Maloobchod klopýtnul, ale na konci roku se otřepe

Maloobchodní tržby (bez prodejů aut) v říjnu zklamaly růstem pouze o 6,3 % y/y. Nicméně struktura růstu zůstává příznivá. Rychleji se utrácí za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží, kde prim hraje elektronika, sport a rekreace. Domácnosti tak nadále utrácejí za zboží, které nutně nepotřebují. Horší výsledek maloobchodu podle nás bude rychle zapomenutý, protože listopad a prosinec naplno ukáže, že domácnosti se utrácet nebojí.

Růst maloobchodu (bez prodejů aut) v říjnu nedosáhnul ani na nejpesimističtější odhad na trhu, když vykázal meziroční růst pouze o 6,3 %. Letos byl navíc říjen bohatší o dva pracovní dny, což prodeje ještě zvyšovalo . Po očištění o kalendářní efekty byl růst ještě nižší, když podle ČSÚ dynamika dosáhla slabých 3,9 %. V meziměsíčním srovnání se tržby propadly o 1,6 %. Jedná se však podle nás pouze o jednorázový výpadek, protože podmínky pro spotřebitele zůstávají velmi dobré.

Struktura růstu prodejů zůstává nicméně příznivá. Po očištění se zvýšily tržby za prodeje pohonných hmot o 6,1 % a za další nepotravinářské zboží o 5,1 %. Tržby za potraviny na druhé straně přidaly pouze 2,1 %. Mezi nepotravinářskými výrobky pozorujeme zejména růst výdajů na elektroniku, sport, dovolené a kulturu. Tyto nákupy ukazují, že spotřebitelé utrácejí za zboží, které nutně nepotřebují.

Maloobchodní tržby (bez aut) budou i přes říjnové klopýtnutí vykazovat velmi pozitivní dynamiku. Zvyšující se zaměstnanost a rostoucí mzdy výrazně podporují kupní sílu obyvatel. Ve třetím čtvrtletí se objem vyplacených mezd a platů zvýšil o velmi silných 8,8 %. Takový nárůst bude i nadále podporovat chuť domácností utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, a přetlačí i vliv nárůstu cen, který by za jiných okolností mohl nákupní apetit domácností srážet. To by mělo být vidět o Vánocích, které letos pravděpodobně budou ještě štědřejší než obvykle. Maloobchodní tržby v posledních dvou měsících roku tak vykážou velmi silnou dynamiku. Celkově v letošním roce očekáváme, že si maloobchodníci polepší o 5,5 %. Mohou se ale těšit i na příští rok, kdy budou pozitivní trendy pokračovat, a prodeje by měly vzrůst dokonce o 6,4 %.

Autor:
Viktor Zeisel
Ekonomický a strategický výzkum
Komerční banka


Komerční banka  |  6.12.2017


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz