Google a strach z klesajících marží

Špatné výsledky Googlu jako by nečekaně přerušily jinak velice dobrou výsledkovou sezónu v USA. Hlavní pozornost trhů se soustředila na překvapivě slabé tržby technologického gigantu a stranou zůstala otázka setrvale klesajících marží - ty poklesly meziročně z 25 % na 18 %. Jsou to přitom právě vysoké marže, které jsou podle nedávné (inspirativní) studie Bridgewater (https://www.bridgewater.com/research-library/daily-observations/peak-profit-margins-a-global-perspective/) klíčové pro udržení současných valuací amerických akcií. Pokud by se měl zlomit více než dvacetiletý trend nárůstu marží na americkém trhu a ty se začaly z okolí 20 % vracet k historickým průměrům, jsou americké akcie pravděpodobně příliš drahé.

Hlavním motorem růstu marží byla globalizace, která otevřela firmám přístup k levné pracovní síle z rozvíjejících se trhů (zejména z Číny a Indie). To současně přirozeně snížilo váhu a vyjednávací schopnosti odborů ve vyspělých ekonomikách. Současně se poslední dekády zejména v USA vyznačovaly přívětivější antimonopolní politikou, která v řadě odvětví umožnila výraznější koncentraci a vznik skutečně velkých nadnárodních gigantů (Google může být jedním z nich). A v neposlední řadě hrál roli i technologický pokrok. Ten na jedné straně staví do ještě slabšího postavení řadu pracovníků ve vyspělých ekonomikách a současně také zvyšuje význam duševního vlastnictví (patenty, software, apod.) pro byznys modely firem. Právě patenty a unikátní software fungují často jako velice silná bariéra pro vstup konkurence a umožňují pak firmám dosahovat nadprůměrných marží…

Jak ale argumentují ekonomové Bridgewater, některé věci se do budoucna mohou měnit… Rostoucí protekcionismus a snaha ochránit domácí pracovníky, může obrátit trend v přesouvání řady pracovních míst do levnějších lokalit mimo USA a EU. Navíc roste tažení proti mega-profitabilním firmám jako Google, které musí čelit na obou březích Atlantiku přísnější antimonopolní politice nebo dokonce snahám o dodatečné mimořádné zdanění…, jak moc to ovšem ve finále zasáhne profitabilitu celého trhu je těžké říci.

Autor:
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance


ČSOB  |  30.4.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz