Česká spořitelna je první velkou společností, která se veřejně distancuje od reklam na dezinformačních webech
Po největší české jazykové škole James Cook Languages, která tak učinila už v květnu 2016, se Česká spořitelna, největší česká banka podle počtu klientů, rozhodla stáhnout svou online inzerci z českých dezinformačních webů a distancovat se od nich.
„Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém,“ řekla Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.
Think-tank Evropské hodnoty se po vzoru úspěšného slovenského projektu Konspiratori.sk, na jehož základě stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1400 firem (a tedy přes 10 000 online reklamních kampaní), rozhodl prozkoumat, jak české společnosti inzerují na těchto platformách.
„Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech. Když se na Slovensku našlo na 1400 společensky zodpovědných firem, tak není důvod, aby tomu tak nebylo v Česku,“ říká Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.
Think-tank Evropské hodnoty zjistil, že na dezinformačních webech se za sledované období 18. – 23. června 2016 objevila inzerce 75 firem. Přehledný report s příklady shrnující šetření reklamy na českých dezinformačních webech najdete zde.
„Kroku České spořitelny si velmi vážíme, považujeme jej za správný a za společensky žádoucí. Další společnosti by tento vzor měly následovat. Přehled firem, jejichž reklamy jsme na českých dezinformačních webech prozatím nalezli, zveřejňujeme v našem šetření,“ říká Jakub Janda.
Přehled 39 českých aktivních dezinformačních webů s jejich charakteristikami najdete na webu www.dezinformatori.cz.
|
15.12.2016
PředchozíDalší
| | |