Češi za Vánoce utratí čtvrtinu domácího příjmu
Jaké jsou nejoblíbenější dárky v letošním roce? Ve které evropské zemi se za dárky utrácí nejvíce v poměru k domácímu příjmu? Nakupují Evropané on-line nebo spíše v kamenných obchodech?
Podle průzkumu společnosti Ferratum Bank letos průměrná česká domácnost utratí za dárky zhruba 15 a půl tisíce korun*. Nejčastěji se budou pod stromečkem hračky a hry (4.167 korun), tři tisíce korun pak utratíme za kosmetiku. Vysoko v žebříčku je také spotřební elektronika a knihy, za které letos hodláme utratit více než za oblečení.
Francouzi a Nizozemci dávají z rozpočtu nejméně
Češi za vánoční dárky letos utratí čtvrtinu příjmu domácnosti, což zhruba odpovídá průměru v rámci zkoumaných zemí. Naopak nejvíce – bezmála 40 procent (přes 30 tisíc korun) - utratí Britové, následováni Slováky, kteří na nákup dárků obětují 31,4 procent příjmu domácnosti, tedy skoro 18 tisíc korun. „Až na Velkou Británii platí, že obyvatelé střední a východní Evropy vynakládají na nákup dárku větší část domácího příjmu než je tomu v jiných částech Evropy,“ říká Gabriela Sikorová z Ferratum Bank. Nejskromnějšími národy jsou v tomto ohledu Francouzi, Norové a Nizozemci, kteří na dárky vyčlení zhruba desetinu domácího příjmu.
Rumuni sladkosti, Estonci alkohol
Zajímavý je také rozdíl ve skladbě dárků. Ač žebříčkům v jednotlivých zemích nejčastěji dominují hry a hračky, například v Rumunsku utratí bezmála pětinu peněz určených na dárky za sladkosti. Poláci investují nejvíce (28,2 procent) do kosmetiky, Estonci mají v útratě za vánoční dárky na druhém místě alkohol (14,8 procent).
Zajímavý je i pohled na způsob nákupu dárků. Stále častěji totiž pořizujeme dárky prostřednictvím e-shopů. Více než třetinu jich touto cestou pořídí Briti následováni Němci a Nizozemci. Češi pak v internetových obchodech nakoupí čtvrtinu všech vánočních dárků, což je řadí k evropskému nadprůměru. V průměru se online v rámci Evropy uskuteční zhruba pětina nákupů.
*Průzkum se uskutečnil ve 21 státech v rámci Evropy a Společenství národů, zodpovědělo jej 14 205 domácností. Respondenti byli ve věku mezi 21 a 65 lety, více jak polovinu z nich tvořily ženy. Příjmy domácnosti byly v rámci průzkumu uváděny v místní měně. Pro zpřesnění výsledků byly údaje porovnány s individuální paritou kupní síly na základě dat Světové banky za rok 2014. Pro přepočet byl použit kurz 1 Euro = 27 CZK.
|
15.12.2015
PředchozíDalší
| | |