Proč jsou automobilky kritickým motorem německých investic?

Německý průmysl zvedá hlavu z písku, k tomu aby fungoval opět jako tahoun celé eurozóny, má ovšem daleko. Uvidíme, jaký obrázek narýsují tento týden podnikatelské nálady Ifo a PMI, které v dubnu překvapivě poklesly. Květnová čísla (na programu ve čtvrtek) by ještě neměla být zatížená opětovným rozjezdem obchodního válčení mezi USA a Čínou, a i proto mohou zaznamenat lehké vylepšení. Kritická ovšem stejně nakonec budou tvrdá data z jednotlivých průmyslových odvětví, která se od nálad poměrně výrazně odlišovala. A to zejména ze dvou, která se nejvíce zasloužila o průmyslovou recesi na konci roku 2018 - v automobilovém a farmaceutickém průmyslu.

Tyto dva sektory jsou pro Němce kritické nejen z pohledu samotné produkce, ale i proto, že zdaleka nejvíce investují. V posledních dvou dekádách vzrostla kapitálová výbava německých automobilek o 79 %, farmaceutických firem o 43 %, ale průmyslu jako celku pouze o 2,3 %. Podle analýzy německé Deutche Bank (https://bit.ly/2WXcavP) je to důsledek výrazného poklesu investic v energeticky náročných průmyslových odvětvích, na které více dopadá globalizace i nástup zelené legislativy. Výrobci stavebních materiálů snížily kapitálovou výbavu za stejné období o 39 %, papírny o 31 %, výrobci základních kovů o 16 % a chemický průmysl o 12 %.

Automobilky jsou tedy zásadním motorem německých investic. Bohužel nejistota spojená s brexitem, slabou Čínou, obchodními válkami a ostatně i s nástupem nových regulací začíná jejich investiční rozhodnutí nepříjemně komplikovat.

Autor:
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance


ČSOB  |  22.5.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz