Spotřeba piva v ČR se probouzí, Češi stále myslí na kvalitu
Po výrazném propadu v roce 2010 spotřeba piva v České republice pomalu roste. Podle průzkumu společnosti ČSOB se zvyšuje podíl piva konzumovaného doma, který tvoří již 59 % oproti množství piva vypitého v restauracích (41 %). Důvody jsou ekonomické, cena lahvového piva je výrazně nižší. Kromě toho roste poptávka po zajímavějších a chuťově kvalitnějších produktech, které nahrávají pivním speciálům a menším pivovarům.
Zatímco v roce 2009 vyrobily pivovary pro český trh 16,7 milionů hektolitrů piva, o rok později to bylo pouze 15,1 milionů hektolitrů. Slibný trend potvrzuje loňský výsledek s přibližně 16 miliony hektolitrů. „Chování Čechů se s ekonomickou krizí změnilo, přesto je pro českého konzumenta stále prioritou kvalita, ať už pije pivo z lahve či v restauraci. Pro české spotřebitele je stále typický určitý patriotismus. Zákazníci zachovali věrnost svému výběru, jejich reakce spočívala především v příklonu k jinému typu produktu,“ komentuje situaci na trhu Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.
Příklon Čechů k nižší ceně lahvového piva vysvětluje Drahomíra Mandíková, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje: „Lidé dnes mají mnohem širší škálu možností jak investovat své peníze a čas než třeba před deseti lety. V našem odvětví se to projevilo především v přesunu konzumace z provozoven do domácností. Pokud už se lidé rozhodnou, že chtějí strávit čas v restauraci, jsou stále náročnější.“
„Ve spotřebitelském chování se v poslední době profilují dva hlavní trendy. Na jedné straně lidé pijí více levnějšího lahvového piva a pijí ho doma, na druhé straně se mezi pivaři rekrutuje náročnější klientela, která vyhledává kvalitní a neobvyklá piva,“ souhlasí Ladislav Češpiva z Pivovaru Nymburk. S tím, kde lidé pivo pijí, souvisejí i obalové trendy. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven vzrostl meziročně podíl piva prodávaného v PET lahvích o 11 % a piva v plechovkách dokonce o 16 %. Radek Holopírek z Tradičního pivovaru Rakovník vidí budoucnost prodeje piva v plechovkách. „V příštích letech půjdou plechovky nahoru a i nadále bude klesat poměr piva vytočeného v hospodách ve prospěch toho, které lidé budou pít doma.“ Přes naznačené obalové trendy ale stále největší podíl na trhu zaujímá pivo ve skleněných lahvích, a to 41 %.
Zástupci oboru se o budoucnost českého piva nebojí. „Češi mají rádi dobré pivo a český spotřebitel je nejlepší kontrolor kvality piva,“ říká Vladimír Balach z Českého svazu pivovarů a sladoven. Pavel Regner z Pivovaru Konrád věří, že na trhu bude v budoucnu místo pro všechny typy pivovarů: „Budou zde stále velcí hráči, kteří budou nabízet piva taková ta velká a levnější a k tomu na druhé straně různé minipivovary a mikropivovary, které budou nabízet piva dražší, zvláštní, originální a místní a k tomu budou střední pivovary, ty budou nabízet něco mezi, budou mít stálý sortiment, který občas něčím zpestří.“
|
11.11.2015
PředchozíDalší
| | |