Dvě třetiny lidí mylně hledají ve VIN kódu rok výroby vozidla
Podle výsledku průzkumu společnosti Cebia mezi českými motoristy se více než 66 procent z nich mylně domnívá, že ve VIN kódu vozidla je zakódovaný rok výroby vozidla. Ve skutečnosti je v něm obsažen modelový rok, který určuje jen provedení vozidla pro určené prodejní období, a to pouze u některých výrobců. Tento rok prakticky nevypovídá nic o skutečném datu výroby, které je potřeba si nechat vždy prověřit.
Podobných mýtů a omylů ohledně ojetých vozidel a jejich nákupu panuje mezi motoristy celá řada.
„Vozidla konkrétního modelového roku se vyrábějí obvykle od poloviny předchozího roku a minimálně ještě následující kalendářní rok, než přijde na trh nové modelové provedení. Tedy již nyní se vyrábějí vozy s modelovým rokem 2017 a budou se vyrábět zhruba do poloviny roku 2017,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Je důležité vědět, že kód modelového roku ve VIN má pouze cca 65 % vozidel a u mnoha výrobců jej ve VIN nenajdete. Například u výrobců, jako je Mercedes, BMW, Renault, Dacia, Fiat ad., modelový rok ve VIN není.
K VIN se váží následující časové údaje, které jsou mnohdy mylně prezentovány a vzájemně zaměňovány: · Datum výroby vozidla – jedná se o datum, kdy bylo vozidlo skutečně vyrobeno, tedy kdy sjelo z výrobní linky. · Modelový rok – zhruba u dvou třetin vozidel se nachází ve VIN, ale pozor, to neznamená, že v tomto roce bylo vozidlo skutečně vyrobeno. · Datum uvedení do provozu (v technickém průkazu je uvedeno jako datum první registrace) – jedná se o datum, kdy vozidlo bylo poprvé zaregistrováno.
„V praxi se setkáváme i se situacemi, kde skutečné datum výroby vozidla je například 10. 6. 2013, modelový rok je 2014 a datum uvedení do provozu je 23. 1. 2015. Přičemž první dva údaje často nejsou při prodeji raději uváděny, protože auto by vypadalo starší. Právě z tohoto důvodu je dobré nechat si prověřit skutečné datum výroby vozidla, protože to je rozhodující pro určení stáří vozidla,“ dodává Martin Pajer.
Dalším častým mýtem je domněnka, že záznamy o najetých kilometrech se vyčtou z různých dalších jednotek ve vozidle. Toto však platí jen v případě, že auto je stočené amatérsky a podvodník stočí jen jednu řídicí jednotku, která je napojena na ukazatel ujeté vzdálenosti na palubní desce. Podvodník-profesionál zfalšuje záznamy ve všech jednotkách, které případně kilometry zaznamenávají, a skutečný kilometrový nájezd nelze pak v samotném autě nikde vystopovat. Jediným řešením je zjistit si historii vozidla, tedy jak se vyvíjel stav tachometru v čase a tím odhalíte jeho případné stočení.
V posledních letech roste zájem českých motoristů o dovážené ojetiny, především ty z Německa. Jedním z důvodů je domněnka, že vozy z Německa jsou kvalitnější a nejsou stočené. Přitom skutečnost je taková, že podle německého automobilového klubu ADAC je v Německu je stočena zhruba 1/3 vozidel a především se stáčejí vozy, které se z Německa vyvážejí. Navíc auta původem z jiných evropských zemí se často před dovozem do ČR krátce zaregistrují v SRN, kde dostanou německý technický průkaz a registrační značky a v ČR jsou pak zaregistrována jako dovoz ze SRN.
|
25.8.2016
PředchozíDalší
| | |