Přiznejte se letos elektronicky. Je to rychlé a snadné
Dát dohromady všechny potřebné papíry a do konce března (letos do pondělí 1. dubna 2019) odevzdat přiznání daně z příjmu fyzických osob za minulý rok. To je každoroční rutina, kterou například v roce 2017 absolvovalo 1,67 milionu lidí. Pouze 14 % z nich zvolilo elektronickou formu, která šetří čas i cesty na úřad. Přitom podat přiznání online je tak snadné, stačí pár kroků.
Bez elektronického podpisu posíláte daně elektronicky jen napůl
Daňové přiznání je možné podat online prostřednictvím aplikace daňové správy EPO. Má to ovšem háček. Pokud nemáte elektronický podpis, stejně budete muset na úřad. Formulář se na příslušný daňový úřad po vyplnění online sice odešle, ale vy musíte podání potvrdit odesláním potvrzení. To je třeba vytisknout a podepsané do 5 dnů odevzdat na příslušném finančním úřadě, případně poslat poštou. Praktičtější je tedy zvolit jednu z plně digitálních možností, tedy podání přes datovou schránku či podepsání elektronickým podpisem na portálu EPO. Pokud má člověk již zřízenou datovou schránku, nahraje do ní vyplněný formulář a pošle ji jako datovou zprávu. Elektronický podpis v tomto případě už není třeba. Ať už se rozhodnete pro jednu, či druhou variantu, zřízení datové schránky i elektronického podpisu je velmi snadné.
Zřízení datové schránky trvá pár minut
Když máte elektronický podpis, stačí vyplnit žádost o zřízení datové schránky a požádat o její zřízení e-mailem. Ministerstvo vnitra žádost vyřizuje obvykle do tří dnů. Méně pohodlné je to bez elektronického podpisu, kdy je třeba vyplněnou žádost s úředně ověřeným podpisem doručit ministerstvu vnitra. Lhůta je zde stejná. Další možností je osobní návštěva jedné z poboček Czechpointu. Spolu s žádostí předložíte doklad totožnosti a po ověření si hned odnášíte potvrzení o zřízení datové schránky a přihlašovací údaje. „Pro podnikatele, živnostníky ale i nepodnikající fyzické osoby digitální komunikace s úřady znamená velkou úlevu. Všechnu korespondenci musejí totiž dostávat do datové schránky. Pro lidi, kteří jsou vytížení, z principu komunikují raději bez tištěných papírů, nemají poštu přímo v místě bydliště nebo se nechtějí spoléhat na poštovní doručovatelky, je to ideální řešení,“ říká ředitel divize Veřejná správa Pavel Nemrava ze společnosti Software602, která provozuje aplikaci Signer (z anglického sign = podpis, podepsat) pro správu datových schránek a elektronického podpisu. Právě aplikace jako je Signer rozšiřují možnosti práce s datovou schránkou. Například můžete archivovat veškerou korespondenci, a mít tak v komunikaci pořádek bez papírů.
Úřady díky el. podpisu poznají, že jste to opravdu vy
Elektronický podpis je zjednodušeně řečeno autorizovaný certifikát. Říká, že mail, který posíláte, je skutečně od vás. Funguje jako úředně ověřený podpis v online prostředí. Abyste ho získali, je třeba vyplnit elektronickou žádost na stránkách jedné ze tří institucí, které službu poskytují, mezi nimiž je asi nejdostupnější Česká pošta (dále První certifikační autorita, a.s. a eIdentity). Následuje osobní návštěva úřadu, kde dojde k ověření. Získaný certifikát pak nahrajete do programu, prostřednictvím kterého budete komunikovat s úřady. Může to být e-mail, ale i pokročilejší aplikace. „Nejen daňové přiznání, ale i žádosti o nejrůznější příspěvky, podání přehledu příjmů a výdajů OSVČ na ePortálu ČSSZ a řadu dalších věcí můžete řešit online díky elektronickému podpisu. V naší aplikaci se s ním pracuje tak snadno, že to zvládne každý. Jsme přesvědčeni, že to je budoucnost komunikace s úřady,“ říká Martin Vondrouš, expert na elektronické podpisy společnosti Software602. Majitelé datových schránek mohou také pro podání nejen daňového přiznání, ale i přehledů pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu, využít portál Podejto.cz, kde najdou i řadu dalších užitečných formulářů pro komunikaci s úřady.
|
20.3.2019
PředchozíDalší
| | |