Konsolidace e-commerce v ČR bude po prodeji Mallu a Heureky akcelerovat
Prodej e-shopu Mall.cz a cenového srovnávače Heureka.cz je dalším logický projevem probíhající konsolidace trhu e-commerce v ČR, kterou táhne několik silných ekonomických subjektů s velkým investičním apetitem. Zvýšenou investiční aktivitu na trhu v poslední době přímo vnímáme i u našich klientů.
Konsolidace trhu bude určitě dále pokračovat, neboť na trhu stále zůstává několik zajímavých akvizičních cílů. Jejich počet a atraktivita bude ovšem logicky velmi rychle klesat, protože český e-commerce trh je v porovnání s globálním poměrně malý a reálnou ekonomickou hodnotu zde má nevelké množství společností. Proto očekáváme, že proces konsolidace bude dále akcelerovat.
Pokud si klademe otázku, co konkrétně bude transakce znamenat pro Netreatil Holding a Heureku, pak odpověď zní, že v krátkodobém horizontu nic zásadního. Autonomie jednotlivých projektů v rámci ECH je poměrně vysoká již dnes. Navíc Netretail Holding a Heureka do tohoto holdingu ani přímo spadat nebudou.
Domníváme se, že současná podoba vztahu ECH a Netretail Holdingu není konečná a bude o ní ještě diskutováno. Hlavní výhodou současného oddělení těchto aktiv je eliminace rizik spojených s rychlým začleněním tak významného holdingu pod křídla ECH a zachování vzájemné autonomie. Potenciální synergie totiž spočívají zejména v oblastech logistiky, nákupu a dalších podpůrných činností, ne na úrovni integrace jednotlivých brandů. Ty budou stále řízeny odděleně a relativně autonomně.
Odhadovat v současné době postoj ÚOHS je nyní poměrně složité. Hodně záleží na tom, jak úřad posoudí trh a jak společnosti plánují integrovat své aktivity. V zásadě jde o to, zdali se jedná o příležitostnou koupi nezávislých společností a je náhodou, že trh je podobný nebo zdali firmy hodlají těžit z integrace. Nutno dodat, že integrace by byla tou více rizikovou cestou i pro ně samotné.
Zajímavé je i spojení dvou jinak konkurenčních finančních skupin, ale ve své podstatě jde o spojení poměrně logické. Obě skupiny - tedy jak skupina kolem Daniela Křetínského, tak skupina kolem Petra Kellnera, mají totiž v mnoha věcech podobnou strategii nebo minimálně přístup k akvizicím firem s potenciálem růstu. I z minulých investic je zřejmé, že obě skupiny se tedy ubírají cestou více vlastníků a jsou připraveny se pragmaticky spojit s konkurencí v případě, že to logika akvizice umožňuje.
|
29.10.2015
PředchozíDalší
| | |