Plovoucí pracovní místa firmám ušetří až statisíce korun ročně. Zároveň podporují kreativitu a utužují kolektiv

Na současném trhu práce si zaměstnanci mohou vybírat. Rozhodujícími faktory už dávno nejsou jen plat, tým či lokalita, ale do popředí se dostávají firemní benefity, technická vybavenost a také v poslední době horké téma - pracovní prostředí. Tím nejzajímavějším, co dnes trendy nabízí, je rozhodně koncept Living Office. Přináší výhody nejen zaměstnancům, ale dokáže prý mnohdy nastartovat i váš byznys.

Starým dobrým kancelářím už odzvonilo. Zaměstnanci si vybírají pro ně nejlepší pracovní prostředí a tak převzaly hlavní roli trendy. Ty současné velí jasně: dopřejme zaměstnancům svobodu a nádech budoucnosti.

Living Office posouvá již známý open space ještě mnohem dále. V tomto pojetí pracovního prostředí nejde pouze o volnost a rotaci pracovních míst. Kanceláře se přizpůsobují byznysové strategii firmy, ale také ji trochu nastavují. Největší změnou tak může pro některé společnosti být například volná pracovní doba a neomezený homeffice. Jde však i o fyzickou změnu prostředí. Zaměstnanci si mohou vybírat z různých typů sezení od typického kancelářského místa, přes různě vysoká křesílka po barové židle nebo vysoké stoly, kde lze pracovat „na stojáka“. V takovém prostředí si můžete udělat neformální meeting téměř kdekoli a pokud si potřebujete vyřídit hovor v soukromí, nemusíte odcházet z kanceláře či se zavírat v zasedačce – jednoduše můžete využít třeba moderní telefonní budky.

Living Office tak dostává svému jménu a doopravdy žije. Různé prostory vyhovují různým způsobům práce a každý koncept je unikátní, založený na konkrétních cílech, povaze a činnostech svého osazenstva. Takové prostředí podporuje kreativitu a motivaci, které jsou pro některá zaměstnání speciálně důležité.

Jednou z firem, které na toto uspořádání přešly, je i jazyková škola James Cook Languages. Té přechod na nový styl kanceláří a způsob plovoucích pracovních míst ušetří přes 600 tisíc korun ročně. Uzpůsobení takových kanceláří musí být do detailu promyšlené. Jazykové škole se sídlem v moderním business centru Florentinum se zařízením nových prostor pomáhala i společnost Cre8, která se na netradiční pojetí chodu firmy specializuje. „Pro James Cook Languages jsme kanceláře tvořili již s konkrétní představou konceptu Living Office. Definovali jsme si, co je pro pracovní prostředí důležité. Kromě požadavku na moderní pracovní prostor jsme ale měli poměrně volnou ruku. Po pochopení firmy a potřeb jejích zaměstnanců to už pro nás bylo snadné“ uvádí začátek spolupráce Jan Bastař, partner v Cre8. A dodává „v kancelářích s rotujícími pracovními místy, a tedy žádným zasedacím pořádkem, bylo nejdůležitější vytvořit prostor, který bude jednotlivé zaměstnance spojovat, ale nabídne jim i klid na práci a soukromí. Pohodlí v každé situaci bylo hlavním tématem. Kýženého soukromí mezi jednotlivými stoly jsme docílili předěly, které poskytují pocit osobního prostoru jak po vizuální, tak po zvukové stránce. Malé i velké zasedací místnosti, sloužící k meetingům i ke konzultacím a výuce, jsme odhlučnili, aby byl uvnitř zvuk bez ozvěny a ideální pro konverzaci.“

Rotace pracovního místa přináší hned několik výhod. Ty rozhodně nekončí u uklizených stolů a volby místa (ta se řídí heslem ‘‘kdo dřív přijde, …‘‘). Možnost přesunu pracovního místa je dobrá i v tom, že ho přizpůsobíte potřebám dne. Například někdy potřebujete hodně tisknout, tak si sednete blízko tiskárny, jindy se zas potřebujete soustředit, a tak si sednete stranou, aniž byste své obvyklé spolusedící nějak urazili. Nejen v rámci jednotlivých dní, ale v průběhu jednoho dne tak můžete například vyměnit posezení v křesílku za zasedací místnost pro schůzku s klienty nebo načerpat novou inspiraci v knihovně. Nejčastěji zmiňovanou výhodou však je to, že se všichni zaměstnanci lépe znají.

Proč je toto pojetí kanceláře vhodné z pohledu vedení firmy popisuje Ondřej Kuchař, CEO a spolumajitel James Cook Languages: „Jako v jiných firmách i my máme různá oddělení a vznikaly partičky. Teď máme každý den jiného souseda, potkávají se lidé z různých oddělení, poznávají navzájem lépe, co kdo dělá. Všeobecně jsme si navzájem blíž. Je to takový malý každodenní teambuilding.“

Neobvyklé prostředí nemusí být přívětivé pro nováčky. „Protože chceme, aby se u nás cítili naši noví kolegové dobře, rezervujeme jim vždy na první měsíc pracovní místo. Je to tak v začátcích komfortnější. Nováčci si to pochvalují. Stává se ale, že ještě před uplynutím této doby si oni sami začnou sedat i jinam,“ říká Ondřej Kuchař.

Většina pracovních míst má pevné počítače, ale najdete i několik míst pro „notebookáře“. Rozdělaná práce se řeší sdílenými disky, kde má každý bezpečně uložené své soubory. Navíc po přihlášení do počítače v kanceláři máte k dispozici svoji plochu se všemi dokumenty a složkami.

S uspořádáním jsou spokojení i zaměstnanci. „Jde to ruku v ruce s flexibilní pracovní dobou a možností práce z domova, kterou mají všichni naši zaměstnanci. Zatím jsme neobjevili zásadní mínusy. Naopak, naše vzájemná komunikace je mnohdy rychlejší a příjemnější. Já osobně chodím do kanceláří velmi ráda, atmosféra u nás je příjemná a uvolněná,“ říká Martina Lichtenbergová, HR ředitelka v James Cook Languages.

Pravidla Living Office platí v JCL pro všechny. Kromě úplných nováčků nemá pevné pracovní místo nikdo a mezi kolegy tak najdete všechny manažery i oba majitele.


JCL  |  28.3.2018


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz