EU volá po zavedení jednotných a efektivních pravidel a větší odpovědnosti při provozu dronů, včetně jejich pojištění

V České republice i v rámci Evropské unie narůstá stále větší tlak na vznik jednotných opatření pro provozovatele dronů. Vzhledem k narůstajícím počtům nehod způsobených neodborným zacházením, neznalostí právních předpisů či dalších vlivů vznikají iniciativy na lepší informovanost zejména amatérských pilotů, ale také pojišťovací produkty chránící majitele strojů. Vyplývá to z únorového setkání u kulatého stolu se zástupci Dron akademie, pojišťovacího makléře Renomia, Ministerstva dopravy ČR a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Novinka v pojištění neregistrovaných dronů

Aktuální právní předpisy ukládají majitelům dronů registrovaných na Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) povinnost odpovědnostně stroj pojistit, u neregistrovaných, tedy dronů používaných pro ne-profesionální použití (např. rekreačně-sportovní), jde o dobrovolný, ač prozíravý krok. Donedávna bylo v ČR pro neregistrovaná zařízení možné uzavřít pouze právě pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla, dnes už je lze pojistit i v případě poškození samotného dronu. Produkt havarijního pojištění pro neregistrované drony uvedli společně na trh pojiš-ťovací makléř Renomia a ČSOB Pojišťovna.

“Jedná se o produkt pro nové drony s maximální vzletovou hmotností do 10 kg, který má chránit majitele dronu v případě škody přímo na vlastním zařízení. Pojištění se vztahuje na poškození či zničení dronu při vzletu, přistání i během samotného letu, dále na škody způsobené živelními ne-bezpečími, odcizením nebo pokud je dron přepravován jako náklad,“ jmenuje případy Matyáš Charvát, produktový manažer společnosti Renomia. “Pokud dron disponuje i integrovaným kame-rovým systémem od stejného výrobce, vztahuje se pojištění i na tento systém,” dodává.

Nedostatečná informovanost a povědomí o předpisech jsou nejčastější příčinou nehod

Pojistné ochrany v případě zničení dronu se tak mohou dočkat i rekreační provozovatelé bezpilot-ních zařízení, kteří často čelí škodě v důsledku neodborného zacházení. To zdůrazňuje i Monika Tylová, ředitelka Dron akademie, která se specializuje právě na kurzy a školení pro piloty dronů, ale i pořádání kulatých stolů s tematikou bezpilotního létání, na které sází i do budoucna. “Nehod dronů stále přibývá bez ohledu na jejich využití. Setkáváme se tak se dvěma skupinami lidí - zod-povědnými piloty, kteří mají teoretické i praktické znalosti, a těmi, kteří si po zakoupení dronu ne-lámou hlavu s právními předpisy, natož aby věděli, kde se smí létat a kde ne,” shrnuje zkušenosti Tylová. Do médií se podle ní dostanou pouze závažnější nehody, z nedávné doby například téměř fatální pád dronu v těsné blízkosti projíždějícího závodního lyžaře Hirschera v prosinci 2015.

Nehody dronů se však dějí mnohem častěji, bohužel je velmi těžké je zmapovat, pokud nejsou evidované na Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), respektive na ÚCL. Potvrzuje to i Ing. Josef Bejdák z ÚZPLN. “Za minulý rok jsme měli hlášeny 3 nehody dronů, jedná se však pouze o registrovaná zařízení. Toto číslo i přesto není konečné, například údaje ÚCL se liší,” konstatuje. Lze se tedy domnívat, že jistě nejde o všechny nehody dronů, ke kterým skutečně došlo. Povinnost hlásit nehodu je přitom dána obecně závaznými právními předpisy.

Stejně tak povinnost sjednat pojištění odpovědnosti registrovaných letadel. To potvrzuje i Mgr. Tomáš Pustina z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy. “Tato povinnost plyne z naří-zení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 a vztahuje se i na bezpilotní letadla. Výjim-kou jsou modely letadel pod 20 kg. Pro ty sice v zásadě není uzavření pojištění přímo povinné, nicméně jej lze jistě doporučit, když s ohledem na možnou výši škody je v zájmu jak potenciálních poškozených, tak samotných uživatelů této kategorie dronů.” Situace se navíc podle něj může brzy změnit v souvislosti s novou kategorizací dronů v aktuálně vznikající regulaci na úrovni práva EU - pojištění odpovědnosti za škodu by tak v budoucnu mohlo být povinné i pro neregistrované drony užívané pro rekreaci a sport. Konečná podoba závazných požadavků vyplyne z probíhajících debat a konzultací na úrovni institucí, agentur a členských států EU.

“Oblast pojištění dronů je nejen v České republice stále neprobádaná. Drony se používají se stále větší intenzitou a se stále širším rozsahem využití, amatérským i profesionálním. Vzhledem k tomu, že jako Renomia disponujeme prověřeným know-how v otázce komplexního pojištění le-teckých rizik a současně máme dlouhodobé zkušenosti s nalézáním nových produktových řešení, je naším cílem také podílení se na rozvoji oblasti využití dronů a jejich pojištění,” uzavírá Matyáš Charvát z Renomie. Dle jeho slov chce společnost Renomia podpořit také snahu subjektů jako je Dron akademie o pravidelné vzdělávání a školení pilotů, které může mít do budoucna vliv i na sa-motné pojištění.


Renomia  |  17.3.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz