Vyzkoušeli jsme účtenkovou loterii v praxi: Hospodští jsou znechucení, veřejnost se těší

Víkendový veletrh For Gastro ukázal vedle nových trendů v gastro službách také to, jak by v příštím roce mohla vypadat účtenková loterie, kterou Ministerstvo financí ČR v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb již několikrát avizovalo. Zatímco návštěvníci z řad veřejnosti se do účtenkového losování nadšeně zapojili, hospodští na téma loterie nešetřili kritikou.

„Vzhledem k tomu, že ve Slovinsku i na Slovensku účtenková loterie úspěšně funguje, chtěli jsme vyzkoušet, jaký zájem by vyvolala u nás. Na našem stánku jsme proto po celou dobu veletrhu tiskli účtenky s FIK kódy a zájemci se poté mohli registrovat v naší loterii. Celkem se v průběhu čtyř dnů zapojilo na 500 účastníků. Každý den jsme z nich vylosovali jednoho výherce, který obdržel dárkový šek na 10 000 Kč,“ přibližuje Michal Wantulok, manažer vnější komunikace společnosti Dotykačka.

Podnikatelé se bouří, najdou se ale i zastánci

„Nemám nic proti loterii jako takové, ale jako kontrolní nástroj to rozhodně není v pořádku. Je to hrozně snadno zneužitelné – stačí málo a podnítí to k udavačství,“ stěžovala si provozovatelka podniku z Dobříše, která si stejně jako ostatní kritici účtenkové loterie nepřála být jmenována. Zásadní problém podle ní spočívá v odpovědnosti: „Je extrémně těžké zaškolit do všech nových procesů personál, který ve výsledku za nic nezodpovídá. Ručím za ně já jako majitel, přitom chyby dělají oni. A dělají je často.“

Podobně negativně reagovala také majitelka malé hospody v okrese Praha – východ. „Jsme na malé vesnici, všichni se známe. Stálým zákazníkům nalívám na sekyru, někdo mi platí pravidelně jednou týdně, když jede autem. Funguje to takhle k oboustranné spokojenosti už 24 let. A najednou bych nemohla nikomu dát na dluh? To mi zlikviduje klientelu a můžu zavřít.“

Nijak pozitivně se k loterii nevyjádřila ani provozovatelka několika bowlingových barů z Brna, která ve svých podnicích již 12 let využívá chytrý pokladní systém. „Nevadí mi platit DPH. U nás veškeré zákonné povinnosti dodržujeme. Pokud chce někdo krátit daň, je to jeho věc a stát má spoustu možností, jak provozy kontrolovat. Loterie je ale podněcování k buzeraci a ve své podstatě návrat do předrevoluční doby udavačství.“

Našly se však i výjimky. Např. Miroslav Mucha, majitel obchodu se smíšeným zbožím z Mladé Boleslavi, účtenkovou loterii jednoznačně vítá: „Jsem stoprocentně pro. Ohromnou inspirací je mi Thajsko, kde loterie úspěšně funguje již půl století. Je to perfektní nástroj, jak podpořit státní kasu.“

Veřejnost je pro

„Češi jsou hravý národ, takže věřím, že účtenková loterie bude mít úspěch. Já osobně asi počkám, jaké budou podmínky. Úplně si neumím představit, že bych třeba rok schraňovala účtenky. Ale pokud to bude jednodušší, proč bych se nezapojila,“ uvažuje Jarmila Bartáková, první výherkyně z veletrhu.

Obdobně reagovali i další účastníci. „Nikdo z dotazovaných nezmínil, že by měl v plánu obchodníky proaktivně kontrolovat, nebo dokonce na někoho donášet za nesplněnou povinnost. K účasti v loterii je motivuje ryze možnost peněžní výhry. Na druhou stranu pravidla loterie nepochybně budou s kontrolou spojená, takže se není čemu divit, že provozovatelé gastro podniků mají obavy,“ uvádí Michal Wantulok.

Vzorový příklad pro ČR: Slovinsko?

Účtenková loterie ve Slovinsku funguje od letošního roku, kdy na tamním trhu byla zavedena EET. Losování probíhá jednou za kvartál, kdy trojice výherců získává 15 000, 10 000 a 5 000 eur. Za první půlrok bylo do slosování zaregistrováno 15 milionů účtenek. Převážná většina byla odeslána prostřednictvím mobilní aplikace. Ta mimo jiné slouží i k nahlašování obchodníků, kteří nevydávají účtenky.

Celkově se díky EET ve Slovinsku za půl roku zvedl výběr DPH o 51 milionů eur, což v meziročním srovnání představuje 3,3% nárůst. „U stravovacích zařízení DPH narostlo dokonce o 20 %. Pokud si vezmeme, že Slovinsko je zhruba 5x menší trh než Česká republika, a pokud by u nás měla mít EET srovnatelný efekt, dá se očekávat, že by se jen v gastro službách za rok vybrala miliarda korun,“ odhaduje Michal Wantulok.


Dotykačka  |  7.10.2016


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz