Chuť utrácet spotřebitelům v EU rozhodně nechybí

Alespoň to ukazují nejnovější data zveřejněná Eurostatem. V lednu se útraty spotřebitelů v obchodech v eurozóně meziměsíčně zvýšily o 0,4 %, v celé EU dokonce o osm desetin procenta. A zájem nakupovat šel napříč nabídkou obchodů od potravin přes spotřební zboží až po auta.

Za vyššími nákupy lze najít souhru pozitivních faktorů, kterými jsou v první řadě lepšící se situace na trhu práce a s ní spojený spotřebitelský optimismus, dále je to nízká inflace, která zlepšuje reálnou finanční situaci domácností a vede k citelným úsporám třeba ve výdajích za pohonné hmoty a energie. V neposlední řadě nelze zapomenout ani na efekt nízkých úrokových sazeb a zvýšené dostupnosti úvěrů ve většině zemí EU.

Ve srovnání s loňským lednem nakoupili spotřebitelé v eurozóně v obchodech reálně o 2 % více, zatímco v celé EU utratili o 2,8 %. Maloobchod se tak přidává do řady jiných statistik, které potvrzují, že ekonomikám vně eurozóny se vede o něco lépe, než těm, kde se platí eurem. Ostatně poklesy nákupů jsou vidět především v některých eurových zemích, ať už jde o Rakousko, pobaltské země nebo Belgii.

Vývoj obratu maloobchodu v eurozóně ukazuje, že se blíží k rekordním maximům dosahovaným naposledy v roce 2008. Za celou EU lze v podstatě hovořit už o rekordních nákupech. Zajímavé přitom zůstává, že navzdory silné spotřebě nedochází k nijak silné akceleraci inflace, po níž touží ECB. Nakonec nízká inflace (respektive deflace v eurozóně) nemusí být až tak spojená s nákupy spotřebitelů jako spíše s klesajícími cenami paliv a energií, rostoucí konkurenci obchodníků i výrobců čelících stále ještě nevyužitým kapacitám.

První letošní čísla z maloobchodu naznačují, že letošní růst v EU bude do značné míry spojený se spotřebou. Bude se proto odvíjet od očekávání domácností ovlivněných směrem vývoje nezaměstnanosti, mezd a inflačních očekávání. Svoji roli sehraje i obnova vybavení domácností či nákupy automobilů dříve odkládané v důsledku dvojí recese. Obchod v EU a zvláště pak v eurozóně má velkou šanci dosáhnout vyššího růstu než v loňském roce.

Autor:
Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.


ČSOB  |  3.3.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz