastavení výpisů (frekvence, forma) - - - -
dobíjení mobilu - - - - -
kurzovní lístky -
-
změna vlastních kontaktních údajů - -
správa disponentů (pověřených osob) - - - - -
změna limitů
(Pozn: ERA jen KTK, ZUNO jen platby dle kanálu)
- -
- -
výpověď vkladu (SÚ), výběr z vkladu (TV), nastavení obnovy (RTV) - - -
eFaktury, komfortní vyúčtování - - - - -
modelování výnosů na spořících nebo terminovaných účtech - - - - - -
modelování splátek úvěrů - - - - -
Součet bodů: 25 16 17 13 21 19

Stav k 24. srpnu 2011, zdroj Scott & Rose

Použité zkratky:
Banky
ČS - Česká spořitelna
KB - Komerční banka
UB - UniCredit Bank
RB - Raiffeisen Bank
GE - GE Money Bank

ERA - ERA / Poštovní spořitelna
MB - mBank
CITI - Citibank
VB - Volksbank
FIO - FIO banka
ZUNO - ZUNO bank

SÚ - spořicí účet
TV - terminovaný vklad
RTV - revolvingový terminovaný vklad

Co nás dále zaujalo na jednotlivých internetových bankovnictvích?


Česká spořitelna (ČS)
- eviduje zvlášť i odložené mobilní platby (myšleno dobíjení mobilu), dále má zvlášť přehled transakcí zadaných přes internetové bankovnictví
- produkty se dají přes internetové bankovnictví k internetovému bankovnictví připojovat nebo se od něho odpojovat
- založení příkazu k regulaci zůstatku na běžnému účtu
- šablony příjemců plateb s možností importu šablon
- spoření a investování - zobrazování "Majetkových", "Vkladových účtů" a "Penzijního připojištění" - vývoj hodnoty portfolia graficky  a struktura portfolia (koláčový graf)
- přehled penzijního připojištění a transakční historie penzijního připojištění
- přehled úvěrů včetně smluv, transakční historie úvěrových účtů, přehled úvěrů ze stavebního spoření
- možnost nastavení, zda chci používat přihlašovací nebo autorizační SMS
- hlásiče - navíc avízo o zaúčtování platby, avízo o zahraniční platbě, zpráva o podání platebního příkazu, zpráva o výběru/vkladu hotovosti na pobočce, zpráva o vyřazení platebního příkazu ze zpracování, změna zůstatku - výběr mezi následujícími možnostmi: každá změna, změna větší než vybraná částka, překročení/podkročení zůstatku

ČSOB
- historie všech přihlášení k internetovému bankovnictví
- přehled - mimo jiné i blokace, příkazy čekající na zpracování
- převod mezi účty klienta, tuzemský devizový příkaz, prioritní platba, splátka kreditní karty
- mobilní služby - dobití kreditu, přehled budoucích dobití, pravidelné dobíjení kreditu, Vodafone platby, budoucí Vodafone platby  - dá se dopředu nastavit, kdy dobíjet kredit
- komfortní vyúčtování
- SMS (zpráva) o transakci platební kartou, o zbývajícím limitu na platební kartě, o ukončení platnosti platební karty (poslední možno i emailem)
- kurzovní lístek ČSOB, ČNB, zpráva o ukončení platnosti certifikátu
- rozšířené nastavení zpráv - možnost vybrat časový interval během dne, kdy budou zprávy zasílány
- Investice a spoření - Spořicí účty - výpověď vkladu, převod ze spořicího účtu s prémií, historie změn
- podílové fondy a investice - portfolio, historie obchodů, informace (novinky a nejžádanější fondy, ostatní fondy), investiční profil (dotazník)
- výpočet splátky úvěru na základě dotazníku
- žádost o půjčku a hypotéku přes internetbanking
- změna limitu kontokorentu a kreditní karty přes internetbanking
- karty - lze požádat o znovuzaslání PINu, změnu limitu, výměnu karty a dočasné zablokování karty
- splátka kreditní karty
- nastavení - bezpečnostní a uživatelská (lze nastavit: jazyk, obsah úvodní stránky, zobrazování výpisů apod.)
- možnost upravovat oblíbené položky v menu

Komerční banka (
KB)
- povolení inkasa pro O2; historie změn trvalých příkazů a inkas
- dávkové příkazy (odesílání dávek příkazů do banky)
- dnešní činnost
- přehled obratů, stažení účetních dat
- výpisy transakcí - denní, týdenní, měsíční,  vlastní (nejedná se o klasické elektronické výpisy)
- eVýpisy - přehled nastavení výpisů, dostupné výpisy, žádost o archivní výpisy
- vývoj měny, lístek cenných papírů, úrokové sazby TD (Treasury)
- investice - zobrazení mého portfolia, operace s podílovými listy, uzavření nové smlouvy, moje smlouvy, přehled aktuálních kurzů
- produkty dceřinných společností - penzijní fond, stavební spoření, pojišťovna
- sjednání úvěru, hypotéky, kreditní karty, přehled žádostí a smluv
- sjednat schůzku v bance, přehled schůzek
- možnost upravovat oblíbené položky v menu
- správa zmocněných osob k přístupu k účtům přes internetbanking - role, přístupová práva, možnost autorizace transakcí zodpovědnou osobou

UniCredit Bank (UB)
- možnost vybrat si ke kartě doplňkovou službu přes internetbanking (pojištění apod.)
- mapa bankomatů, mapa poboček
- přehledné informace k platebním kartám v jednom okně (příručky, informace apod.)
- žádost o půjčku a hypotéku přes internetbanking
- převod mezi vlastními účty
- přehled doručené pošty z banky i odeslané pošty bance (ne jen klasické zprávy z banky)
- zasílání informací o přihlášení do internetbankingu - emailem, SMS
- možnost upravovat oblíbené položky v menu

Raiffeisenbank (RB)
- platba na adresu (náhrada složenky), platba daně a cla, hlášení výběru hotovosti, inteligentní inkaso
- zamykání karty, objednání další platební karty, potvrzení převzetí platební karty
- TV, RTV, IRTV (inteligentní revolvingový termínovaný vklad), SRTV (spořící revolvingový termínovaný vklad)
- žádost o spořící účet přes internetbanking
- hlásiče - mimo jiné i informace o plnění/neplnění věrnostních kritérií, informace o blokaci
- přehled o on-line nákupech
- propojené ovládání osobního i firemního účtu

GE Money Bank (GE)
- grafické znázornění příjmů a výdajů na hlavní stránce
- široké možnosti filtrování v přehledu transakcí (i podle protiúčtu,  částí textu apod.),
- přehledné a uživatelsky příjemné zadávání příkazů
- zda jde o běžný nebo hromadný příkaz k úhradě nebo převod mezi vlastními účty volím zaškrtnutím až v průběhu zadávání
- SMS zprávy - změna zůstatku, nepovolený debetní zůstatek, zůstatek pravidelně, příchozí, odchozí platba
- přehled věrnostního programu bene+
- aktivace doplňkových služeb ke kartě přes internetbanking
- zablokování karty přes internetbanking
- přehled transakcí s kartami - ikona typu operace (výběr, platba)
- on-line žádost o kartu
- on-line žádost o půjčku
- investování - stav portfolia, historie transakcí
- možnost spojit ovládání osobního i firemního účtu přes Správu subjektů
- možnost nastavit oblíbené položky v menu

ERA / Poštovní spořitelna (ERA)
- internetový platební systém PaySec
- přehled - zůstatky, pohyby, výpisy, blokace, příkazy čekající na zpracování
- převod mezi účty klienta, tuzemský devizový příkaz, prioritní platba, splátka kreditní karty
- svolení k inkasu pro Télefonica O2
-
mobilní služby - dobití kreditu, přehled budoucích dobití, pravidelné dobíjení kreditu, Vodafone platby, budoucí Vodafone platby  - dá se dopředu nastavi, kdy dobíjet kredit
- komfortní vyúčtování od - Mladá fronta DNES, ČSOB Pojišťovna, Lidové noviny, Télefonica O2, UPC
- SMS (zpráva) o transakci platební kartou, o zbývajícím limitu na platební kartě, o ukončení platnosti platební karty (poslední možno i emailem)
- rozšířené nastavení zpráv - možnost vybrat časový interval během dne, kdy budou zprávy zasílány
- předschválené úvěry, žádost o půjčku, kreditku, kontokorent
- věrnostní program - objednávka, převod bodů, historie objednávek,  historie převedených bodů, katalog dárků, zasílací adresy, pravidla věrnostního programu
- možnost objednat debetní kartu a pojištění ke kartě
- zobrazení historie přihlášení
- nastavení - bezpečnostní a uživatelská (lze nastavit: jazyk, obsah úvodní stránky, zobrazování výpisů apod.)
možnost upravovat oblíbené položky v menu
- změna PIN (přístupového hesla)

mBank (MB)
- možnost aktivovat/deaktivovat telefonní bankovnictví a měnit heslo
- nastavení vzhledu aplikace
- notifikace - možnost výběru přes SMS, eMail (SMS Push, email Push) - nutné předplatit
- SMS Push služba (zaslání oznámení/podmíněné zprávy) - konkrétně dostupné podle zvoleného  tarifu (předplacené částky)
1. Informace o odchozích platbách
2. Informace o příchozích platbách
3. Informace o neuskutečněných transakcích
4. Informace o převodech mezi vlastními účty
5. Informace o úspěšných autorizacích karty
6. Informace o zamítnutých autorizacích karty
7. Informace o provedení automatické splátky kreditní karty
8. Informace o překročení zvoleného úvěrového limitu kreditní karty
9. Informace o aktivaci smlouvy / produktu
10. Informace o úspěšném přihlášení
11. Informace o neúspěšném přihlášení

Základní notifikace - zdarma bez nutnosti aktivace
12. Změna osobních údajů
13. Informace o vyčerpání SMS v balíčku
14. Informace o neprovedené splátce úvěru
15. Informace o zablokování služby
16. Informace o změně hesla ke službě
17. Informace o převodech pomocí mLinky
18. Informace o neprovedené automatické splátce kreditní karty

Citibank (CITI)
- možnost upravovat rychlé položky (oblíbené) na hlavní stránce
- informace o sazbách, o produktech a o obchodních podmínkách
- změna A-Pinu na CitiCard
- AutoSweep - automatické převádění zůstatku běžného účtu nad stanovený limit na spořící účet
- přehledné založení termínovaného vkladu v různých měnách se zobrazením aktuálních sazeb

Volksbank (VB)
- dnešní pohyby
- domácí on-line příkazy PayMyWay
- informace o zůstatku ve zvolenou hodinu každý den - SMS, email

FIO banka (FIO)
- přehledné a úplné informace o účtu (aktuální sazba, připisování úroků, minimální zůstatek, všechny kódy a spojení
- zaznamenávání všech akcí s účtem (včetně prohlížení) s následnou možností prohlížení akcí
- propracované hlásiče (nadstav, podstav...)
- zprávy z banky - přehledné - jako pošta v kancelářském balíku
- podrobné globální nastavení - za jak dlouho se automaticky odhlašovat z aplikace, přepočet EUR ano/ne, úvodní stránka po přihlášení, vypnutí/zapnutí kontroly IP adresy, ukládat filtry A/N, zobrazovat hlavičku A/N

ZUNO bank (ZUNO)
- dílčí menu je svislé vyklápěcí a vychází přímo z voleb hlavního menu (další pomocné menu je svislé vpravo)
- převod mezi vlastními účty
- přehled sazeb spořicích účtů a terminovaných vkladů při otevírání účtu přes internetové bankovnictví
- průvodce, autopilot, při každé činnosti jsou k dispozici rady a informace
- volba - trvalý příkaz mezi účtem a spořením
- změna typu účtu přes internetbanking (z účtu na účet plus a naopak)
- změna PINu do Call centra
- změna limitů pro platby (internet, call centrum, mobilní telefon)
- objednání nové karty
- přes SMS lze hlásit: přijaté platby, odeslané platby, platby kartou, nezrealizované platby, den splatnosti vkladu (3 dny před termínem), důležité bezpečnostní události, změny realizované přes Call centrum
- možnost nastavit telefonní číslo pro hlášení přes internetbanking

Srovnejte si Internetové bankovnictví všech bank na Finparádě:

Finparáda / Bankovní účty / Přímé bankovnictví

Galerie obrázků









Zdroj: Scott & Rose a banky



    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz