Nezaměstnanost klesla, ale nenadchla; inflace zase na hraně

Dnešní výsledky nezaměstnanosti přinesly pozitivní zprávu. Nezaměstnanost opět poklesla, tentokrát o jednu desetinu procentního bodu na 5,9 %. Ve své podstatě je to dobrá zpráva, avšak očekávání byly daleko větší. První odhady mluvily o tom, že klesne výrazněji, na 5,8 %. A tak přestože jde o dobrý výsledek, tak nadšení se nedostavuje.

V říjnu mírně klesl počet volných míst v ekonomice. Absolutní počet se zmenšil o více než tisíc míst. V říjnu poklesl počet nově nahlášených míst. Zatímco v září jich přibylo přes 30 tisíc, v říjnu to bylo už o tři tisíce méně. Není to zásadní propad, pouze velký boom náborů po oživení ekonomiky opadá. Nyní otevíraná místa jsou náhrady za odcházející zaměstnance, už tolik nejde o rozšiřování výrobních kapacit. Trh práce se dostává do pohybu, tlak na růst mezd je větší, a to nahrává více zaměstnancům než zaměstnavatelům. Právě vývoj počtu volných míst a potenciálních uchazečů by měl tlačit na růst mezd. Nezaměstnanost totiž opět klesla, o více než deset tisíc lidí. Práci hledá nyní 430 000 lidí. Letos se hranice 400 tisíc nezaměstnaných neprolomí, příští rok je to více než pravděpodobné.

Inflace nepřinesla tak dobré zprávy. Ceny podle očekávání nerostou tak rychle jako v září, ale zpomalení bylo tentokrát opravdu znatelné. Ceny se mezi zářím a říjnem fakticky nezměnily. V meziročním srovnání se zvedly jen o dvě desetiny. Hlavní viníci nízké inflace jsou stále stejní. Potraviny a ropa. Ceny potravin klesly o téměř procento a pohonné hmoty o více jak 17 %. Inflaci ale nelze omezovat jen na tyto dvě položky. Při pohledu na inflaci v Evropě je jasné, že český výsledek je vlastně ještě dobrý. Evropa jako celek se trápí si inflací a deflací; nemůže se dostat ke svému inflačnímu cíli. Vzhledem k provázanosti ekonomiky by byl zázrak, kdyby Česko najednou vystřelilo do vyšší inflace.

Jediné inflační tlaky v Česku tak ve výsledku přicházejí z oblasti tabáku a alkoholických nápojů, který mimo jiné ovlivňují změny spotřební daně. Ta se změnila u tabáku na začátku roku a tak se to promítá v inflaci po celý rok. Silnější inflace (3 %) je pak i v oblasti oblečení a obuvi. Jenže tato oblast nemá až tak velký vliv na celkovou hodnotu, a tak se propíše podílem pouhé desetiny procentního bodu na celkovém výsledku.

Autor:
Michal Kozub
Home Credit a.s.


Home Credit  |  9.11.2015


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz