Průzkum: Jazyky jsou stále největší slabinou českých manažerů

Průzkum nadnárodní auditorské a poradenské sítě BDO ukázal, že ve srovnání se zahraničními manažery mají jejich čeští kolegové nadále největší rezervy v jazykové výbavě. Často zaostávají také ve schopnosti vést své podřízené či v umění organizovat čas a práci. Na mezinárodní úrovni naopak vynikají především kreativitou a pracovitostí.

Výsledky průzkumu mezi více než dvěma stovkami vedoucích pracovníků a majitelů firem nedělají českým manažerům příliš dobrou vizitku. Většina dotázaných se přiklání k názoru, že čeští manažeři v mezinárodním měřítku spíše pokulhávají. O tom, že se svým zahraničním kolegům ve všech směrech vyrovnají, je přesvědčeno pouze 7 % respondentů. Naopak vyzdvihnout nějaké jejich konkrétní schopnosti či dovednosti přesahující mezinárodní standard, dokázalo jen 61 % oslovených.

Jazyková bariéra

Největším handicapem tuzemských manažerů je v dnešní době ještě stále jazyková vybavenost. Myslí si to 17 % oslovených vedoucích pracovníků. „Přestože sledujeme v posledních letech jisté zlepšení především v úrovni anglického jazyka, k ideálnímu stavu máme stále daleko. Je to přitom velká škoda, protože jazyková bariéra znemožňuje některým jinak špičkovým manažerům prodat své schopnosti na mezinárodním poli,“ říká Petr Kymlička z BDO. Ani s angličtinou si přitom dnes často nelze vystačit, stále důležitější jazykovou výbavou je i španělština či francouzština.

Pokulhává vedení i práce s časem

Mezi další nejčastěji zmiňované nedostatky českých manažerů patří špatné vedení pracovního týmu či podřízených, což považuje za největší limit 14 % dotázaných. Dále zaostávají ve všeobecném množství znalostí a dovedností (13 %), v profesionálním přístupu a ve schopnosti organizovat čas a práci
(10 %). „Zvládnutý time management patří dnes k hlavním atributům dlouhodobě úspěšného manažera. Zejména od západních kolegů se v této oblasti mají čeští manažeři mnoho co učit,“ popisuje Petr Kymlička z BDO.

Češi = kreativci

Zřejmě nejpřekvapivějším zjištěním průzkumu je nejsilnější stránka českých manažerů. Jednoznačně nejvíce respondentů (19 %) uvedlo, že nad zahraničními kolegy vynikají Češi především kreativitou. Tvůrčí myšlení oceňují přitom zejména dotázaní muži ve vedoucích pozicích, kdy tento faktor vyzdvihla hned čtvrtina z nich. „Kreativita je velmi poptávaným a ceněným zbožím i na mezinárodním poli, pochopitelně především v oblasti marketingu, její úloha nicméně roste i v jiných oblastech byznysu,“ dodává Petr Kymlička z BDO.

Pracovitostí nezaostáváme

Za největší kladnou stránku českých manažerů pak 11 % respondentů označilo pracovitost a 7 % ocenilo jejich umění zvládat stresové situace. Tímto ovšem výčet pozitiv končí, ostatní charakteristiky byly totiž zmiňovány spíše jen výjimečně. Např. výbornou jazykovou vybavenost či schopnost vést lidi tak považují za největší přednost českých manažerů shodně pouze 2 - 3 % tuzemských vedoucích pracovníků a majitelů firem.

O průzkumu:

V rámci průzkumu bylo dotázáno 210 respondentů. K jejich dotazování byl použit tzv. specifický výběr, na základě kterého byli mezi respondenty zařazeni pouze vyšší manažeři, vedoucí pracovníci a majitelé firem.


BDO  |  14.6.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz