S Abecedou peněz České spořitelny se podnikat tisíce žáků. V loňském školním roce si vydělali více než 1,5 mil. Kč
Žáci čtvrtých a pátých tříd se učí finanční gramotnost díky projektu České spořitelny Abeceda peněz. Během několika týdnů si navíc vyzkouší, jaké to je mít vlastní podnik, řídit ho i propagovat, vytvářet vlastní výrobky a nakonec je nabízet zákazníkům. Vlastní jarmark během školního roku 2017/2018 uspořádali v pobočkách banky žáci více než stovky tříd a vydělali si více než 1,5 mil. Kč. Díky štědrým výdělkům si plní spoustu svých snů a v mnoha případech pomáhají finančně i potřebným. Od září 2018 se do druhého ročníku Abecedy peněz zapojuje zhruba 140 tříd napříč Českou republikou.
„Věříme, že je důležité vést naší společnost k prosperitě a pomáhat orientovat se ve světě financí. A začínáme u nejmenších. V programu Abeceda peněz žáky praktickým způsobem seznamujeme se světem financí, děti si navíc samy vyzkouší podnikání na vlastní kůži. Často poprvé mají v ruce peníze, samy nakupují, rozhodují, co a jak se bude vyrábět a prodávat, co pak udělají s výdělkem. Pojmy jako půjčka, cenotvorba, zisk se neučí memorováním, ale zažívají je," říká Monika Hovorková, šéfka marketingu České spořitelny a členka správní rady její nadace.
Přestože výše výdělku není v projektu tím zásadním, průměrný zisk téměř 14 tisíc korun svědčí o schopnosti i malých dětí přijít se skvělými nápady. Že unikátní nápad je základem úspěchu, dokazuje květnový výsledek čtvrťáků ze ZŠ V. K. Raise z Lázně Bělohrad. Děti vsadily na bio výrobky a prodávaly například vlastnoručně zhotovené domácí nudle, kopřivový, jitrocelový a pampeliškový sirup. Díky rekordnímu výdělku 32 859 Kč si užily společný výlet do libereckého vědeckého centra iQLANDIA, radost udělaly také zvířecímu útulku v Nové Pace.
Důraz na bio výrobky a ekologické provedení kladli žáci i dalších škol. V rychnovské ZŠ Mozaika děti pojmenovaly svou firmu Recyžáci a rozhodli se pro zcela upcyclingový model. „Našim čtvrťákům bylo od počátku jasné, že budou pracovat s recyklovanými a přírodními materiály. Největší úspěch na jarmarku sklidily náušnice z knoflíků a šitá srdíčka, hned se také zaprášilo po pampeliškovém medu a bezové limonádě," líčí Barbora Heřmanová, třídní učitelka rychnovské ZŠ Mozaika. Zatímco většina ze stovky tříd vsadila na prodej ručně tvořených výrobků, desetiletí školáci z pražské ZŠ Petřiny napsali knihu o pražských sochách. První vydání rozprodali velmi záhy, dalšími dotisky si tak zajistili zisk i pro další období. Knihou Tajemství úplňku podporují Hynka, šestiletého kamaráda, který je následkem úrazu v raném dětství odkázaný na pomoc druhých.
Více o projektu
Česká spořitelna pilotovala program Abeceda peněz na jaře 2017 ve třech školách. Během školního roku 2017/2018 jej postupně rozšířila na desítky škol. S prvním pololetím 2018/2019 vstupuje do projektu zhruba 140 tříd napříč republikou. „Plánujeme postupné rozšiřování projektu - v každém školním roce bychom rádi oslovili zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů,“ říká Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Novinkou letošního školního roku je tzv. Mini Abecedy - děti se naučí pracovat s penězi, podívají se a prohlédnou si pobočku banky, další znalosti a dovednosti pak rozvíjejí ve dvouměsíčním programu ve škole s učiteli.
Česká spořitelna podporuje finanční gramotnost dlouhodobě, její program navíc získal letos v lednu akreditaci Ministerstva školství, tělovýchovy a mládeže. Jako první banka, která se stará o finanční zdraví svých klientů, nabízí různé programy - od služby Moje zdravé finance k projektům pro děti školou povinné, mezi něž patří právě Abeceda peněz.
|
28.8.2018
PředchozíDalší
| | |