Co mladé Slováky láká na práci v ČR? Proudly hledá odpovědi a vstupuje na Slovensko
Po třech letech svého fungování vstupuje Proudly na slovenský trh. Start právě na Slovensku má dobrý důvod – místní firmy se potýkají s nedostatkem mladých talentů, kteří v nemalé míře odchází do zahraničí, nejčastěji pak do Česka.
„Vize, že Proudly bude globálním projektem, tu je od prvopočátku. Start na Slovensku byl logickým krokem z několika důvodů. Ze slovenských firem nám například začaly chodit poptávky samy. Na konferencích, kde jsem mluvil, mě lidé z firem oslovovali, že by něco takového na Slovensku chtěli, protože to tam chybí. Dále je tu velká blízkost – jazyková, kulturní i geografická. Navíc vstoupit v roce 2018 právě na Slovensko, nám připadalo symbolické,“ vysvětluje Honza Klusoň, CEO a jeden za zakladatelů Proudly. Ze slovenských firem je na Proudly v tuto chvíli online firemní karta slovenského Googlu, IBM, Nestlé a herního studia Pixel Federation. V plánu a přípravě jsou další, například Union pojišťovna, slovenský Unicorn, Kaufland, KPMG či JLL.
Expanze na slovenský trh práce je jen první z plánovaných expanzí Proudly. „Našim cílem rozhodně není houfný návrat mladých slovenských talentů z Česka, ale zlepšení konkurenceschopnosti slovenského trhu práce s tím českým. Naší vizí je udělat globální evropskou platformu, díky které bude moct každý nahlédnout do firmy kdekoli v Evropě. Zatím ale postupujeme malými krůčky,“ vysvětluje plány Proudly Honza.
Proč mladí Slováci a Slovenky odchází?
„Abychom si odpověděli na základní otázky, tedy proč vlastně mladí lidé v tak velkém počtu odchází, vypracovali jsme si průzkum mezi více než 700 Slováky, kteří žijí a pracují v ČR,“ vysvětluje Honza. „Narazili jsme na různé problémy a bariéry, které staví před slovenské firmy nemálo výzev. Tou hlavní je se otevřít, ukázat a jednat transparentněji, a v tom může právě i Proudly pomoci,“ dodává.
Co ukázal výzkum?
Mladé Slováky v ČR láká více pracovních příležitostí (87 %), lepší platové podmínky (76 %) i vyšší životní standard (75 %). „Objevili jsme nečekaný aspekt, který mladé na Slovensku odrazuje. Tamní trh práce je v očích uchazečů často zatížen takzvaně rodinkárstvom a mají tak pocit, že bez známostí se na zajímavé místo dostanou jen stěží. V zahraničí pak hledají mimo jiné i férovější přístup,“ vysvětluje Honza Klusoň další z důvodů, proč firmy na Slovensku čeká v oblasti Employer Brandingu ještě hodně práce. Času přitom mají málo.
„S každým rokem stráveným v Česku klesá ochota Slováků vrátit se domů. Firmy by tedy měly talenty oslovovat už během studia v ČR a zvýšit tak své šance na jejich získání. V mladším věku také uchazeči slyší daleko lépe na lovebrandy,“ vysvětluje Honza. Zajímavá pracovní nabídka by přilákala 71 % lidí ve věku 20–25 let, ale jen 58 % lidí ve věku 30–35 let. S rostoucím věkem pak roste důležitost platového ohodnocení a klesá důraz na lovebrand či firemní kulturu ze strany uchazečů.
O Proudly Proudly je online kariérní showroom, který přináší pracovní nabídky zejména studentům, absolventům a mladým profesionálům, a to primárně skrze audiovizuální obsah. Vzniklo v roce 2015. V současné době má Proudly desítky klientských firem, tisíce pracovních nabídek a desetitisíce uchazečů o práci. Proudly tvoří více než dvacítka spolupracovníků a roční obrat firmy se pohybuje kolem 20 milionů korun.
O výzkumu Výzkum probíhal online v srpnu 2018 formou online dotazníku. Respondenty jsme k vyplnění vyzývali prostřednictvím sociální sítě Facebook. Výzkumu a jeho designu předcházela Focus group s cílovou skupinou – tedy skupinkou mladých slovenských talentů pracujících v ČR. Dotazník vyplnilo 716 respondentů, Slováků a Slovenek ve věku 18–35 let, kteří momentálně žijí a pracují – jako zaměstnanci či OSVČ (89 %) či studují (17 %) v ČR. 64 % respondentů má vysokoškolské vzdělání, 77 % z nich momentálně žije ve městě nad 100 000 obyvatel, genderové složení odpovídajících je 57 % žen a 43 % mužů.
|
3.10.2018
PředchozíDalší
| | |