Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Třetina bank nemá pro menší firmy odpovídající nabídku

19.10.2011  |  Zdeněk Bubák


České banky, a nejen ony, se v poslední době více zaměřují na nabídku pro podnikatele a malé firmy. Na to, jaké služby banky podnikatelům a menším firmám opravdu nabízejí a jak komunikace s klienty vypadá v praxi, se zaměřil výzkum společnosti Scott & Rose, jehož výsledky Vám nyní exkluzivně přinášíme.

Analytická firma Scott & Rose, která nabídku pro segment malých a středních firem dlouhodobě monitoruje, provedla v průběhu roku  2010 až 2011 rozsáhlý výzkum zaměřený na komunikaci bank s klienty tohoto segmentu, a to od oslovení klientů přes internet, přes odpovědi na telefonním centru, až po jednání na pobočkách.

Cílem výzkumu tedy bylo zmapovat míru vstřícnosti bank, osobního přístupu a úroveň komunikace vůči klientům ze segmentu malých a středních firem (dále SME = small & middle entrepreneurs). Primárně nebylo zkoumáno, která banka nabídne nejlepší poplatek nebo sazbu, ale zda dokáže s firmou, která poptává daný produkt či službu individuálně pracovat a nabídnout jí srozumitelně, co potřebuje.
 

Výzkum probíhal ve dvou základních produktových oblastech. Jednak byla zkoumána nabídka spořících účtů a termínovaných vkladů, jednak financování pomocí kontokorentního úvěru včetně vedení potřebného běžného účtu. Pro každou oblast bylo sledováno více kritérií, přičemž výzkumná společnost použila i tzv. mystery shopping, což znamená, že se její pracovníci vydávali za reálné klienty, kteří poptávají služby pro konkrétní firmu. Výzkumu se například zúčastnila manažerská škola London International Graduate School, která některé produkty poptávala.

Bankami zahrnutými do výzkumu jsou Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, UniCredit Bank, GE Money Bank, Raiffeisenbank, Volksbank, Fio banka, mBank a ZUNO bank.

Nabídka v oblasti spořicích účtů

V oblasti spořicích účtů byly sledovány takové parametry produktů a chování bank, které mají silnou vypovídací schopnost pro posouzení kvality přístupu bank ke klientům i pro posouzení vlastní produktové nabídky. Mystery shopper zjišťoval, jaké možnosti banky nabízejí, pokud bude klient požadovat spořicí účet s okamžitou likviditou - vklad 5 mil. Kč. V této oblasti ze 7 klasických bank (seznam viz výše) pouze 4 nabízí uvedený produkt pro daný segment. Z malých (nízkonákladových) bank má v nabídce odpovídající produkt pouze jedna banka. Celkem tedy z 10 bank jen polovina má ve svém portfoliu produktů specializovaný produkt pro daný klientský segment.

Výzkum ukázal, že 18 % ze sledovaných bank je schopno nabídnout klientovi nadstandardní přístup, 27 % ze sledovaných bank nabídlo klientovi pouze standardní zhodnocení prostředků bez dalšího zvýhodnění a 55 % ze sledovaných bank nemá pro tento segment odpovídající produkt v nabídce (viz Graf č. 1).

Graf č. 1



Nabídka v oblasti termínovaných vkladů

U termínovaných vkladů byly posuzovány obdobné parametry jako u spořicích účtů. Bylo zjišťováno, co banky nabízejí, pokud bude klient požadovat termínovaný vklad s krátkodobou výpovědní lhůtou (1 měsíc a 3 měsíce) pro vklad 10 mil. Kč. Všechny větší banky pro daný segment nabízejí možnost lepšího zhodnocení finančních prostředů. Z malých (nízkonákladových) bank má v nabídce odpovídající produkt pouze jedna banka, a to FIO banka.

Výzkum ukázal, že 37 % ze sledovaných bank je schopno nabídnout klientovi nadstandardní přístup, 9 % ze sledovaných bank nabídlo klientovi pouze standardní zhodnocení prostředků bez dalšího zvýhodnění, 27 % ze sledovaných bank nemá pro tento segment odpovídající produkt v nabídce a 27 % ze sledovaných bank sice odpovídající produkt nabízí, ale slíbenou nabídku banky nedodaly.

U termínovaných vkladů mají banky větší prostor uplatnit svůj individuální přístup ke klientům. S nejvyšším zhodnocením prostředků v rámci osobní nabídky přišla FIO banka a Volksbank.
Graf č. 2


Nabídka v oblasti financování prostřednictvím kontokorentního úvěru včetně vedení běžného účtu

Cílem této části výzkumu bylo zjistit, jakou nabídku jsou jednotlivé banky schopny připravit pro klienta, který má zájem o běžný účet a kontokorent. Velký důraz byl při zjišťování informací kladen na osobní a individuální přístup ke klientovi.Mystery schopper vystupoval jménem reálné firmy, která má roční obrat 10 – 12 mil. Kč. Úroveň nabídky byla zjišťována prostřednictvím internetových stránek jednotlivých bank, prostřednictvím telefonních operátorů a zejména návštěvou poboček.

Bylo zjištěno, že tři banky projevily výrazný zájem o klienta, což v rámci sledovaných bank představuje 27 %. U dalších 27 % sledovaných bank nebyl zájem o klienta příliš zjevný. Dvě banky, to je 18 % ze všech sledovaných bank, působily svým neosobním přístupem (v rámci výzkumu na pobočkách) na klienta nepříznivým dojmem. 28 % ze sledovaných bank nemá pro tento segment odpovídající produkty v nabídce, což jsou nízkonákladové banky kromě FIO banky.

Výzkumem bylo zjištěno, že mezi sledovanými bankami existují poměrně velké rozdíly v přístupu pracovníků poboček ke klientovi. Dobré hodnocení zíslaka UniCredit Bank, Komerční banka a Volksbank.
Graf č. 3



Přečtěte si další články, ve kterých jsme psali o nabídce bank pro podnikatele a malé a střední firmy:

Úvěr do 10 milionů pro menší firmu za 3 dny

Kontokorent i pro nové klienty - podnikatele u Raiffeisenbank

Komerční banka vylepšuje Profi úvěr a nabízí i další alternativy financování podnikatelů

ERA Poštovní spořitelna zjednoduší produkty pro firmy a také celý sazebník

České firmy by mohly získat miliardy korun z EU fondů, ale bojí se pro ně jít



Porovnejte si náklady na vedení podnikatelského nebo firemního účtu na Finparádě
:
Finparáda / Bankovní účty / Podnikatelské účty

Porovnejte si nabídku termínovaných vkladů pro podnikatele a firmy na Finparádě:
Finparáda / Spoření / Termínované vklady



    



Kalkulačka spotřebitelských úvěrů, nejvýhodnější bankovní půjčky - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde




všechny články
Dále v rubrice

Jak se zabezpečit na stáří

Průměrné dožití populace se prodlužuje. Jak se zabezpečit na odchod do důchodu a vytvořit si dostatečnou finanční rezervu?

Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

Obrázek: Dům a smlouva Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku. Při rozhodování mezi nájemním bydlením...

Jak investují různé generace?

Obrázek: iPhone akcie Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, tak každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky...

Index termínovaných vkladů v dubnu

Obrázek: Termínoindex Termínoindex nadále klesá. Nejvýrazněji si pohoršil roční vklad. Nejvyšší sazbu aktuálně nabízí Banka CREDITAS a Max banka s 5,3 % p.a. u měsíčního vkladu...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz