Květnové maloobchodní tržby potvrdily vysokou důvěru spotřebitelů
Statistika maloobchodních tržeb v květnu ukázala, že prodejci stále těží ze solidního sentimentu spotřebitelů. Poptávka domácností nadále zůstává hlavním pilířem růstu české ekonomiky, pomáhá ji k tomu především vysoká spotřebitelská důvěra, plynoucí z pro domácnosti příznivé situace na trhu práce.
Maloobchodní tržby (bez prodejů aut) v květnu vzrostly meziročně o 5,0 %, meziměsíčně se tržby po očištění o sezónní vlivy zvýšily o 0,4 %. Růstu pomohlo pěkné počasí i dostatek volna, které přilákaly spotřebitele k nakupování zboží na nadcházející sezónu i věcí potřebných do domácností. Tradičně se dařilo prodejcům přes internet, kteří ve stálých cenách utržili o 16,4 % více než před rokem. Za elektroniku ve specializovaných prodejnách utratili spotřebitelé o 8,7 % více než před rokem a za výrobky pro domácnost o 6,5 % více. Květen přál také restauratérům a hoteliérům (+7,3 %). Pomohlo jim i to, že mnoho spotřebitelů si bralo dovolenou mezi víkendem a úterním volnem a volno využili k rekreaci.
Naopak prodeje aut v květnu zaostaly za očekáváním, když v meziročním srovnání klesly o 3,5 %. Část tohoto poklesu jde ale na vrub vyšší statistické základně z minulého roku.
Statistika maloobchodních tržeb potvrzuje, že spotřeba domácností nadále zůstává hlavním tahounem růstu české ekonomiky. Maloobchodním prodejcům nahrává především důvěra spotřebitelů v ekonomiku, která stále zůstává na rekordních úrovních. To je důsledkem velice příznivé situace na trhu práce, kde míra nezaměstnanosti dosahuje svých historických minim a vytváří tak tlak na další mzdový růst.
Autor: MONIKA JUNICKE Economist Investment Banking Komerční banka, a. s.
|
4.7.2018
PředchozíDalší
| | |