Firmy kromě peněz lákají zaměstnance nejvíce na vzdělávání, kariérní růst a pracovní flexibilitu

Kromě výše finanční odměny jsou stále atraktivnějšími kritérii v rozhodování uchazečů poskytnuté benefity v podobě vzdělání či možnosti kariérního růstu a pracovní flexibilita. Podle 70 % personalistů jsou peníze stále nejdůležitějším faktorem, který na kandidáty v procesu náboru zabírá. Jak vyplývá z průzkumu společností Mazars a Vilímková Dudák & Partners, vzrůstá zájem kandidátů o nefinanční benefity jako je vzdělávání, o čemž je přesvědčeno 41 % personalistů, možnost kariérního růstu (40 %), nebo flexibilní pracovní doba (34 %).

„U uchazečů o zaměstnání v posledních letech pozorujeme stále větší tendenci neohlížet se pouze na finanční hledisko. Stále významnější je pro ně i kariérní růst a možnost dalšího vzdělání. Rovnováha mezi prací a volným časem začíná být pro většinu uchazečů stejně důležitá jako finanční ohodnocení, proto roste poptávka po místech s možností flexibilní pracovní doby,“ říká Jana Boštíková, vedoucí oddělení HR & Payroll Services Mazars.

„Jak ukazuje průzkum a potvrzuje naše praxe, možnost flexibilních pracovních úvazků, klouzavá pracovní doba či práce z domova se pro řadu uchazečů stávají klíčovými faktory v procesu rozhodování o novém zaměstnavateli, než ostatní benefity,“ uvádí poradkyně Ivana Folwarczná Martinková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Sedm z deseti firem vyhodnocuje proces náboru

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 101 předních českých HR specialistů, si proces náboru vyhodnocuje zhruba sedm firem (69 %) z deseti. Ostatní společnosti (31 %) proces náboru nevyhodnocovaly a nevyhodnocují a nejsou tedy schopny přesněji identifikovat příčiny neúspěchu.

Pro více než polovinu personalistů (51 %) je nejdůležitějším kritériem v procesu náboru a měřítkem jeho úspěšnosti doba setrvání a úspěšnost vybraného zaměstnance na konkrétní pozici. Druhým nejvýznamnějším kritériem je pak rychlost obsazení pozice (46 %), třetím dodržení nebo úspora z rozpočtu náboru (18 %).

Stále více firem se potýká s nedostatkem vhodných a kvalifikovaných kandidátů. Nábor zejména na specifické pozice v určitých regionech je stále obtížnější. Některé firmy musely ustoupit z vysokých nároků, jiné si předcházejí uchazeče právě flexibilní pracovní dobou, možností práce z domova či zvýšením nabídky benefitů. V některých případech firmy připouštějí, že samy nebyly při náboru dostatečně aktivní nebo při něm podcenily marketing.

„S problémem najít vhodného kandidáta na specializované pracovní pozice se setkává významná většina personalistů. V době rostoucí ekonomiky a nízké nezaměstnanosti, kdy poptávka na trhu práce převyšuje nabídku, je o kvalitní kvalifikované kandidáty nouze. Za těchto okolností je dobře zvolená marketingová strategie pro účinný nábor velmi důležitá,“ říká Ivana Folwarczná Martinková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners a dodává: „Za situace převisu poptávky nad nabídkou především u technických oborů pak uchazeči v mnoha případech mají vyšší platové požadavky, které zaměstnavatelé buď odmítají přijmout, nebo si prostě takovou pracovní sílu nemohou dovolit.

„Z odpovědí, se kterými jsme se nejčastěji setkali, vyplynulo, že firmy, které v posledním roce nemohly najít vhodného kandidáta na vypsanou pozici, přisuzovaly tento problém svým vysokým nárokům, které se nesetkaly s nabídkou kandidátů na trhu práce,“ uzavírá Jana Boštíková ze společnosti Mazars.


Mazars  |  13.4.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz