Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Časovaná bomba pro státní rozpočet, o které se nemluví

16.4.2012  |  Zdeněk Bubák


Titulky novin dnes nejvíce plní úsporná opatření vlády, jejichž cílem je dodržet plánovaný schodek státního rozpočtu. Zvýšením DPH o jeden procentní bod získá státní rozpočet zhruba 20 miliard korun navíc. Zvýšením daně z příjmu pro bohaté jde dokonce jen o 4,5 miliardy korun. Bohužel pro nás všechny nikdo nemluví o doslova časované bombě pro státní rozpočet v podobě chyb při čerpání peněz z fondů Evropské unie. A nejde jen o to, že letos nevyčerpáme to, co bychom mohli vyčerpat, ale hlavně o to, že ze státního rozpočtu ministerstva vyplácí peníze, které Evropská komise buď již odmítla proplatit, nebo je proplatit pravděpodobně odmítne v budoucnu. Částka peněz proplacených ministerstvy ze státního rozpočtu, která by nemusela být refundována, může dosáhnout řádově 100 miliard korun. Tím by ve státním rozpočtu zela díra, kterou ani taková opatření vlády, která navrhuje v současnosti, nezalepí. Situace však není ztracena, jelikož je možné pomocí přesunů v rámci operačních programů ve směru k těm "efektivním" zajistit vyšší pravděpodobnost proplacení peněz Evropskou komisí.

Peníze nejdou z evropských fondů přímo, ale formou refundace

Celý proces čerpání z evropských fondů probíhá tak, že po podání žádosti o čerpání peněz, jejím schválení (Rozhodnutí nebo Smlouva o poskytnutí dotace) a realizaci vlastního projektu, proplácí peníze realizátorovi příslušné ministerstvo, které je za daný operační program zodpovědné. Peníze ministerstvu refunduje Ministerstvo financí a to je pak souhrnně požaduje od Evropské komise. Ta samozřejmě zkoumá, zda byly peníze vynaloženy v souladu s pravidly pro operační programy a buď peníze proplatí, nebo to odmítne. Pokud dojde k zamítnutí, tak jsou peníze de facto ztraceny - realizátor peníze vracet nemusí a Evropská komise je neproplatí.

Celkově je alokována (připravena) k rozdělení prostřednictvím jednotlivých operačních programů pro roky 2007 až 2013 částka ve výši 779 miliard korun. Doposud podané žádosti v součtu obsahují částku 1 203 miliard korun (154 % oproti alokaci). Schváleno ze strany ministerstev byly zatím projekty v celkové výši 572 miliard korun (73 % z alokace) a proplaceno příjemcům bylo 321 miliard (41 % z alokace). Částka skutečně vyčerpaná z evropských fondů (schválená Evropskou komisí) však činí pouhých 139 miliard korun (18 % z alokace). To, že zatím byla z prostředků pro roky 2007 až 2013 refundována z Evropské komise jen necelá pětina z alokovaných prostředků je alarmující. Samozřejmě jsou peníze refundovány s časovým zpožděním, ale pro tak nízké čerpání peněz není žádný racionální důvod.

Jak se na tomto stavu podílejí jednotlivé operační programy, potažmo jednotlivá ministerstva?


Nejmenší šance na vyčerpání prostředků jsou u životního prostředí a vzdělávání

Které operační programy (bez regionálních) jsou nejméně pokryté smlouvami s žadateli, tj. je v rámci nich buď málo dobrých projektů, nebo existují problémy s jejich zpracováním? Jsou jimi operační program (dále jen OP) Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí (pokryto 28,6 %), OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (68,5 %), OP Praha - Adaptabilita v gesci Magistrátu hlavního města Prahy (70,5 %), OP Technická pomoc (71,3 %)  a OP Integrovaný operační program (72,9 %) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Operační program Životní prostředí se navíc významně podílí na celkové alokaci prostředků, a to 18,5 procenty (druhý největší podíl po OP Doprava).

Nejvíce je sice pokryt OP Doprava v gesci Ministerstva dopravy (99,3 %), ale právě u tohoto operačního programu se vyskytují problémy s proplácením peněz od Evropské komise, takže jde o jedno z největších rizik neplánovaného zvýšení schodku státního rozpočtu. Navíc tento program má největší podíl na alokaci celkových prostředků z evropských zdrojů, a to 21,8 %. Problémy s proplácením zdrojů souvisejí s použitím peněz na jiné účely, než jsou v rámci daného operačního programu povolené. Pokud se podíváme na situaci z hlediska proplacení peněz žadatelům od řídících orgánů operačního programu (tj. od ministerstev a dalších institucí), tak je nejvíce vzhledem k celkové alokaci prostředků nejvíce proplaceno u OP Doprava (70,7 % z celkové alokace), OP Praha - Adaptabilita (60,1 %) a OP Praha-Konkurenceschopnost (59,9 %). Dále je relativně vysoká proplacenost u regionálních operačních programů (38 až 59 %). U některých regionálních programů se však objevily případy, kdy byly peníze použity netransparentně a opět hrozí, že nebudou Evropskou komisí proplaceny. Programy na celostátní úrovni mají transparentnější kritéria a proto u nich tyto problémy nevznikají.

Celkový systém operačních programů je v Česku ale příliš složitý. Programů je mnoho, konkrétně 26. Jiné podobné státy si vystačí s několika málo nebo dokonce s jedním programem s jasnými kritérii. Navíc v Česku neexistoval kontrolní orgán, který by kontroloval schvalování a vyplácení peněz jednotlivými ministerstvy. Aby nebylo málo problémů, tak Česku absenci kontrolního orgánu Evropská komise nedávno vytkla a pozastavila proplácení peněz do června letošního roku s tím, že kontrolní orgán musí zřídit. Ten vzniká na Ministerstvu financí.

Nyní se dostáváme k tomu hlavnímu. Kolik peněz bylo Evropskou komisí skutečně proplaceno, tj. jaký je stav tzv. certifikovaných finančních prostředků vzhledem k celkové alokaci. Stav je opravdu tristní.

Stav certifikovaných finančních prostředků
vzhledem k celkové alokaci OP v programovém období 2007 - 2013
k 7. 3. 2012

Program Řídící orgán Stav celkových finančních prostředků Poznámka
OP Výzkum a vývoj pro inovace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2,3 % program se podílí na celkové alokaci prostředků 7,8 procenty a je tak čtvrtý největší
OP Životní prostředí Ministerstvo životního prostředí 7,5 % program se podílí na celkové alokaci prostředků 18,5 procenty a je tak druhý největší
OP Vzdělání pro konkurenceschopnost Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 8,2 % program se podílí na celkové alokaci prostředků 6,9 procenty a je tak pátý největší
Integrovaný operační program Ministerstvo pro místní rozvoj 15,5 %
OP Praha - Konkurenceschopnost Magistrát hlavního města Prahy 16,4 %
OP Doprava Ministerstvo dopravy 16,8 % zde je vidět obrovský rozdíl mezi penězi proplacenými ministerstvem ve výši 70,7 % a Evropskou komisí ve výši 16,8 % z celkové alokace (viz výše), podíl OP na celkové alokaci je 21,8 % a je to největší program.
OP Podnikání a inovace Ministerstvo průmyslu a obchodu 19,8 % program se podílí na celkové alokaci prostředků 11,5 procenty a je tak třetí největší
Stav certifikovaných finančních prostředků u ostatních programů se pohybuje mezi 20 až 50 procenty. Největší podíl má regionální operační program Jihovýchod (Brno), a to 50 %.
Zdroj: MSC2007

Jeden z úspěšných programů, kde dokonce existuje přebytek žádostí nad možnostmi danými alokovanými prostředky, je OP Podnikání a inovace. Na necelých 100 miliard korun alokovaných v rámci programu bylo podány žádosti v objemu přes 200 miliard korun, tj. více než dvojnásobný objem. Nejvíce se žádosti týkaly inovací (25 miliard Kč) a Eko-energie (18,5 miliardy Kč).

Co by měla vláda dělat? Podpořit úspěšné programy na úkor neúspěšných

Nabízí se řešení. Přesunout alokované zdroje z neúspěšných nebo problematických programů do programů úspěšných. V rámci těch neúspěšných se peníze jednak nevyčerpají nebo pokud se vyčerpají, tak jejich značná část nemusí být Evropskou komisí proplacena. Jen u operačního programu Doprava by mohlo v nejhorším scénáři jít o objem až 100 miliard korun, pokud by se proplatily projekty do celkové alokace a nebyly by Evropskou komisí certifikovány (celková alokace OP Doprava je zhruba 170 miliard korun, certifikováno od Evropské komise bylo doposud 28 miliard korun). Pokud porovnáme zmíněných 100 miliard s prostředky získanými do rozpočtu prostřednictvím zvýšené DPH (20 miliard) nebo daně pro bohaté (4,5 miliardy), tak nejde opravdu o malou částku.

Takový přesun mezi programy však není v kompetenci vlády. Ta se na tom sice musí shodnout, ale pak musí změnu vyjednat v Bruselu. A takové přesuny už u jiných států proběhly.

Nezbývá však příliš času. Vzhledem k blížícím se prázdninám, kdy se v Bruselu nepracuje, a tím pádem zbývajícím čtyřem měsícům do konce roku, kdy je třeba všechny změny domluvit, nechat schválit a zrealizovat. Ale je to zřejmě jediná cesta, jak zabránit dalšímu propadu ve státních financích, a tím i v našich společných kapsách.






    



Žebříček s nejlepšími podílovými fondy podle odborníků - zde
Porovnání podílových fondů. Který je nejvýnosnější, jaké si účtují poplatky? - zde




všechny články
Dále v rubrice

Menší riziko a větší výnos: Jak rozumně rozdělit investice a dosáhnout stabilního růstu

Obrázek: Laptop investování Žít z výplaty do výplaty je čím dál tím častějším tématem napříč českou společností. Nejhůř je na tom zatím Generace Z, která je vesměs smířená s tím, že v životě bude hledat jiné a daleko snáz dosažitelné hodnoty, než je soukromé vlastnictví bytu...

Jak se zabezpečit na stáří

Průměrné dožití populace se prodlužuje. Jak se zabezpečit na odchod do důchodu a vytvořit si dostatečnou finanční rezervu?

Jak investují různé generace?

Obrázek: iPhone akcie Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, tak každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky...

Jaké jsou plány XTB pro rok 2024?

Obrázek: Akcie Společnost XTB, globální fintech poskytovatel online investiční platformy a mobilní aplikace, představila svoje plány pro rok 2024. Zároveň oznámila nový milník – její služby nyní využívá jeden milion zákazníků po celém světě. Tento úspěch přišel něco málo přes tři roky poté...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz