Firmy i spotřebitelé krotí svůj dřívější optimismus

Po pátečním masakru v podobě německých indexů nákupních manažerů tu dnes máme první průzkumy podnikatelských nálad za březen. A rozhodně z nich nečiší žádný velký optimismus, neboť se snížil jak podnikatelský, tak spotřebitelský sentiment.

Nepříznivé zprávy ze zahraničí spolu s rostoucími nejistotami a riziky se tak začínají stále více projevovat i v sentimentu tuzemských firem a spotřebitelů.

Viditelná je změna nálady v průmyslu, kde se na horizontu tří měsíců čeká další pokles tempa výroby. Horší je i naladění obchodníků i poskytovatelů služeb.

Pouze ve stavebnictví se tentokrát nálada opět zlepšila a přiblížila se nedávným maximům. Firmy ve stavebnictví stále věří v další svižný růst výstavby, i když nepochybně vnímají, jak potenciálně ohrožené jsou především budoucí investice veřejného sektoru vzhledem k výraznému tlaku na zvyšování sociálních výdajů státu.

Mezi spotřebiteli se začínají objevovat obavy z jejich budoucí finanční situace a z nezaměstnanosti. Je zřejmé, že domácnosti začínají brát na vědomí zprávy o zpomalení růstu v Evropě a potenciálních hrozbách současné konjunktury. Dá se proto předpokládat, že zhoršení nálad – byť zatím nijak dramatické – se postupně odrazí na jejich ochotě utrácet a zadlužovat se.

Dnes zveřejněná čísla zapadají do scénáře zpomalování ekonomického růstu. Jde samozřejmě pouze jen tzv. měkká data, nicméně v tuto chvíli vypovídají o současné situaci asi mnohem více než tři měsíce staré výsledky HDP. Nejsou na druhou stranu nijak dramaticky špatné, takže věštit z nich recesi nedává v tuhle chvíli smysl.

Zhoršení nálad v ekonomice je dalším argumentem pro odklad zvýšení úrokových sazeb ČNB.

Autor:
Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.


ČSOB  |  25.3.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz