Poslání a vize nejsou omšelá klišé, ale předpoklad úspěchu firmy

Každá firma bez ohledu na oblast působení potřebuje vědět, za jakým účelem existuje a kterým směrem se hodlá rozvíjet. Co děláme a proč to děláme? Jakých cílů chceme dosáhnout a jakou vhodnou cestu pro jejich naplnění zvolíme? Odpovědi na podobné otázky jsou předpokladem dlouhodobého a především udržitelného úspěchu firmy. Vidíme velké množství firem, které vyrostly v devadesátých letech minulého století tak říkajíc „na vodě“ a jejich majitelé ale i manažeři si nejsou ochotni připustit, že co mohlo fungovat dříve, nebude nadále možné.

Stanovování poslání, vize a strategických cílů podniku spadá do oblasti strategického managementu a do klíčových kompetencí vlastníků a vrcholových manažerů. Dlouhodobé plánování má rozhodující vliv na fungování firmy a je proto nemožné provádět bez něj další činnosti v podniku efektivně. Od něj se odvíjí všechny ostatní cíle a plány jednotlivých útvarů od výroby, přes výzkum a vývoj, obchod a finance, personální oddělení až po marketing, je zásadní pro další manažerské činnosti (rozhodování, vedení lidí, organizování, kontrola).

„Setkávám se ve své konzultační praxi s vlastníky společností, kteří se v podstatě nikdy za více jak pětadvacetileté působení své firmy na trhu nezamysleli nad základními otázkami dlouhodobého plánování. Oponují, že firma funguje a tudíž ji řídí dobře. Neuvědomují si, že v mnoha případech firmu doopravdy spíše brzdí a připravují ji o nemalé částky např. ve formě nevyužitých příležitostí, nepřipravenosti, neprovádění důležitých analýz, provádění zásadních rozhodnutí na základě emotivních rozhodnutí, apod. Kvalitní zaměstnance to frustruje a odcházejí. Také jsem byl svědkem toho, že majitel odešel do důchodu a firmu prodal managementu, který z ní v podstatě přes noc udělal zásadního hráče na trhu. Na první schůzce nových majitelů se řešily otázky – proč tady vlastně chceme fungovat, čeho a za jak dlouho chceme dosáhnout a jak“ říká PhDr. David Anthony Procházka, MBA, MSc, FCMI, lektor předmětu Strategický management v rámci jednoročního online programu Ekonomika a finanční management na institutu CEMI.

Poslání je odrazem záměru

Základní otázka, na kterou si musí vedení každé firmy odpovědět, je: Proč existujeme. Jasně formulovaná odpověď je totiž oním posláním společnosti. Poslání je odrazovým můstkem, na které navazují hodnoty firmy a slouží jako podklad pro stanovení vize, která poslání reflektuje. Dobře komunikované poslání a vize mohou být také mocným marketingovým nástrojem.

„Poslání by mělo být vyjádřeno jednoduše a pochopitelně. Mělo by také inspirovat zaměstnance, obchodní partnery, zákazníky. Často mi mí studenti říkají, že by chtěli pracovat pro Google. Když si „vygooglujete“ poslání Google, tak zjistíte, že ´posláním společnosti Google je uspořádat informace z celého světa a učinit je univerzálně přístupné a užitečné. Je to jasné, srozumitelné, inspirující“ doporučuje Procházka.

Kam jdeme

Vize zjednodušeně znamená „kam jdeme“. Pokud ji zaměstnanec zná, může ji přijmout za svou. „Mnoho firem nedá zaměstnanci šanci, aby se ztotožnil s jejími cíli a rozvinul si pro danou práci i vnitřní motivaci“ upozorňuje Procházka. Zůstaneme – li u Googlu, tak jeho vizí je ´zajištění přístupu k informacím na jednu kliknutí. Krásou vize je, že veškeré další cíle se s vizí ztotožňují. Pokud ne, tak je třeba přestat tento cíl naplňovat nebo přehodnotit vizi. Pomáhá tudíž jak v záměru, tak v efektivitě dosahování.

Dlouhodobé plánování samozřejmě posláním a vizí pouze začíná. Je to proces neustálého analyzování vnitřních a vnějších podmínek firmy a přehodnocování cílů. Čím plánování naopak nikdy není – jasně stanoveným plánem, kterého je potřeba se za každých okolností držet. Je to činnost. Zásadní činnost, kterou by měl každý manažer perfektně ovládat.

David Anthony Procházka je akademickým pracovníkem katedry managementu fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Také přednáší na International School of Business při VŠE a na Central European Management Institute. Vystudoval mimo jiné Cambridgeskou univerzitu, jeho vášní je management, podnikání a inovace. Vnímá důležitost vidět za každou firmou lidi. Byl u zrodu více než dvacítky podniků, v dalších konzultuje. Realizuje se i na komunitní úrovni. Ve volných chvílích hraje golf, šachy, šermuje a skáče z letadla.


CEMI  |  30.8.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz