Spotřebitelská důvěra v USA klesla. Je to další příznak blížící se recese?
Předběžná čísla zveřejněná Michiganskou univerzitou naznačují pokles spotřebitelské důvěry ve Spojených státech. Sentiment se zhoršil z 98,4 na 96,6 bodů. Přestože se jedná o mírný pokles, je nutné ho vnímat v kontextu zhruba desetileté konjunktury americké ekonomiky.
Nálada amerických spotřebitelů se navzdory aktuálnímu poklesu stále nachází blízko předkrizového maxima. Historie nás učí, že recesím v USA téměř vždy předchází zvýšení přirážek amerických vládních dluhopisů (kromě roku 1982). To je něco, co stojí za pozornost. Výnosy desetiletých dluhopisů od října klesly o téměř půl procentního bodu.
Planý poplach?
Podívejme se nyní blíže na čísla spotřebitelské důvěry. Vyhlídky pro nadcházející měsíce jsou příznivé. Pracovní trh, mzdy, stejně jako akciový trh v USA, čeká v blízké době pravděpodobně pozitivní vývoj. Už jen situace na trhu práce má na spotřebitele silný vliv. Míra nezaměstnanosti v USA dosáhla v březnu pouhých 3,8 procent a také mzdy meziročně vzrostly o tři procenta, což je nad desetiletým průměrem, který činní 2,3 procenta. Nehrozí tedy nic, co by mohlo spotřebitelskou důvěru oslabit.
Pozitivní signály vidíme dokonce i na americkém realitním trhu. Dostupnost bydlení se zlepšuje. Podíl hypotečních splátek na výši příjmů domácností je blízko historickému minimu. V lednu na hypotéky směřovalo v průměru jen 17 procent příjmů domácností, zatímco v minulosti to bylo až 23 procent.
Posledním dílkem do mozaiky je pozitivní výsledková sezóna amerických firem za první čtvrtletí. Pokud se tento trend v dalších týdnech potvrdí, mohlo by to pozitivně ovlivnit spotřebitelskou důvěru v dubnu. Údaje budou zveřejněny 17. května. Navzdory aktuálnímu zhoršením tedy žádná katastrofa nehrozí.
Autor: Christopher Dembik, hlavní makro analytik Saxo Bank
|
18.4.2019
PředchozíDalší
| | |