Asociace jazykových škol: Roste zájem o výuku češtiny. Roste počet cizinců, kteří se v ČR chtějí učit česky

Podle Českého statistického úřadu se meziročně neustále zvyšují počty cizinců v České republice. Většinou k nám přicházejí za prací. Tento trend potvrzují i jazykové školy. Na třetí příčku nejčastěji vyučovaných jazyků mimo školní docházku se hned za angličtinu a němčinu dostává právě čeština. Jedním z důvodů je i to, že především nadnárodní firmy nabírají do českých poboček zahraniční pracovníky a částečně tak řeší nedostatek zaměstnanců v ČR. Počet kurzů českého jazyka vyučovaných ve firmách se za posledních 5 let zdvojnásobil.

Čeština se v ČR dostala mezi tři nejčastější jazyky ve firemní výuce. Velký nárůst zájmu o kurzy českého jazyka potvrzuje jak Asociace jazykových škol (AJŠ), tak samotné jazykové školy. „Většina jazykových škol, ať už zaměřených na firemní nebo veřejnostní výuku, zaznamenala nárůst zájmu o výuku češtiny jako cizího jazyka,“ říká Marcela Hergesselová, předsedkyně AJŠ.

James Cook Languages (JCL), jazyková škola zaměřená na firemní vzdělávání, vyučuje 320 kurzů češtiny za rok. To je téměř dvojnásobný nárůst za posledních 5 let. Například v mezinárodní společnosti DHL Information Services James Cook Languages učí 80 jazykových kurzů, z toho je přes 30 kurzů češtiny pro cizince. A podobná situace panuje u většiny nadnárodních firem, jako třeba v české automobilce Škoda Auto (10 % kurzů češtiny), MSD IT (60 %), ExxonMobil (26 %), Gemalto (35 %) a dalších.

Přispívá k tomu i současná situace na trhu práce. Nízká nezaměstnanost vede k tomu, že firmy hledají zaměstnance i za hranicemi ČR. Nejčastěji nově příchozí pochází z Evropy nebo Asie. Mezi pozice nejvíce obsazované cizinci u nás patří hlavně ty zaměřené na IT – od programátorů po manažery. Zaměstnanci sem jezdí za prací na několik měsíců, ale často až na několik let. Mnoho z nich tu plánuje zůstat natrvalo.

„Kurz češtiny jsem si vybral dobrovolně z našich firemních benefitů. Znalost češtiny mi pomáhá navazovat vztahy s přáteli například v hospodě, kde se většinou mluví jenom česky. A také bych tu rád zůstal, tak se učím na zkoušky,“ říká student Shivam z Indie.

Výuku brzdí nedostatek lektorů

Jako všechny obory, i jazykové školy se potýkají s nedostatkem zaměstnanců, především pak lektorů. Jedním z alarmujících důvodů je nízký honorář lektora, který se za posledních 10 let téměř nezvedl, stejně jako cena kurzu. „Průměrný plat lektora cizího jazyka je 310 Kč za 60 minut. Pokud to porovnáme s trenérem fitness, který bere i 500 Kč za hodinu, je to zoufale málo. Průměrně zvládne lektor kvůli cestování a přípravě na výuku odučit maximálně kolem 90 hodin měsíčně. To ve finále dělá v současnosti podprůměrný plat 28 000 Kč a není proto divu, že mnoho lektorů hledá uplatnění v jiné sféře. S precizní znalostí cizího jazyka mají na trhu příležitostí spoustu. Nehledě na to, že 28 000 Kč je aktuálně inzerovaný nástupní plat pokladní v obchodním řetězci Lidl,“ říká Martin Borl, výkonný ředitel James Cook Languages.

Nevyhnutelné zvyšování cen kurzů

„Abychom si mohli udržet kvalitní lektory a tím pádem i zachovat vysokou úroveň výuky, nevyhneme se příští rok zvyšování cen kurzů přibližně o 10 %. Nicméně věříme, že naši klienti situaci pochopí a upřednostní kvalitu výuky před cenou,“ dodává Martin Borl.


Asociace jazykových škol  |  13.9.2018


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz