AMSP ČR připravuje rozšíření zákona o významné tržní síle
Pět po sobě prohraných soudů, včetně toho arbitrážního a nesplacený dluh ve výši 57 milionů korun. To je vizitka českého importéra Hyundai Motor Czech (HMCZ), který odchází poražen ze sporu s bývalými dealery, koordinovanými Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). Poslední hřebíček do korporátní rakve Hyundai v ČR zatloukli včera její tuzemští manažeři. Místo uznání porážky a zaplacení dlužné částky se HMCZ rozhodl vydírat postižené dealery a po každém požaduje 31 milionů Kč za „kolektivní bojkot.“ Aby se podobným krokům do budoucnosti zabránilo, připravuje AMSP ČR návrh na rozšíření zákona o významné tržní síle, který by platil nejen v potravinářsko-zemědělské sféře, ale i v jiných odvětvích.
Trvalé zneužívání dominantního postoje importéra, zneužívání směnek, zastrašování a absurdní pokuty v řádech milionů korun. To jsou signifikantní znaky chování druhého největšího distributora vozů na českém trhu. Politika Hyundai postavila více jak polovinu dealerské sítě do situace, kdy museli prodejci ukončit spolupráci s HMCZ, neboť se většina z nich dalším prodejem vozů vystavovala velkým právním rizikům. Vzhledem k tomu, že postižené firmy jsou rovněž členové AMSP ČR, zahájila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR koordinaci celého sporu na několika úrovních. Zabezpečila jednotný postoj a právní postup postižených dealerů. Současně asociace vytvořila jednotné právní zázemí, zajistila účetní audity a zahájila jednání se zainteresovanými stranami.
Výsledkem byla postupná vítězství bývalých dealerů, a to jak v rámci arbitrážního soudu, tak u soudů první a druhé instance, které všechny daly za pravdu nezávislým prodejcům. Soudy tak jednoznačně potvrdily, že velké korporace si nemohou dělat se svými obchodními partnery co se jim zlíbí a malé firmy mají právo na vyvážený obchodní vztah. Prokazatelný dluh Hyundai vůči bývalým dealerům přitom není nezanedbatelný a činí 57 milionů korun bez započítání úroku z prodlení.
Místo uznání rozhodnutí nezávislých soudů a ukončení sporu zaplacením dlužné částky se ale společnost HMCZ rozhodla pokračovat v zastrašovací politice a rozeslala včera všem svým postiženým věřitelům předžalobní výzvu, v rámci které požaduje od každého bývalého dealera absurdních 31 milionů korun za „kolektivní bojkot prodeje vozů značky Hyundai.“ Zcela jiný názor ovšem má Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře, který jednoznačně rozhodl, že práva dealerů porušil Hyundai a jejich odstoupení od smlouvy bylo nevyhnutelné. „V návaznosti na toto porušení zákonných povinností bylo dealerům fakticky znemožněno podnikat,“ doslova uvedl arbitrážní soud.
„Tvrzení o kolektivním bojkotu je ukázkou, kam až může dojít zneužití dominantního postavení velké firmy vůči svým obchodním partnerům“, říká předseda představenstva Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai Bohumil Boura. „Již 35 měsíců se bráníme nekalým praktikám velké korporace. Nastavení diskriminačních podmínek vyvolalo naši snahu společně zasednout k jednacímu stolu a pokusit se nastavit rovné partnerské podmínky regulérního obchodního vztahu. Výsledkem byla pokračující arogance a neochota k jakékoliv dohodě, což v důsledku znamenalo to, za necelé tři roky byly zlikvidovány desítky dealerství Hyundai v ČR,“ dodává Bohumil Boura.
AMSP ČR v těchto dnech proto připravuje podklady pro rozšíření zákona o významné tržní síle, který dnes začíná velmi dobře plnit svojí funkci ve vztahu dodavatele a odběratele potravin i na další odvětví. „Nevidíme důvod, proč by měl platit pouze pro zemědělsko-potravinářské produkty, když dochází k porušování obchodních vztahů i v jiných odvětvích,“ upozorňuje Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, a ke sporu bývalých dealerů a HMCZ dodává: „Rezolutně odmítáme korporátní zastrašování ze strany Hyundai. Místo, aby uznala porážku, tak se pokouší udělat ze svých věřitelů dlužníky. Skutečnost je taková, že to je jen oddálení povinnosti zaplatit dluhy.“
|
11.4.2017
PředchozíDalší
| | |