Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Poplatky bank a jejich dopad na náklady na vedení účtu

30.6.2011  |  Martin Olejník


Zanalyzovali jsme vývoj nákladů na vedení bankovního účtu pro standardního a aktivního klienta dle průměrného chování za poslední rok a půl. Vývoj průměrných nákladů na vedení účtu naleznete níže v Grafech.

Jak je vidět z prvního Grafu, tak ve 2. čtvrtletí 2010 došlo k poklesu průměrných nákladů na vedení účtu pro standardního občana. Hlavním důvodem byl vstup Fio banky na bankovní trh. V dalším období náklady na vedení účtu, z důvodu zvyšování některých poplatků, rostly a to zejména u České spořitelny, GE Money Bank, Raiffeisenbank, Volksbank a LBBW Bank.

Česká spořitelna ve 3. čtvrtletí 2010 výrazně zvýšila poplatky u následujících bankovních operací:
 - převzetí platebního příkazu poštou, prostřednictvím sběrného boxu, na přepážce a prostřednictvím telefonního bankéře
 - změna a zrušení TP a inkasa na pobočce
 - výběr hotovosti dokladem na přepážce.
Mírně zvedla také poplatek za převzetí platebního příkazu prostřednictvím bankomatu ČS, výběr hotovosti kreditní kartou z bankomatu ČS a za službu cashback. Naopak zrušila poplatek za vklad hotovosti na přepážce.

Raiffeisenbank k 1.7.2010 měnila sazebník poplatků a to konkrétně zvýšením cen za vedení účtu, vedení přímého bankovnictví a vedení debetních karet u eKonta s ceníkovou cenou a eKonta Základ. Dále došlo k mírnému zvýšení poplatků u tuzemského bezhotovostního převodu prostřednictvím Internetového, Telefonního a GSM bankovnictví i u papírového platebního příkazu podaného přes přepážku nebo sběrný box. Vliv na zvýšení nákladů na vedení účtu mělo i zvýšení poplatků za platby trvalým příkazem a platby SIPO. Na druhé straně však stejně tak jak u ČS došlo u RB ke zrušení poplatku za vklad v hotovosti na přepážce.

U GE Money Bank došlo ve 3. čtvrtletí 2010 ke zrušení poplatku za cashback. V tomto období banka zvýšila poplatky za výběr hotovosti z bankomatu jiných bank a za vedení Běžného korunového účtu (v tomto případě o 10 Kč měsíčně). V září 2010 banka ukončila prodej Konta Genius a Běžného korunového účtu a nahradila je novým kontem Genius Start. Koncem roku 2010 zvedla také poplatek za vedení Konta Genius Active o 10 Kč měsíčně.

Volksbank počátkem srpna 2010 zvýšila poplatky u následujících bankovních služeb:
 - výpis z účtu poštou – poplatek zvýšen o 15 Kč
 - změna TP, SIPO a inkasa na papírovém nosiči a tuzemská platba na papírovém platebním příkazu mimo banku - poplatek zvýšen o 20 Kč
 - zpoplatnění do té doby bezplatního Aktiv konta částkou 9 Kč měsíčně.

U LBBW Bank došlo v druhé polovině roku 2010 ke zvýšení poplatku za tuzemský odchozí příkaz v papírové podobě v rámci banky i mimo banku a také za výběr hotovosti na pobočce banky.

Za zmínku také stojí změny u mBank. U osobního účtu mKonto omezila počet bezplatných platebních příkazů na účet v jiné bance prostřednictvím internetového bankovnictví na 10 transakcí měsíčně. Výrazná změna nastala u výběrů hotovosti z bankomatu v ČR. Počet těchto výběrů je od té doby závislý na celkovém měsíčním objemu bezhotovostních transakcí debetní a kreditní kartou.

V roce 2010 vznikla ze spolupráce UniCredit Bank a finančně-poradenské společnosti Partners nová obchodní značka Partners bankovní služby a jejich produkt Konto Partners.

Odhlédneme-li od vstupu Fio banky na bankovní trh, tak by se dalo konstatovat, že průměrné náklady na vedení účtu v průběhu celého roku 2010 rostly vlivem zvyšování poplatků u většiny bank.

I začátkem roku 2011 bylo zaznamenáno několik změn v poplatcích bank. Například Komerční banka přišla s novým systémem odměňování klientů. Za každou platbu u obchodníka provedenou během kalendářního měsíce vrátí banka klientovi částku odpovídající jednomu zaúčtovanému poplatku za výběr z bankomatu KB.UniCredit Bank přestala nabízet Konto Pohoda a začala nabízet nové Expresní konto.

U GE Money Bank došlo ke zrušení osobního předávání výpisů z běžného účtu na obchodním místě. Tuto službu už dříve přestala nabízet také ČSOB.

Fio banka začala na začátku února 2011 nabízet svým klientům měsíčně 10 výběrů ze sítě bankomatů Pharro zdarma a ještě více tak zlevnila náklady na vedení jejich běžného účtu.

Všechny tyto změny u výše uvedených bank vedly začátkem roku 2011 k mírnému poklesu průměrných nákladů na vedení účtu. 

Na začátku 2. čtvrtletí 2011 došlo k zásadním změnám pouze u Komerční banky a Raiffeisebank. Ostatní banky své sazebníky nijak výrazně neměnili.

Komerční banka přestala nabízet všechna svá konta pro občany kromě exkluzivního konta pro náročné klienty a začala svým klientům nabízet nový balíček MůjÚčet.

Výrazně zasáhla do sazebníku i Raiffeisenbank. U eKonta zrušila věrnostní výhody Základ a u věrnostních výhod Extra zavedla nemalé poplatky za správu běžného účtu, využití povoleného debetu, správu elektronické debetní karty i za přímé bankovnictví. O 10 korun zvýšila poplatek za papírový platební příkaz podaný přes přepážku nebo sběrný box. Stejně o 10 Kč zdražilo zřízení, změna a zrušení trvalého příkazu, souhlasu s inkasem a SIPO na přepážce. Banka naopak zrušila poplatek 60 Kč za první výběr hotovosti u přepážek v kalendářním měsíci.

Rok 2010 byl tedy poznamenám vstupem Fio banky na bankovní trh, což vedlo ke snížení průměrných nákladů na vedení účtu. Průměrné náklady na vedení účtu u ostatních bank však po celý rok 2010 rostly. V první polovině roku 2011 průměrné náklady mírně poklesly. K výraznému zdražování zatím nedošlo.

Když se podíváme na vývoj průměrných nákladů na vedení účtu pro aktivní občany, je vidět, že v první polovině roku 2010 došlo k mírnému růstu nákladů a následné ukončení prodeje Zlatého konta u Raiffeisenbank způsobilo pokles těchto nákladů. Zájemcům o prestižní konto v RB tak zůstalo pouze eKonto Premium. Zdražování zejména služeb a transakcí prováděných na pobočkách bank v druhé polovině roku 2010 ale stejně tak jako u standardních balíčků postihlo i některá exkluzivní konta a průměrné náklady proto do konce roku opět vzrostly. V 1. čtvrtletí roku 2011 GE Money Bank zrušila téměř všechny poplatky za transakce u Konta Genius Gold a to vedlo ke snížení průměrných nákladů za vedení účtu pro aktivní občany. V dalším období se poplatky u exkluzivních kont nijak výrazně neměnily.



Můžeme tedy konstatovat, že od začátku roku 2010 dochází ke zvyšování poplatků za transakce a služby poskytované na pobočkách bank vyplyvající ze snahy bank naučit klienty, aby při komunikaci s bankou častěji používali elektronické bankovnictví a upřednostňovali tuhle formu komunikace před návštěvou pobočky. Výjimkou je zrušení poplatku za první výběr hotovosti u přepážek u Raiffeisenbank. Naopak u některých bank došlo k zrušení nepopulárního poplatku za vklad hotovosti na účet.



    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Jaké nabízí odměny banky v květnu?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy Air Bank nabízí svět výhod Unity. Česká spořitelna a UniCredit Bank vám dá odměnu za půjčku. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v květnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku.

Žebříček běžných účtů v květnu. Nově je hodnocen i účet od Partners Banky

Obrázek: Žebříček Finparády Žebříček běžných účtů v květnu. Nově jsme do hodnocení zařadili i běžné účty od Partners Banky. První místo obhájila MONETA Money Bank, druhé místo patří České spořitelně a na třetím místě je Komerční banka. Jaké je další pořadí?

Online účet založíte jak pro firmu, tak i pro děti

Obrázek: Muž u notebooku Pro koho je možné založit účet online? Kromě klasické nabídky pro fyzické osoby umožňuje od poloviny března Raiffeisenbank zakládat účty online právnickým osobám. Dále mohou klienti mBank otevřít běžný účet pro své děti bez nutnosti navštívit pobočku...

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz