IKEA se stala počtvrté absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku

• Absolutním vítězem a držitelem titulu Mastercard Obchodník roku 2016 se počtvrté v řadě stala IKEA Česká republika. Ta byla zároveň oceněna v rámci oborových kategorií jako Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2016 a získala také titul MONETA Money Bank Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky.
• Dalšími vítězi oborových kategorií jsou Kaufland, Teta drogerie, DEICHMANN-OBUV, Sportisimo, Alza.cz, OBI, Lidl a Tank ONO.
• Vítěze v kategorii Mastercard Obchodník roku 2016 – MONETA Money Bank Cena veřejnosti vybrali zákazníci hlasováním na internetu a přes SMS. Nejvíc hlasů získal Lidl. Do hlasování se letos zapojilo celkem 114 072 osob.


Vítězové jednotlivých kategorií soutěže byli určeni podle výsledků rozsáhlého reprezentativního internetového průzkumu společnosti GfK Czech, uskutečněného na vzorku 2 000 respondentů z celé České republiky. Hodnocenými parametry bylo spontánní jmenování prodejny („top of mind“), počet nakupujících, míra jejich loajality prodejně a důvěra v ni a spokojenost s vybranými parametry (sortiment, kvalita, orientace v nabídce).

Absolutní vítěz

Absolutním vítězem čtrnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2016 se stala společnost IKEA Česká republika, která zvítězila i v předchozích třech ročnících soutěže. Lidé nejvíce oceňovali hlavně skladbu sortimentu společnosti, prodejna vykazuje i vysokou míru loajality a důvěry zákazníků.

„Žebříček vítězných firem odráží zkušenosti zákazníků s prodejci v jednotlivých kategoriích obchodu, jejich spokojenost s nabídkou a službami či naplnění jejich očekávání spojených s nákupem. Každým rokem se snažíme kategorie ocenění Obchodník roku rozvíjet, a proto jsme se v letošním roce rozhodli poprvé ocenit také čerpací stanice,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader.

Oborové kategorie

1. Cenu Mastercard Obchodník s potravinami 2016 (hypermarkety, supermarkety, potraviny) letos díky vysoké loajalitě svých zákazníků získal Kaufland Česká republika. Druhé místo připadlo Lidlu a na třetím místě je GLOBUS.

2. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s drogerií a parfumerií 2016 se stala společnost Teta drogerie, která tak obhájila loňské vítězství. Na druhém místě je dm drogerie markt a třetím umístěným se stal ROSSMANN.

3. Ocenění v kategorii Mastercard Obchodník s oděvy a obuví 2016 (obuv, oblečení, doplňky) získala především díky vysoké loajalitě zákazníků společnost DEICHMANN-OBUV, a zvítězila tak již potřetí v řadě. Na druhém místě se umístilo F&F, na třetím místě C&A.
4. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2016 (obuv, oblečení, sportovní potřeby) se stejně jako v předchozích dvou letech stalo Sportisimo. To boduje zejména vysokou důvěrou a loajalitou zákazníků. Na druhém místě se umístil Decathlon, na třetím místě Nike.

5. Vítězem v kategorii Mastercard Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2016 (potřeby pro dům, zahradu a chovatele) se stalo OBI, druhý je Hornbach a na třetím místě Eva.cz. OBI získalo toto ocenění zatím v každém ročníku soutěže, na svém kontě tak má celkem čtrnáct titulů. To je jednoznačným důkazem oblíbenosti, spokojenosti a loajality jeho zákazníků.

6. V kategorii Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2016 zvítězila IKEA Česká republika, která ve své kategorii byla hodnocena nejlépe ve všech ohledech. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím místě je Kika.

7. Cenu Mastercard Obchodník s elektrem a elektronikou 2016 získala Alza.cz. Na druhém místě se umístilo CZC.cz, na třetím místě DATART.

8. Vítězem nové letošní kategorie Mastercard Čerpací stanice 2016 se stal řetězec Tank ONO především díky vysoké loajalitě a důvěře zákazníků, na druhém místě se umístily stanice Shell a na třetím Benzina.
Zvláštní ceny

1. Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky

V rámci výzkumu GfK Czech byl také vybrán vítěz kategorie Mastercard Obchodník roku 2016 – MONETA Money Bank Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky. V této kategorii zvítězila společnost IKEA.

Vítěz kategorie byl vybrán na základě měření psychologické vazby mezi prodejnou a zákazníkem metodikou blízkou net promoter score (připravenost doporučit prodejnu přátelům či známým). „Pro český maloobchod je typická velká konkurence. Proto je stále důležitější, aby byla prodejna nejen dobře hodnocená v pragmatickém směru, jako je například dostupnost, ceny, akce, ale aby si dokázala se svými zákazníky vybudovat určitý vztah,“ říká Josef Jehlík, Business Development Manager MONETA Money Bank.

2. Cena veřejnosti

V kategorii Mastercard Obchodník roku 2016 – MONETA Money Bank Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika a obhájil tak loňský titul. O jeho prvenství rozhodli sami zákazníci s celkovým počtem 66 475 hlasů. Na druhé příčce se umístila IKEA Česká republika s 55 796 hlasy, na třetím místě je Teta drogerie 47 365 hlasy.

Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz a SMS zpráv od 7. listopadu 2016 do 8. ledna 2017. Celkem hlasovalo 114 072 osob, z toho 106 759 lidí přes internet a 7 313 prostřednictvím SMS zpráv. Hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 785 505 platných hlasů. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže a získat tak 50 000 Kč vložených na účet Free & Flexi a platební kartu Mastercard s věrnostním programem bene+.

3. Nový zákaznický zážitek

Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2016 – Nový zákaznický zážitek je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. O vítězi kategorie rozhodnou hlasováním účastníci konference Retail Summit 2017. Nominovanými v kategorii Nový zákaznický zážitek jsou společnost Lidl s novým konceptem prodejen, Globus za propojení prodejny s restaurací a výrobnou čerstvých potravin a Gran Moravia s konceptem, jak prodat kvalitní výrobky s přidanou hodnotou (o vítězi informuje zvláštní tisková zpráva).

4. Osobnost českého obchodu

Kategorie Mastercard Obchodník roku 2016 – SOCR ČR Osobnost českého obchodu je vyhlašována Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) za podpory společnosti Mastercard a je určena pro osobnost, která výjimečným a pozitivním způsobem ovlivnila sektor obchodu či jeho část. Vítězem této kategorie se stal Aleš Zavoral, zakladatel společnosti Alza.cz, která ve svém názvu nese první dvě písmena jeho jména a příjmení. V roce 1994 založil Aleš Zavoral Alzasoft, z něhož se v průběhu 22 let stal největší a nejúspěšnější on-line obchod v Česku i na Slovensku. S odvahou sobě vlastní překročil hranice a dnes působí v celé Evropě. Alzu znají i ti nejmenší, které oslovuje prostřednictvím nezapomenutelného maskota mimozemšťana Alzy.

Slavnostní vyhlášení výsledků

Slavnostní vyhlášení absolutního vítěze, vítězů všech oborových kategorií i zvláštních cen proběhlo 31. ledna 2017 v rámci galavečera konference Retail Summit 2017 v Clarion Congress Hotelu v Praze.

Přehled vítězů ocenění Mastercard Obchodník roku 2016

Absolutní vítěz: IKEA Česká republika
Obchodník s potravinami 2016: Kaufland Česká republika
Obchodník s drogerií a parfumerií 2016: Teta drogerie
Obchodník s oděvy a obuví 2016: Deichmann
Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2016: Sportisimo
Obchodník s elektrem a elektronikou 2016: Alza.cz
Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2016: OBI
Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2016: IKEA Česká republika
Čerpací stanice 2016: Tank ONO
Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky: IKEA Česká republika
Cena veřejnosti: Lidl Česká republika
Nový zákaznický zážitek: Gran Moravia
Osobnost českého obchodu: Aleš Zavoral, zakladatel Alza.cz


Mastercard  |  31.1.2017


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz