Moderní služby inspiruje Uber nebo chytrý náramek

Chytrý mobilní telefon dnes vlastní přibližně dvě třetiny populace. K vyhledávání na internetu ho využívá 4,5 milionu uživatelů. Poskytovatelé služeb proto hledají cesty, jak své klienty a partnery zastihnout na jejich displejích. Firemní aplikace umějí být praktické, často využívají lokalizaci nebo možnost sledování operací v reálném čase. Jejich tvůrci se inspirují třeba u platformy Uber nebo chytrých náramků. A někteří hodlají expandovat i na zahraniční trhy.

Nedávný průzkum poradenské společnosti KPMG potvrdil, že přibývá počet chytrých telefonů a ostatních zařízení na úkor pevné linky, obyčejné televize či stolního počítače. Mladší generace má v držení v průměru 3,7 internetově náročných zařízení na osobu. Čechů, kteří na mobilních telefonech využívají internet, je dnes již téměř 4,5 milionu. Majitele smartphonů najdeme často mezi lépe postavenými lidmi žijícími ve městech. Proto se stále více firem snaží své potenciální zákazníky zastihnout i jejich prostřednictvím. Kromě reklamy se tak do smartphonů postupně začínají přesouvat i některé služby. Firemní aplikace dnes umějí zablokovat kartu, najít nejbližší lékárnu nebo přivolat pomoc na neznámé místo v horách.

Firmy objevují kouzlo lokalizace

Výhodou mobilních telefonů je jejich snadná lokalizace prostřednictvím GPS. Toho využívá například volně dostupná aplikace Záchranka, která vstoupila na český trh před dvěma lety za podpory České pojišťovny a dalších partnerů. GPS lokalizaci využívají záchranářské týmy – například včetně Horské záchranné služby – k tomu, aby přesně určili místo nehody, urychluje také samotný výjezd. Na podobném principu funguje i klientská aplikace EAutoCare od asistenční služby Europ Assistance. Ta dokáže identifikovat řidiče v nouzi, lokalizovat ho a nabídnout mu volbu mezi přivoláním odtahového vozidla či vytočením tísňové linky.

I díky jednotným evropským cenám za mobilní data mají také podobné aplikace otevřenou cestu do zahraničí. „Záchranku“ si v aplikaci nově mohou zavolat třeba lidé na území Rakouska. „Jde svým způsobem o prvenství. Žádná aplikace podobného typu doposud neexpandovala za území státu, kde vznikla,“ říká mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. K březnu letošního roku si Záchranku do mobilu nainstalovalo přes půl milionu uživatelů, využili ji již v téměř 20 tisících případech.

Úspěch aplikace si její autoři vysvětlují i tím, že ji průběžně upravují podle zpětné vazby od uživatelů i odborníků. Nabízí tak větší rozsah služeb než jen nouzové tlačítko na přivolání pomoci. A u některých opět pracuje s výhodami, které přináší digitální lokalizace. „Dnes po spuštění nenajdete jen nouzové tlačítko, ale řadu dalších funkcí – interaktivní návod první pomoci, lokátor s nejbližšími nemocnicemi, pohotovostmi, lékárnami, či automatizovanými externími defibrilátory,“ vysvětluje autor Záchranky Filip Maleňák.

Zajímavý způsob využití online lokalizace nabízí i aplikace VisualGSD od zmíněné společnosti Europ Assistance. Ta pro změnu mapuje nejbližší poskytovatele asistence na silnicích a vybírá pro klienta toho, který vychází nejefektivněji. Polohu asistenčního vozidla pak může člověk čekající na pomoc sledovat v reálném čase, podobně jako to umí platformy Uber nebo Liftago.

Mobilní aplikací jde platit nebo zablokovat kartu

Jiné společnosti se soustředí na využití možností, které dnešní chytré telefony nabízejí v oblasti fintech řešení. Přitažlivé jsou aplikace, které slouží jako mobilní úložiště dokladů a průkazů. Tak fungují například digitální asistenční karty YourPass, které nabízí Europ Assistance, nebo aplikace Sodexo Osobní účet pro správu benefitních karet. Výhodou obou aplikací je rychlý přístup k potřebným informacím, v případě benefitních karet také k údajům o zůstatcích, transakcích nebo blokaci karty v případě krádeže. Digitální peněženka v mobilu umožňuje sledovat vše v reálném čase a případně operativně reagovat.

Nejde jen o mobilní peněženky, ale také o umožnění platby telefonem. Tu jako první ve svém oboru nabídla společnost Sodexo Benefity. Stačí vlastnit jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android a s technologií NFC (radiová bezdrátová komunikace na krátkou vzdálenost mezi elektronickými zařízeními) a mít zaměstnavatele, který poskytuje digitální stravenky nebo karty pro čerpání volnočasových benefitů. Terminálů, na nichž je možno uplatnit elektronické platby, je po celé České republice více než 160 tisíc, z toho je 90 % vybaveno NFC technologií.

Aplikace budoucnosti: více služeb nebo chytré náramky

Mobilní aplikace nejsou jedinou cestou, jak proniknout do smartphonů klientů a zákazníků. Podobně může sloužit i responzivní web. Vývojáři firemních aplikací proto hledají další cesty, jak dál svoje produkty zatraktivnit. Jednou z cest je využití výhody z rozsahu. Některé firmy proto plánují převádět do digitální podoby celé portfolio služeb a nabízet je pohromadě.

„Digitalizace všech nabízených služeb je pro společnost Sodexo Benefity jednou z hlavních výzev současnosti. Posun od papírových poukázek a klasických stravenek k moderním technologiím snižuje administrativní zátěž firem i akceptujících partnerů a zaměstnancům nabízí dokonalý přehled o čerpání benefitů. V současnosti pracujeme hned na několika dalších aplikacích, které našim partnerům a klientům usnadní život,“ naznačil plány do budoucna Petr Novák, obchodní ředitel Sodexo Benefity.

Zajímavou strategií může být i koncentrace aplikací do samostatného přístroje, moderní obdoby hodinek. Jeho výhodou může být především to, že jej mohou využít lidé, kteří dosud smartphony nevlastní nebo jsou pro ně nevhodné. „Do vánoc chceme transformovat aplikaci z mobilního telefonu do chytrého náramku obsahujícího všechny dosavadní funkce. Ten bude vhodný jak pro seniory se starými tlačítkovými telefony, tak pro sportovce, kteří u sebe smartphony nemají,“ uzavírá Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.





Záchranka  |  6.6.2018


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz