Trendy e-shopů pro rok 2018

Jaké můžeme letos očekávat novinky a změny ve světě online nakupování? Důležitou roli bude hrát umělá inteligence, mobilní technologie i využití virtuální a rozšířené reality. Nakupování se zrychlí a vylepší se cílení na zákaznické potřeby, uvádí portál wisdmlabs.com.

Virtuální a rozšířená realita nasimuluje osobní zkušenost

Podle jeho studie 59 procent zákazníků na internetu nakonec obchod nedokončí, protože jim chybí osobní zkušenost s produktem. S tím teď pomáhají showroomy virtuální reality a rozšířené reality, které umožňují zákazníkovi prohlédnout si produkt ve speciálních brýlích jako naživo ještě před nákupem.

„Zákazník tím ušetří čas a obchodník zase peníze. Za pár let bude i v Česku běžné, že si před nákupem nasadíte brýle nebo vám to již rovnou umožní monitor a vyberete si, co vám vyhovuje. Výhodou této technologie je, že dokáže zprostředkovat emoce, tedy simulovat osobní zkušenost s produktem. Takže od fyzického i pocitově plochého zobrazení produktů se dostáváme do prostorového vnímání a silného zážitku,“ říká Gabriela Teissing z Rebel&Glory, české firmy zaměřující se na nové technologie a jejich využití.

Rozhovor online s chatbotem nahradí živý zákaznický servis

Online nakupování postrádá osobní rovinu, při které se zákazník může na cokoli zeptat jako při návštěvě reálného obchodu. Řešením však může být konverzační rozhraní, jako je například chatbot. Tento „mluvící robot“ zodpoví odpovědi na otázky zákazníka namísto prodavačky nebo živého operátora na telefonu.

Analýza dat bude pravidlem, ne výjimkou

Stále více spotřebitelů očekává osobní přístup, který plně odpovídá jejich zájmům a potřebám. Pro lepší identifikaci těchto potřeb obchodníci stále více využívají analýzu dat a související technologie. Jejich smyslem je pomoci obchodníkům lépe reagovat na poptávku a zvýšit tak šance na zisk.

“E-shopy na základě dostupných dat oslovují zákazníka s tím, co jej zajímá a o co již dříve projevil zájem. Stejně tak se stále více snaží odhadnout, co zákazníka zajímat může nebo brzy zajímat bude. Obchodníci interně pracují také se segmentací zákazníků, kteří jsou u nich registrováni. Sledují vyhledávání a klíčová slova, typ zařízení, zdroje návštěv, historii nákupů, polohu, den, čas, dostupné demografické údaje,” říká produktový manažer e-shopu Kasa.cz Petr Štursa. 

Stále se rozvíjí personalizace obsahu e-shopů, díky níž zákazník najde produkty, o které se při poslední návštěvě zajímal. E-shopy dnes samozřejmě umí popřát zákazníkovi k svátku či narozeninám, nebo ho pošťouchnou, když si „zapomněl“ zboží v košíku.
Nakupování bude přesnější díky umělé inteligenci

Zákaznické cílení v oblasti e-commerce se samozřejmě spoléhá na postupy SEO, které odhalují, jak lidé vyhledávají na webu. Kromě stanovení relevantních klíčových slov by ovšem mělo být během roku 2018 nezbytnou součástí metod SEO i vizuální a hlasové vyhledávání pomocí umělé inteligence. Podle studie ComScore by většina vyhledávání na internetu měla probíhat pomocí hlasu už v roce 2020.

Automatická nabídka pomůže dokončit obchod

Hodně zajímavé je a v tomto roce bude vyhodnocovat velká data v reálném čase a na základě toho automaticky spouštět různé scénáře. „Když se například loajální zákazník zasekne na objednání dopravy, může mu automaticky pop-upem vyjet nabídka na dopravu zdarma.
Důvodem inovací je bezpochyby generace Y a generace Z. Ta sice nemají největší kupní sílu, ale je vlivná a může významně zamávat s tržbami,“ říká zakladatel e-shopu VEMZU.cz Michal Do Viet Anh.

Výdejna přímo v obchodě vedle vašeho domu

Důležitým prvkem je také způsob vyzvedávání zboží a jeho blízkost bydliště. „Při rozhodování zákazníka nerozhoduje jen cena, ale také rychlost a jednoduchost doručení. Jedním z trendů bude tedy také možnost propojení online obchodu s kamennou prodejnou.
Z kamenných prodejen se vlastně stávají místa pro online nákup s možností okamžitého vyzvednutí,“ říká mluvčí e-shopu Euronics.cz Lenka Mastešová.

Statistiky také ukazují, že 80 procent lidí srovnává ceny, sleduje recenze produktů nebo hledá prodejní místa přes mobilní telefon. Většina lidí bude tedy už brzy využívat mobil v rámci celého nákupního procesu.


Kasa.cz  |  30.1.2018


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz